1000 L/h i ett 180 liters akvarium är inte alls för lite cirkulation. Visserligen beror det lite på vad man har för fiskar och antalet fiskar. Vad jag vet tänker Bowman inte ha Malawi- eller Tanganyikaciklider som vill ha mer snurr på vattnet.
När min 600 l/h pump la av i mitt Juwel Trigon 190 L uppgraderade jag till 1000 l/h och det är fullt tillräkligt.
Nej inga malawi eller tanganyika för mig just nu. helt rätt :)
Men då är det i alla fall helt ok med att byta upp sig lite i alla fall.
Således kommer jag nog uppgradera mig till den andra impellern.
du har en poäng men det är inte cirkulationen som bestämmer hur mycket "snurr" man får på vattnet utan mera hur utblåset på pumpen ser ut, har man ett stort och brett utblås blir det inte så mycket snurr på vattnet även vid en ganska hög cirkulation, som i mitt fall med 650l/h är det från en aquael fan3+ pump som har ett relativt stort utblås och mina scalarer står ofta framför utblåset.
Juwel har kanske lite mindre utblås så 1000l/h räcker för lagom snurr men med mera cirkulation skulle vattenkvaliteten bli bättre, som jag sa för mitt 160liters kar sitter en pump på 2000l/h och till den blev det ett litet strilrör för att sprida strålen så det kan gå fiskar som vill ha lite lugnare vatten men sen blir det troligen malawi så bara att plocka bort strilröret då :)
Japp det är lite det jag är ute efter, bättre/mer filtrereing/vattenutbyte, så det kommer bli en uppdatering till andra impellern.
Tack för hjälpen båda två.