Start av 540L Malawi

#1 - 28 november 2008 01:57
Ja då var det dags.
Jag har efter lite "mutande" och övertalning fått tillåtelse att slänga upp mitt 540L igen. Denna gången tänkte jag prova mig på ett "malawikar"
Tidigare har jag bara haft/kört snälla sällskapsfiskar.

Kar: 1st Alu-ram kar på ställning
Pump: 1stEn Fluval 404 (mer ska inhandlas då denna inte
riktigt håller måtten)
Sand/grus: Biltema blästersand 0,2-1mm som ska blandas med rådasand lite grövre sort.
Moduler: Moduler ska inhandlas, vet inte 100 vilka jag ska ha men det lutar åt BTN "A" och nån filtermodul. tar gärna imot tips på detta
Bakgrund: Bakgrunden blir mörkblå eller grå som ska målas.
Invånare: ... Ja det står öppet, men då jag är uppvuxen på "Nol Kent´s" gata "Nols ciklid hobby" (ca 5 hus ifrån) så har han lovat att "hjälpa" mig

Hoppas jag inte glömt ngt? men det kommer fyllas på med info och kanske lite bilder.

Tips och åsikter tas mer än gärna imot

Mvh Johnny
#2 - 28 november 2008 09:30
Blir kul att följa! Då har du ju den bästa hjälp som du kan få! Kent är ju expert på malawi.. :)
#3 - 28 november 2008 15:24
Välkommen till Malawi-träsket!! :D
#4 - 28 november 2008 15:41
Varför blå bakgrund? Syns ju :P
#5 - 28 november 2008 19:10
Nja, Bakgrunden skulle ju inte bli så ljus blå utan en nästan svart.
#6 - 28 november 2008 19:19
Japp då har vi varit och handlat igen :)

Blev ett Crystal innefilter som ska monteras bakom en BTN modul, dels för att få lite mer filter i karet och möjligheten att kunna styra lite rörelser i vattnet samtidigt från det hörnet

Sen blev det ett nytt "Jäger" element då jag inte vågar lita på mitt gamla längre

Ja det blev självklart 3st BTN moduler med (kommer nog bli än fler sen)

Apropå bakgrundsfärg, vad rekomenderar ni om man ska måla, eller kan man sätta "klistermärkes" tejp som finns i färghandeln?
Om måla, vad rek ni för färg? har läst att man ska ha nån latexfärg??

Jo Kent är duktig, man har ju alltid sprungit hemma hos honom och tittat på alla hans kar genom åren. Mkt tankar och ideér kommer nog hämtas där när väl karet ska startas, håller ju på och bygger upp med alla delar och tillbehör först.....
#7 - 5 december 2008 22:14
Modulerna

Ja då skulle jag få hem 2 av modulerna idag, mina A och F
Jo då de hade kommit men mina A och F blev 2st A!!....[:(!]
Såg detta först nu ikväll när butiken är stängd!
Då tänker ni kanske att jag beställde 2st A och 1st F.. NEh
Det skulle kommit A och F idag och U nästa vecka....

Blir att ställa klockan imån för att hänga på dörren för att se vem som är boven, butiken eller leverantören?

Det står ett "A" inne i den ena modulen och den andra är tom...
men de syns ju verkligen när man kollar noga på paketen att det är 2st A
Nu får man väl vänta 2-3 veckor innan man får rätt :mad:

GGrrrrrráaaaa
#8 - 8 december 2008 12:18
Ja jag fick rätt ut felet med min moduler..
En "F modul är nu på väg och ska komma på Fredag....
Jag har börjat grej med min "A så länge...

Vet inte riktigt, har beslutsångest om min 3é modul...
har ändrat mig flera ggr då de faktiskt tar väldigt mkt plats
Tips mottages gärna..
#9 - 13 december 2008 15:39
Ja då fick jag min F-modul igår, och gissa om jag blev snurrig i huvudet.
Valet föll på en F modul efter att ha kollat på BTN´s hemsida samt på bilder på nätet. Men när jag höll upp modulen i karet var det inte alls likt och inte alls som jag tänkt mig.
Färgen gåt väldigt mkt i rött på denna modul och de andra är helt grå....
Ja jag får väl säga att jag satt uppe till KL:02 inatt trots att jag skulle upp och jobba kl 6 idag [:o]

Jag började vända och vrida på modulen tills jag blev förbannad och sågade isär den till mindre delar som jag nu ska sätta lite mer utspritt på bakgrunden. Hoppas att jag nu gjort rätt då dessa moduler tyvär inte är gratis ju :mad:

Som det är nu i mitt huvud så bler det en A modul i nåt av hörnena och en "trasig" F som sprids ut lite. Tänkte sen bygga upp med stora stenrös och grottor på botten. vet inte om detta kommer bli supersnyggt men när man kollar runt så verkar de flesta ha byggt upp på detta sätt.....:confused:

Jag tar gärna imot bilder och tips på hur/vad ni tycker....
#10 - 18 december 2008 18:50
Forts.

