Start av 350L kar

#1 - 22 april 2011 05:52
Hej.
Jag hittade ett 350L kar men allting inkluderat på blocket som jag tänkt hämta ut nu på måndag. Jag har själv bara startad upp 1 akvarium förut och då var jag för snabb och hade i fiskarna 2 timmar efter omstart och använde inge medel. Den uppstarten gick bra men nu vill jag göra allt rätt från början för jag vill inte ta död på dyra fengäddor ;).

Beskrivning till karet löd så här: "Säljer ett 350L ramakakvarium i fint skick inkl. ställning, lysramp med 3st nya rör, innerfilter fluval 4 plus, jäger doppvärmare, grus, växter, stenar. Finns även ett komplett ytterfilter fluval 305."

Är dessa filter bra? och hur bör jag göra med filrerna, ska jag byta filtermaterial innan uppstart? Någon här snackade om att bakteriekulturer måste bildas i filter, skulle någon kunna förklara det för mig? :d

Och, ska jag ha i medel i vattnet och fylla karet och sen vänta med att ha i fiskarna i en vecka eller något sådant?

Har ni några fler viktiga tips säg dom gärna :d
#2 - 22 april 2011 06:15
Du kan ha i ett fåtal fiskar redan från start. I filtrena bildas bakteriekulturer, som gör om restprodukter från fiskarna i flera steg. Det är olika sorters bakterier som finns i varje steg. Ett av stegen är det som gör om ammonium till nitrit, och det är det som kan göra att fiskarna dör - det blir mera nitrit i karet än vad fiskarna klarar. Det kallas för en nitrittopp, och brukar inträffa efter två-tre veckor. Nästa steg gör om nitrit till nitrat,, vilket växterna gillar.
Om du öser i bakteriekultur redan från början, går bildandet snabbare. Du kan använda antingen köpta kulturer, som t ex Nitrivec, eller hämta filtergoja från ett redan inkört filter.
Köp också ett dropptest för nitrit, så att du kan testa vattnet. Ha i en tsk salt per 100 liter - det skyddar mot nitritens giftverkan. Om du får för hög nivå, byt 25% av vattnet, i med ny bakteriekultur och salt, och testa nästa dag igen. Håll på så tills nitriten är borta.
#3 - 22 april 2011 06:22
Men det var nått om att ett använt begagnat filter kunde ha gamla bakteriekulturer som dött. Kan sånt påverka vattnet? Och tack för beskrivning fattar mer nu :d
#4 - 22 april 2011 07:00
Det är bara att skölja filtermaterialet isåfall!
#5 - 23 april 2011 06:53
Kan man ha i vattenberedningsmedel och bakteriekultur samtidigt?

Annons