Stänga av pumpen på natten.

#1 - 4 mars 2009 18:09
Eftersom jag har 50L karet nära sängen stör det lite med massa bubblor på natten.
Eftersom jag hade 2 Eheim aquaballs liggandes satte jag i en med bubblor på men som stoppar på natten.

Undrar mest ifall det finns någon nackdel med att låta filtret stå stilla över natten?

Annars, finns det något sätt att stoppa luftflödet till diffusorn automatiskt?
skulle vara användbart för den Eheim 2252an.

kanske finns någon billig solenoid
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 mars 2009 18:53
Undrar mest ifall det finns någon nackdel med att låta filtret stå stilla över natten?

En stor nackdel - nyttobakterierna i filtermaterialet dör av syrebrist och då är risken stor att giftiga ämnen släpps ut i vattnet.

Bubblorna kan man gärna stänga av - dock vet jag inte hur man gör med detta filter.
#3 - 4 mars 2009 19:47
Kan man inte ta bort slangen/munstycket som suger in luft (diffusorn?) helt? Det har jag alltid gjort på mina pumpar när jag inte velat ha ner luft i utblåset.
#4 - 4 mars 2009 21:50
mjo men lite bubblor är väl bra för fiskarna, har jag inte bubblor i mitt 200L kar så är fiskarna snart uppe vid ytan och verkar anfådda =/

det är i och för sig rätt så smidigt att stänga av bubblorna men att stänga av till 3 kar varje kväll blir ändå lite tjatigt i längden. och man glömmer lätt sätta på dom på morgonen.
#5 - 4 mars 2009 21:53
Bubblorna kan du skita i, de ger inte så mycket syre.
Det är omrörningen av vattenytan som gör så att vattnet kan dra till sig syre.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 mars 2009 21:54
Rikta utblåset mot vattenytan så syresätter det betydligt bättre än med bubblorna.
#7 - 4 mars 2009 22:52
Tar mig friheten att citera herr Forsberg då vi sett alldeles för lite av honom på forumet det sista..

Lasse skrev:
Placera din vattenutsrömning som flera har sagt så nära ytan som möjligt för maximal syregivning i ytskiktet. Det stämmer att de flesta diffusorer inte aktivt bidrar till syresättningen - jag vet dock ett undantag (som jag själv har mätt upp) och det är EHEIM:s kraftpaket 1200 liter - den diffusorn ger så små bubblor och så hög uppehållstid att den aktivt bidrar till syresättningen. Du har inte skrivit beteckningen på ditt Eheimfilter men är det ett 1200 liters kraftpaket så räcker det till. Cirkulation - mycket cirkulation är bra för dessa fiskar.

MVH Lasse

[ATTACH]18026[/ATTACH]
Bild lånad från www.zooplanet.se som i sin tur lånat den från www.eheim.de

Faktum är att eheims diffusor kopplad till en motsvarande motor eller större även kan användas för att köras som mistreaktor i ett större akvarie med gott resultat.
#8 - 4 mars 2009 22:59
Var kan jag köpa en sådan diffusor till min 2252,fanns ingen med när jag köpte karet och filtret(beg)?
#9 - 4 mars 2009 23:02
Även om inte bubblorna i sig skulle bidra till syresättningen av vattnet, så bidrar de till att göra vattenytan mer turbulent/skapar mer rörelse och bidrar på så sätt indirekt till att vattnet blir mer syresatt - det är i a f vad jag tror.

Jag har själv ett 200L akvarium som är överbefolkat med Malawiciklider. Det står liksom ditt brevid sängen och jag har egentligen inga problem med det. Jag läste dock just detta att bubblorna inte bidrar till att syresätta vattnet, så i helgen testade att stänga av lufttillförseln på den ena pumpen (Eheim 2252) under natten. När jag vaknade var en fisk död och resten av besättningen var märkbart påverkade. Dagen innan hade jag tagit vattenvärden som var OK med bl a ett PH på närmare 8,5. När jag nu testade vattenvärdena var PH:t sänkt till 7 och jag TROR att detta var ett tecken på dålig syresättning->ökad CO2 i vattnet.
#10 - 4 mars 2009 23:04
Violator skrev:
Även om inte bubblorna i sig skulle bidra till syresättningen av vattnet, så bidrar de till att göra vattenytan mer turbulent/skapar mer rörelse och bidrar på så sätt indirekt till att vattnet blir mer syresatt - det är i a f vad jag tror.

