Ständigt återkommande alger...vilka o varför?

#1 - 18 november 2010 16:41
Någon som kan hjälpa mig med svar på varför dessa alger STÄNDIGT återkommer oavsett om jag gör större eller mindre vattenbyten, oftare eller mer sällan, samt matar växtgerna med PMDD enligt doseringsanvisningarna. Jag har provat att dra ner på matningen för fiskarna oxo, o numer får de två JD´sen fem eller sex ciklidpellets totalt, och de nio små Tetrorna får en liten mängd flingfoder som de äter upp.

Jag bifogar bilder - strax, eftersom jag måste iväg just nu - på de här jäkliga algerna som alltid kommer tillbaka efter bara någon vecka och aldrig tycks få pisk av gödning eller mekanisk borttagning (har även plockat ur växter o rengjort dem för hand vid vattenbyte)
#2 - 18 november 2010 18:30
#3 - 18 november 2010 19:25
Varför har du i pmdd gödnings medel om du tar ut växterna. Då ger du mer gödning åt algerna. Du har ju snabbväxande växter så skit pmdd. Mer växter av snabb växande sorter och tänk på att inte ha tänt akvariet för länge.Kolla in ph så att det inte är för högt. Lycka jag till hatar alger. Brukar minsak belysningen och använder inte gödning.
#4 - 18 november 2010 20:07
Lasse h skrev:
Varför har du i pmdd gödnings medel om du tar ut växterna. Då ger du mer gödning åt algerna. Du har ju snabbväxande växter så skit pmdd. Mer växter av snabb växande sorter och tänk på att inte ha tänt akvariet för länge.Kolla in ph så att det inte är för högt. Lycka jag till hatar alger. Brukar minsak belysningen och använder inte gödning.


- Alltså jag tar inte ut växterna förutom någon enstaka gång för rengöring då algpåväxten varit alldeles för massiv, och då bara några minuter givetvis.
PMDD är väl - förutom kraftfoder för växterna - även alghämmande, vad jag förstått?

Akvariet är tänt ca 7 timmar per dygn.
#5 - 18 november 2010 20:10
Nej, pmdd är inte alghämmande i sigsjälv, utan med rätt balans låter de växterna ta mer näring (se det som att äta pizza när man super :D).
#6 - 18 november 2010 21:00
Haha, det var en bra beskrivning!
#7 - 19 november 2010 07:45
Är osäker på om det är staghorn eller trådalger av bilderna, skulle behöva bättre skärpa på algerna (någon annan med större erfarenhet av dessa två kan nog hjälpa dig bättre). Staghorn kan man få bort med easy carbo (kolkälla för växterna), det kan fungera mot trådalger också. Siamesiska algätare äter staghorn och till en viss del trådalger om det är dessa (ingen garanti).
Trådalger triggas av att du har för mycket järn (från pmdd), det är väldigt svårt att dosera rätt mängd. Staghorn tror jag triggas av ammoniakspikar, fosfor eller svängig C02 nivåer. Staghorn växer mest nära ytan. Du får leta upp vilken av algerna det är men generellt sett hjälper Easy carbo om du inte har provat det och fortsätta med mekanisk rengöring.
Att byta olika mycket vatten kan förvärra det hela eftersom näringsvärdena inte balanseras efter ett tag. EI-metoden fungerar väl (50% vattenbyte) men är lite jobbig att följa, speciellt i stora akvarium.
#8 - 19 november 2010 10:57


Är osäker på om det är staghorn eller trådalger av bilderna


Staghorn är stor som mossa. På bilderna ser man en kort grön trådalg, sannolikt Oedogonium - täckta med kiselalger.



Staghorn kan man få bort med easy carbo (kolkälla för växterna), det kan fungera mot trådalger också.


Nej, både Staghorn och trådalger är mer lika större växter (mossor) och kan alltså gynnas av Easy Carbo. Däremot är korta svarta toffsalger väldigt känsliga för EasyCarbo av någon okänd anledning.



Trådalger triggas av att du har för mycket järn (från pmdd), det är väldigt svårt att dosera rätt mängd.


Nej, alger triggas alltid av skiftningar i ammonium/syre-mängd. Däremot verkar det som trådalger oftare triggas om järnhalten är hög.



Staghorn tror jag triggas av ammoniakspikar, fosfor eller svängig C02 nivåer.


Nej, hade det varit ammoniak hade fiskarna dött med en gång. Fosfor triggar inte alger - däremot kan svängiga CO2-nivåer trigga toffsalger (som perfetto inte har problem med).

Anledningen att perfettos växter blir algbeklädda är för att dom inte trivs av någon okänd anledning. Med PMDD-dosering så är det förmodligen inte brist på de vanliga näringsämnena så de enda två kvarvarande anledningarna är brist på CO2 eller ljus.