Japp idag kom äntligen modulerna upp i karet. det blir nog bra till slut :D
Jag har siliconat så det luktar äcklig ättika i huvudet och är snorhalt på Golvet. Ska låta det torka tills på Lördag nu sen vrider jag upp karet (ligger ner nu) för att montera pumpar och svart bakgrund...

Fort. följer...

Snälla kommentera gärna och lämna tips....
#11 - 18 december 2008 20:28
Låter onekligen som att här händer det grejor men..

en projekttråd utan bilder är som att läsa en kokbok när man är hungrig...
#12 - 22 december 2008 21:56
Bilder ja.....

Jag vet inte var eller hur jag riktigt ska lägga upp dem... men de finns [:o]

Nu har det hänt lite mer grejer. har varit nere hos Kent i helgen och kollat upp lite "invånare"
Karet står färdigt för att få matas med lite sand, vilket innebär att det är det roliga sandtvättar jobbet på G...... :(

mer kommer
Bilagor:
#13 - 25 december 2008 17:41
Ja bilder har ju varit efter frågat....

Här är lite bilder från när jag lyfte in Karet från garaget, det blev frost och jag hade sköljt ur det så det var "is risk" kan man säga...

http://img355.imageshack.us/img355/3594/foto264sg9.th.jpg[/IMG][/URL]

När jag höll på och torkade ur Karet dök det plötsligt upp en ful fisk...
Kan det vara en Malawi?? Nån mal av nån sort? :p

#14 - 25 december 2008 17:47
Ja lite moduler hade ju kommit också.... en "F" modul kapad för att passa uppe i hörnet

En annan vinkel, här ser man att den är skarvad med ett hörne från en annan modul...

#15 - 25 december 2008 17:48
Hundlax? :)

Verkar bli ett intressant Projekt! Men upp med lite bilder på din bakgrund!

Ser att du fick upp dessa nu, men gör om länken och ta bort "th" på slutet

/img156/4102/foto154qh4.th.jpg Fel
/img156/4102/foto154qh4.jpg Rätt

Hänger du med?
#16 - 25 december 2008 17:52
Andra hörnet med en "A" modul. som säkert många ser så är det olika färg på modulerna.
När jag beställde F modulen skulle den vara mest grå med lite röda inslag blev jag sagd men det blev snarare tvärt om. men jag tycker det blev helt ok. ska blanda in 1-2 röda kalk stenar sen i de stenrös som ska byggas upp. lite av stenen ligger redan på botten som ni kan se på bilderna.
de är bara utlagda nu.... sen ska de bli fler och på varann.

#17 - 25 december 2008 17:53
#18 - 25 december 2008 17:53
Varför kan jag inte ha "th"?
#19 - 25 december 2008 17:54
Nolare skrev:

En punkt för mycket i änden på den länken, annars var det rätt :)

Nolare skrev:
Varför kan jag inte ha "th"?

Det refererar till bildens thumbnail, dvs en miniversion av bilden, och visst kan du ha den, men det är väl roligare att se en större bild.
#20 - 25 december 2008 17:56
men det fungerar ju att titta på dem?? jag kan åtminstone
#21 - 25 december 2008 17:57
Ja, men dom blir 5x5 cm.

Skit sak samma, menade inte att kapa tråden. Ville bara hjälpa dig at visa upp dina bilder i lite större format.
#22 - 25 december 2008 18:00

Så nu får det efterfrågas större bilder om nån är intresserad. detta var ju rena heltidsjobbet [:o]

Mer bilder kommer
#23 - 3 januari 2009 14:00
Här kommer lite mer bilder då det gick framåt under ledigheten....

med lite sand, grus och vatten i

#24 - 4 januari 2009 19:50
Ja idag har jag tvättat och kokat lite mer stenar.
Har börjat att bygga upp ett litet "rös" i högra hörnet samt några få "större" stenar som bildar en liten... låg och större hög, dessa är typ 4st halvstora block som ligger på varandra. mkt snyggt om jag själv får bedömma :p

Det är nästan sjukt vad mkt sten det går åt, jag plockar, tvättar och kokar en massa men när man lägger i dem känns det bara som de försvinner i mängden..