Jag har själv ett 200L akvarium som är överbefolkat med Malawiciklider. Det står liksom ditt brevid sängen och jag har egentligen inga problem med det. Jag läste dock just detta att bubblorna inte bidrar till att syresätta vattnet, så i helgen testade att stänga av diffusorn under natten. När jag vaknade var en fisk död och resten av besättningen var märkbart påverkade. Dagen innan hade jag tagit vattenvärden som var OK med bl a ett PH på närmare 8,5. När jag nu testade vattenvärdena var PH:t sänkt till 7 och jag TROR att detta var ett tecken på dålig syresättning->ökad CO2 i vattnet.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1266639#post1266639
#11 - 4 mars 2009 23:08
Var kan jag köpa en sådan diffusor till min 2252,fanns ingen med när jag köpte karet och filtret(beg)?
http://www.zooplanet.se/diffusor-p-3581.html
#12 - 4 mars 2009 23:11
Violator skrev:

Jag har själv ett 200L akvarium som är överbefolkat med Malawiciklider. Det står liksom ditt brevid sängen och jag har egentligen inga problem med det. Jag läste dock just detta att bubblorna inte bidrar till att syresätta vattnet, så i helgen testade att stänga av lufttillförseln på den ena pumpen (Eheim 2252) under natten. När jag vaknade var en fisk död och resten av besättningen var märkbart påverkade. Dagen innan hade jag tagit vattenvärden som var OK med bl a ett PH på närmare 8,5. När jag nu testade vattenvärdena var PH:t sänkt till 7 och jag TROR att detta var ett tecken på dålig syresättning->ökad CO2 i vattnet.

Har fortfarande svårt att tro att bubblorna skapar mer syre än en välriktad stråle mot ytan..!
#13 - 4 mars 2009 23:29
NIC skrev:
Har fortfarande svårt att tro att bubblorna skapar mer syre än en välriktad stråle mot ytan..!
Du får helt enkelt börja gå i kyrkan du också NIC! ;)
#14 - 4 mars 2009 23:37
Gaffel skrev:
Du får helt enkelt börja gå i kyrkan du också NIC! ;)

:d:d
Slukar vanligtvis din kunskap utan att ifrågasätta men här ger jag mig fan inte. ;) (än...)
Bilden du länkade är dessutom riktad neråt, hur i hela h[:-20]e kan det generera i mer syre än fullt blås utan diffusor längs vattenytan?
Bilagor:
#15 - 4 mars 2009 23:48
Skitkul, ett helt inlägg gick upp i rök när jag skickade det, fan ett halvår sedan sist men fortfarande lika irriterande!:mad:

Det är inte mina ord utan pastor Forsbergs och om den gubben skriver att han mätt upp eller provat ut något så väljer jag att tro på den gubben.

Sen är den eheim diffusorn rätt speciell eftersom bubblorna blir så små att dom till skillnad från andra venturi utblås inte låter som när man poppar popcorn, med den lilla grå venturiventilen slipper man dessutom suset från luftslangen.

Kolla vilken massa fyror en annan samlat på sig under året!
#16 - 4 mars 2009 23:55
Gaffel skrev:
Skitkul, ett helt inlägg gick upp i rök när jag skickade det, fan ett halvår sedan sist men fortfarande lika irriterande!:mad:

Det är inte mina ord utan pastor Forsbergs och om den gubben skriver att han mätt upp eller provat ut något så väljer jag att tro på den gubben.

Sen är den eheim diffusorn rätt speciell eftersom bubblorna blir så små att dom till skillnad från andra venturi utblås inte låter som när man poppar popcorn, med den lilla grå venturiventilen slipper man dessutom suset från luftslangen.

Kolla vilken massa fyror en annan samlat på sig under året!

Lasse har säkert rätt, men erkänn att det hade låtit konstigt om någon annan hade påstått detsamma. (fortfarande inte heelt överbevisad... ;))
Grattis til fyrorna! :p:d
#17 - 5 mars 2009 00:03
Faktum är att jag hade känt mig överbevisad om åheim skrivit det också! :d

Ack nu är det bara 3 fyror igen.. :confused:
#18 - 5 mars 2009 00:10
Gaffel skrev:
Faktum är att jag hade känt mig överbevisad om åheim skrivit det också! :d

Ack nu är det bara 3 fyror igen.. :confused:

Jäklar, så pass...!! [:-9][:-9];)

