Stark ström, mal och sällskap...?

#1 - 6 augusti 2007 12:27
Har gjort lite forum-sök utan att få några direkt relevanta träffar.

Jag har alltid haft en fascination för L-malar, och nu när jag på nytt ska ta upp min akvariehobby hade jag tänkt inreda för mal, med stark ström. Tidigare har jag ej kunnat göra detta då jag haft scalare.

Finns det några fiskar som man kan ha som sällskap till l-malar, och som klarar den starka ström som malarna trivs bäst i? Vet inte om fjärilsciklid fixar det. Eller kan man rent av ha en ensam mal, eller två?

All input är tacksam :)
#2 - 6 augusti 2007 12:35
De flesta klarar den ström du kan fixa - de flesta tetror, de flesta ciklider (troligen även fjäril om du vill ha det) fixar det utan vidare. Undantagen är ganska få, och är fisk som är dåliga simmare: kantnålar, skalare, slöjfenade fiskar...
#3 - 6 augusti 2007 13:27
Jag tackar för detta svar som duger gott åt mig. Vill gärna ha fjärilsciklider! Vet inte varför jag har fått för mig att storleken har betydelse...
#4 - 6 augusti 2007 13:34
Steatocranuc casuarius kanske skulle funka om du har riktigt stark ström. Fast den är ju från Afrika.
Azur skrev:
De flesta klarar den ström du kan fixa - de flesta tetror, de flesta ciklider (troligen även fjäril om du vill ha det) fixar det utan vidare. Undantagen är ganska få, och är fisk som är dåliga simmare: kantnålar, skalare, slöjfenade fiskar...

Vad jag vet gillar dom flesta dvärgcichlider inte stark ström.
#5 - 6 augusti 2007 15:06
Några av dem kommer inte ur stark ström. De hanterar stark ström.
#6 - 6 augusti 2007 15:12
Hanterar ja, men det ær inte sækert dom trivs så dærfør ær det væl inget att rekommandera.
#7 - 6 augusti 2007 15:25
jag skulle köra med fiskar som naturligen kommer från starka strömmar, silverhajar är ett bra exempel, de är gjorda för starka strömmar kan man säga. vore synd att ha nån fisk som i naturen inte har detta, stackarna får ju kriga 24/7 för att inte dras med. Detta kan ju stressa en del fiskar och kanske till och med leda till oönskade sjukdomar mm

min åsikt iallafall :)
#8 - 9 augusti 2007 00:16
Hur mkt ström ska du tillföra? 220 v ur väg uttaget lr?:D skoja.....onödigt inlägg men kunde inte låta bli:P
#9 - 11 augusti 2007 11:49
Amaro: Silverhaj? Men de är ju asiatiska? De L-malar jag tänker på är från sydamerika.

Kenny: Oh, my god...they killed....ja...du har säkert hört den förrut också :D

Annons