Har kollat lite på nya Armaturer idag, har inte riktigt bestämt vad det ska bli sen men... Kanske bygger nåt eget? det fanns lite jysta små lampor som man kan köpa och sätta i karet som fanns i bl.a blått.
Kanske kan sätte upp 2st i varje hörne för att simulera månljus, kanske dyrt men då kan man mer få en riktad effekt samtidigt som den inte är jätte stark, på detta vis kan jag ju får en del skuggade hörn utan att ha nåt "överhäng" som bildar en grott känsla....

ja ja tiden får utvisa vad det blir [:o]

bilder kommer senare.
#25 - 4 januari 2009 20:12
jag måste säga att det ser riktigt läckert ut dit kar. modulen som sitter i vänsterhörnan är riktigt nice! den sluttar ner fint till bottnen.

keep up the good work.
#26 - 4 januari 2009 21:17
Tackar tackar... :d

Ja den högra modulen "A" sitter verkligen som gjuten där mkt nöjd med det hörnet, tyvär är väl vänster hörnet lite "platt" men jag har byggt upp ett stenrös där som ska bryta av lite mer. detta var tanken redan från början fast det är klart att om den modulen hade satts eller varit med lite mer "överhäng" så hade det kanske inte skadat....
#27 - 7 januari 2009 12:40
Ja nu så har det kommit lite stenar och tillfällig belysning... :p

Inga fiskar ännu men om jag har tur så har Kent tid för mig imorgon och då blir det ett "gäng" som ska få taga plats i karet :D
Har riktat in mig lite på "Golden" som blir mina "start fiskar" som får dra igång karet odentligt.

lite bilder då....

vänstra hörnet:

Och Högra:

så ja, tager gärna imot kommentarer på vad som är bra/dåligt. vad som kan ändras mm. dela med er!!!!
#28 - 7 januari 2009 19:38
Japp det blev en tur till Kent i Nol idag :D

Och jag som sa att jag skulle börja med några Golden [:o]
Det slutade med 6st Golden och 6st red Zebra med de "blå" hanarna....

Ser mkt läckert ut i karet nu :p

Bilder kommer senare
#29 - 8 januari 2009 00:33
blå röd zebra?
#30 - 8 januari 2009 06:47
Nolare skrev:
Japp det blev en tur till Kent i Nol idag :D

Och jag som sa att jag skulle börja med några Golden [:o]

Det slutade med 6st Golden och 6st red Zebra med de "blå" hanarna....

Ser mkt läckert ut i karet nu :p

Bilder kommer senare

jag vill oxå ha tag på blå rödzebra hanar det är en riktigt fin färg på dom
karet ser bra ut tycker jag det ända som jag tycker saknas är lite bra grottor åt fisken
#31 - 8 januari 2009 11:29
Tackar tackar..

Ja det är blå "röd zebra" hanar. de blir blåa sen när de blir större. 99% av hanarna i sjön är denna färg. det finns även röda hanar men de blir lite rosa vita när de blir större och dessa är ju inte riktigt "Biotop" då de är framavlade av oss. de finns i sjön av naturliga skäl men...

Grottor ja... De är en hel del grottor men det är/var svårt att få koll på att de blev större grottor.
Fiskarna kommer åt en del större grottor "bakifrån" då mkt av stenarna ligger ca 2-5 cm ner i samden så kan de även gräva...

Får se sen men de finns gott om grottor åt dem idag... som de gillar.
"Röset" till höger har mindre små grottor och gömmen för när de väl händer men att det blir yngel som kan söka skydd..
#32 - 29 januari 2009 21:01
Länge sen nu

Det var länge sen jag uppdaterade nånting nu. har haft igång karet ett gäng veckor nu med fisk och de växer och frodas, så de trivs nog :D

Har tyvär fått en släng med Guld/bruna alger på en del av karet. ska väl ev medeicinera lite....

Ja till det roliga.... Nu åker jag en tur till Kent i Nol imån igen :p
Tänkte att han skulle bli av med lite fisk, Har inte riktigt bestämt till 100 vilka det blir men har ett par som jag gillar. Får se vad han kan
ha hemma med.
Har tänkt lite på om man skulle slänga ner nån/ett par små rötter i karet med. mer som grenar. och 1-3 mindre växter. har inte bestämt växter men rötter/grenar/pinnar blir det nog. Dels för en av de fiskar jag vill stoppa i och mina tilltänkta malar som ska få ta tag i karet.