Köper det fan inte alls!
#19 - 5 mars 2009 16:54
Är det inte så att eheims veturi syresätter bättre än om man inte hade den...? Dvs du får bättre resultat om du istället väljer en pump med bättre cirkulation än tidigare. För er som upptäckt att fiskarna mår sämre så är det inte de förlorade bubblornas fel utan snarae den minskade hastigheten på vattnet.
Som växtakvarist är detta inget man väljer då de driver ur co2 i högre grad samt att det inte ser så bra ut med en massa bubblor som flyger omkring i vattnet. Speciellt inte när man ska fota.
#20 - 5 mars 2009 17:15
Skiren skrev:
Är det inte så att eheims veturi syresätter bättre än om man inte hade den...?
Eheims venturi diffusor syresätter inte alls om den inte är inkopplad..
Skiren skrev:
Dvs du får bättre resultat om du istället väljer en pump med bättre cirkulation än tidigare.
Anledningen till dom ytterst små bubblorna vill jag tillskriva diffusorns konstruktion samt styrkan i eheim 2252 powerline(universal 1250 motorn)
Skiren skrev:
För er som upptäckt att fiskarna mår sämre så är det inte de förlorade bubblornas fel utan snarae den minskade hastigheten på vattnet.
Hastigheten på det utströmmande vattnet ökar om man stryper luftflödet från venturin eller tar bort diffusorn eftersom den representerar ett markant motstånd med sin nerkrympning av utblåset.
Skiren skrev:
Som växtakvarist är detta inget man väljer då de driver ur co2 i högre grad samt att det inte ser så bra ut med en massa bubblor som flyger omkring i vattnet. Speciellt inte när man ska fota.
Kör själv mäskad CO2 via venturin och ut genom diffusorn som mistreaktor och det fungerar alldeles ypperligt.
#21 - 5 mars 2009 17:44
Tror du missförstod mig lite. Jag menar att istället för att skaffa den diffusorn så får du bättre resultat genom att skaffa en större cirkulationspump.

Hastigheten på det utströmmande vattnet ökar om man stryper luftflödet från venturin eller tar bort diffusorn eftersom den representerar ett markant motstånd med sin nerkrympning av utblåset.

Men turbulensen ökar och vattnet upplevs definitivt som mer "strömt" än utan bubblor. Hastigheten på vattnet ut ur själva pumpen kan den ju inte påverkar. Även om man kan tänka att vattnet får mindre tillgänglig diameter att strömma genom om syre tillsätts och eftersom flödet är detsamma och energin också så måste hastigheten öka av smalare rör.

Kör själv mäskad CO2 via venturin och ut genom diffusorn som mistreaktor och det fungerar alldeles ypperligt.

Tvivlar inte en sekund att det inte fungerar. Däremot har de flesta lämnat misten eftersom det inte kan mäta sig med den upplösta CO2n. Mycket av CO2n bubblar ju bara ur karet och massor med bubblor (enligt mig) cirkulerar och förstör intrycket av det klara vattnet.
#22 - 8 mars 2009 16:56
har man en 2252 i ett 200L kar är det nog ingen bra ide att skaffa en större cirkulationspump.

och jag tror inte att fiskarna chippar efter andan beror på dålig cirkulation..
i så fall borde dom göra det när filtret är fullt och cirkulation en går på kanske 1/10 av normalt flöde.
även om det är bra cirkulation tar det inte lång tid innan varenda fisk är uppe vid ytan om man stänger av bubblorna.
#23 - 8 mars 2009 17:48
Jag har större cirkulation i mitt växtkar på 112L(700+1000l/h) än vad du har i ditt 200L så det dubbla lär ju inte vara några problem. Tänk på att det inte är hastigheten på vattnet man eftersträvar utan högt flöde. Så det är stora öppningar på utblåsen eller strilröret som gäller.Jag tror ändå inte att det har med syrenivån i vattnet att göra. Snarare en smärre shock av den snabba brutala förändringen i levnadsförhållanden som blir när du stänger av bubblorna. Tänk dig själv när strömmen går i huset...
#24 - 8 mars 2009 20:17
Det låter rätt rejält för ett växtkar, jag har stora problem med att få växterna att inte lossna på grund av strömmen i mitt kar.

tar jag bort diffusorn blir vattnet något mindre strömt men även då går dom upp till ytan efter ett tag. (men det gör dom bara när det är mycket fisk i karet)

blir precis likadant i yngelkaren när dom blir tilllräckligt överbefolkade, bubblor löser problemet även där. och dom fiskarna har ju aldrig sett bubblor tidigare, varför går dom då upp och chippar efter andan?

så du tycker jag ska stänga av bubblorna och låta fiskarna lära sig att inte vara vid ytan ? :P
#25 - 9 mars 2009 14:14
Om du kollar bilderna jag har på min blogg så ser du att jag inte direkt har några problem med att hålla fast växterna.

Sen är det återigen inte hastigheten på vattnet som ska vara hög utan flödet vilket är två helt olika saker.
#26 - 9 mars 2009 14:48
Skiren skrev:
Jag har större cirkulation i mitt växtkar på 112L(700+1000l/h) än vad du har i ditt 200L så det dubbla lär ju inte vara några problem. Tänk på att det inte är hastigheten på vattnet man eftersträvar utan högt flöde. Så det är stora öppningar på utblåsen eller strilröret som gäller.Jag tror ändå inte att det har med syrenivån i vattnet att göra. Snarare en smärre shock av den snabba brutala förändringen i levnadsförhållanden som blir när du stänger av bubblorna. Tänk dig själv när strömmen går i huset...