Ja jag lovar att lägga upp lite mer bilder på mina invånare mm...
den som väntar på ngt gott.....
#33 - 31 januari 2009 00:33
jag tycker det ser riktigt bra ut, om du inte köpt ny fisk ännu så är ju ett tips hongi, dom kent har vid röd zebrorna 'r riktigt läckre i färgerna., det är en njutning att sitta och kolla på hannen när han färgar ut och simmar runt och spänner sig.
#34 - 31 januari 2009 06:07
Snyggt! Om du skall ha växter så tänk på att de skall vara tjockbladiga, typ javaormbunke osv.

Fiskval kan jag inte mera än nog rekomendera pseudotropheus sp "acei" (mary gold) och ha gärna en grupp på 8-10 st, de "stimmar" så fint då:)
#35 - 1 februari 2009 15:13
Tackar tackar.....

Ja det är nu riktigt roligt med fiskarna och alla planer som snurrar runt i huvudet hela tiden med mer sten där, mindre där, kanske en "ormbunke där" nja det finns mkt man vill.

MEN! Jo då det är blivit en sväng till, till farbor Kent :d

Men jag har märkt att man ska ju inte ställa in sig på en sort innan man kommer dit för när jag gått där en stund så ser önske listan helt annorlunda ut.

Mitt senaste tillskott blev 2st Aulonocara Coube (Cobwe) par
ca 70-80% utfärgade och redo för lek :p
Mkt snygga i formen och färgerna ska vi inte tala om, svårt att få på bild med en "compact" kamera men jag ska försöka.

Ja och när man stod där så åkte det med en L-177 Mal [:o]
En lite men nog så snygg rackare, riktigt fina färger, riktigt kul
(när man väl ser den :rolleyes:) bilder kommer på den med....

Ja det var det och mer kommer
#36 - 1 februari 2009 15:36
Bilder :d

Se och njut [:-96]
#37 - 1 februari 2009 15:38
[:(!] glömde att ta bort ".th" på malen [:o] så ni får stå för detta själva.....
Annars ser ni ju inte så mkt :(
#38 - 1 februari 2009 15:42
Får tillägga att det blev ett par nya rör med :)
lite mer "rött" i det bakre röret för att framhäva mina fina Zebror och ett blått framtill. får se om jag ska labba lite mer sen med ljuset om/när det kommer ny armatur. ska bli ett yngelkar först på 50-100L :d
#39 - 1 februari 2009 17:45
Snyggt!

Stenen du har i karet passar verkligen mot modulerna! De auloncarorna är riktigt fina;) "fisk-färg-valet" blev verkligen lyckat tycker jag:)

Du får slå en flukt på mitt kar med, har precis lagt upp 2 filmer!;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125882&page=4
#40 - 2 februari 2009 21:28
Vackert "Albinfiskare" :D
#41 - 11 februari 2009 08:14
Ja det var länge sen jag skrev nånting nu [:o]
har inga ursäkter men......

Var en sväng igen hos Kent i Nol och kollade men beslutade att vänta lite med ev fiskar och växter (som han börjat lite med också) då jag redan uppmärksammat lite lek mellan mina "Zebror".
Jag vet inte om mina Couby har börjat "kela" lite med?
Honorna är väldigt passiva vid matning och äter inget. åtminstone 1 av dem ligger och trycker bak vid en grotta...

Ja mer info om hur det gåt kommer..
#42 - 11 februari 2009 11:19
Nolare skrev:
Vackert "Albinfiskare" :D

Tackar:d
#43 - 19 februari 2009 16:49
jo då nu tuggar de :d

men hjälp var ska jag göra av dem :confused:

2st cbue och 1 zebra tuggar......

ska se om jag kan ta lite bilder i helgen...
#44 - 14 april 2009 17:58
Yngel

Ja nu var det länge sen igen men det har inte hänt jätte mkt i Akvariet på design stadiet

men Yngel i massor. Har fått köpa och låna Yngel kar då jag inte kan rädda alla med små grottor i karet.

Jag har nu ca 20-30 yngel i mitt yngel kar av Zebor (blå hanar)

sen är det ett gäng yngel som klarat sig i det stora karet :d

kommer kasta upp lite bilder mm på karet inom kort, samt yngel karet som jag skaffade i veckan

Annons