Lite nyfiken.. Varför har du så stort flöde? Vad är vinsten? Själv så ser jag urluftad CO2 och snäppet högre elräkning. Förklara gärna :)
#27 - 9 mars 2009 15:34
stort flöde betyder att vattnet passerar filtermaterialet oftaare och det förbättrar nitrifieringen! och det behöver inte betyda att det driver ur co2 om man ser till att ha stora utblås så att man inte får så stark rörelse!
#28 - 9 mars 2009 17:30
Både jag och sambon kör med bla eheims aquaball, har 4st i olika kar nu och mina största som ligger specade på 650 L/t som är riktade upp mot ytan syresätter väääldigt bra. Ingen av pumparna har kvar luftningen.

Kan inte tänka mig att lufttillförsel i utblåset ska vara nödvändigt.

Är filtret dimensionerat för att annars klara akvariestorleken så tror jag absolut att ett rätt riktat utblås utan luftslang räcker gott.

Nu har jag under sjukdomstiden satt dit dessa luftningar och jösses vad det väsnas med 2x650L/t och hela karet ser grumligt ut pga alla microskopiska luftbubblor.

Längtar tills i övermorgon då sista vattenbytet är gjort och jag kan ta bort luftrören och njuta av tystnaden.
#29 - 9 mars 2009 19:46
Lite nyfiken.. Varför har du så stort flöde? Vad är vinsten? Själv så ser jag urluftad CO2 och snäppet högre elräkning. Förklara gärna

Jag har alltid haft stort flöde i mina kar och har bara haft positiva effekter av det. Anledningen till att jag har det nu är att jag har ett ytterfilter till filtrering samt ett powerhead till att driva min CO2 reaktor. Elräkningen blir väl inte så mycket större när man går från 5W-8W som var senaste steget jag gjorde när jag bytte ytterfilter. Då är mina 100W belysning värre;)

Funderar allvarligt på att gå upp ännumer i flöde så jag kan ha större ytterfilter, t.ex ha ett 2217 istället för mitt 2215. Hastigheten på vattnet går ju alltid att sänka med större hål i strilröret och större flöde är alltid positivt med bättre nitrifiering som Åheim säger.
#30 - 9 mars 2009 21:33
okej, då borde luftpumpar/syrestenar vara helt onödigt eftersom dom gör mindre bubblor än vad diffusorn gör? (nu låter jag skeptiskt till vad ni säger men det är inte menat så)
#31 - 10 mars 2009 18:47
Luftpumpar är i stort sett helt onödiga, ja. Däremot så är de bättre än ingenting då de får ytvattnet att röra på sig.
#32 - 10 mars 2009 21:44
Appropå NIC som inte ger sig :) Jag har inte bara mätt upp det en gång utan tre - fyra gånger då jag inte trodde på resultatet själv. Jag jobbade på ett ekologiskt reningsverk där vi hade ett 20 kubiks kar med lite olika fiskar. Vattnet som kom in var väldigt belastat (läs syrekrävande) och vi hade olika trick för att garantera syretillsättningen men syrenivån kunde ibland inte upprätthållas på den nivå vi ansåg vara minium. Jag tog ett kraftpaket med diffusor och min elektroniska syremätare vid ett sådant tillfälle. Efter ca en timme hade jag fått en förbättring på några mg i hela tanken. Diffusorn stängdes av och strålen riktades mot ytan -> återgång till ursprungsläget vad gällde syrenivån. På med diffusorn igen -> förbättring. Detta upprepades några gånger med olika tidsintervall och resultatet var det samma. Efter den dagen satt alltid ett EHEIM kraftpaket med diffusor i den tanken (och vi körde utan svamp eftersom det var syresättningen vi ville åt) Denna lösning var bättre än att sätta in en membranluftare av reningsverkstyp. Hemligheten måste vara storleken på bubblorna samt uppehållstiden. Jag hade personligen inte trott på någon som hävdat detta - men nu har jag provat själv och under olika driftsförhållanden att det är den enda slutsatsen jag kan dra - att denna kombination fungerar.

@ Skiren - med den belysningen skall du vara glad att du har bra genomströmning. För koraller är det ett måste med bra cirkulation när de belyses med motsvarande mängd (1 watt/l). Orsaken anses bland en del (bland annat jag) vara att på så sätt transporteras aktiva radikaler (läs fria syreatomer) snabbt bort från platsen för fotosyntesen samt att det inte uppstår ett lokalt syreöverskot (som förhindrar uttransporten av syre från fotosyntesen) kring korallens aktiva delar. Skulle tro att du får samma problem kring växter med kraftig belysning och bra gödning. Bort med "lokala" syreöverskott och radikaler så fort som möjligt.

MVH Lasse

Annons