Växten på bilden är duktig på att använda bikarbonat istället för CO2, förutsatt att ljusmängden är bra. Jag gissar att om du lägger dom som flytväxter ett tag så kommer dom bli algfria och växa mycket bättre.
#9 - 19 november 2010 13:27
defdac skrev:
Växten på bilden är duktig på att använda bikarbonat istället för CO2, förutsatt att ljusmängden är bra. Jag gissar att om du lägger dom som flytväxter ett tag så kommer dom bli algfria och växa mycket bättre.


- Tackar o niger vackert för utförligt svar - men - att låta dem temporärt bli flytväxter är väl just en temporärlösning? Jag menar, jag har ju tagit ur växterna och rengjort dem, och efter bara några dagar är algskiten på väg tillbaka igen.

Jag har klätt ljusrampens insida med högreflekterande tejp för att öka ljusreflektionen ner i karet. Det var visserligen ett år sedan nu, men ändå. En "normal" ramps insida är väl rimligen vit eller aluminium, och vitt reflekterar ju också ljus, så om ljusmängden reflekteras "fel" o studsar på ett sätt som gynnar algtillväxt, borde det väl ske även utan extra reflektion? Vinklarna är ju desamma som på målad yta då tejpen är just tejpad där.
#10 - 19 november 2010 13:35
om det är ljuset....kanske öka mängden ljustimmar.....?



.
#11 - 19 november 2010 14:46


så om ljusmängden reflekteras "fel" o studsar på ett sätt som gynnar algtillväxt


Det är omöjligt. Antinge har du tillräckligt med ljus så att växterna är glada och blir algfria eller så har du bara så lite ljus att algerna klarar att överleva. Jag gissar på det senare alternativet och då kan det vara idé att just lägga växterna på ytan tills du kommit på ett sätt att öka ljusmängden tillräckligt mycket nere i akvariet.
#12 - 19 november 2010 18:55
defdac skrev:
Det är omöjligt. Antinge har du tillräckligt med ljus så att växterna är glada och blir algfria eller så har du bara så lite ljus att algerna klarar att överleva. Jag gissar på det senare alternativet och då kan det vara idé att just lägga växterna på ytan tills du kommit på ett sätt att öka ljusmängden tillräckligt mycket nere i akvariet.


- Tja..för lite ljus, jag vet inte. Jag har två fullängdsrör av märkesmodeller varav ett är anpassat främst för växtligheten ("Floraglo") och det andra lite blåare i tonen och för att framhäva fiskarnas färger ("Aquaglo").

Jag ska definitivt prova rådet med flytväxter, men ska tillägga också att det är endast växterna på bilderna som är angripna, och samtliga växter växer glatt och friskt...om det nu ger någon ledtråd till problemet?
#13 - 19 november 2010 20:24


men ska tillägga också att det är endast växterna på bilderna som är angripna,


Okej, det var en intressant ledtråd. Vattenpest är ju normalt sett väldigt enkla eftersom det är en av de bästa växterna på att snappa bikarbonat om koldioxiden tryter. Har du tagit upp dom ovanför vattenytan och planterat om dom kan dom eventuellt vara lite CO2-förvirrade. Dom slänger bort sin bikarbonatsanpassning och tror att det är fritt fram att köra med koldioxid istället. Isåfall kommer dom återhämta sig vad det lider (om några veckor).

Men det är svårt att gissa sig till exakt vad det beror på. Jag har ju själv växter jag blir konfunderad över ibland, senast min Ludwigia arcuata som blåvägrade i min nya "perfekta" setup där jag försökte göra allt rätt från början.
#14 - 19 november 2010 21:47
Eftersom jag lever med liknande rackare kanske jag kan ge några ledtrådar.

Håller med defdac att det ser ut som Oedogonium eller Spirogyra spelar nog ingen roll vilket, jag ser ofta en mix av de båda.

Jag håller med defdac låt vattenpesten ligga och flyta ett tag! Låt den sedan växa upp så den når ytan.

Båda dessa ser ut att trivas bäst på ungefär 1 ½ - 2 meters djup i en klar tropisk sjö. Och jag tror det kan vara liknande din ljusmängd och spektrum. Ovanför detta skikt växer de inte. Det tycks också vara några av de få alger som växer på Vattenpest, Hornsäv och cabomba. Titta på bilden för typiskt växt sätt.
[ATTACH=CONFIG]39364[/ATTACH]
Dessa två alger fungerar ofta som substrat för andra alger och cyanobakterier. Jag hittar ofta exempelvis Lyngbya på dessa under vissa årstider.

Näring: Jag har noterat att dessa alger växer duktigt i vattnet där man har gödslat marken ovanför med exempelvis Urea. Så de gillar Ammonium.
Sist jag försökte odla dessa så tvär dog de av vanlig NPK gödning! Det kan faktiskt vara så att en ökad dos med PMDD KAN ha en negativ effekt på dessa!

Eftersom jag vet att dom är ljuskänsliga och trivs under ett visst djup så misstänker jag att dom gillar ljus i det blå spektrumet. Kanske du skulle testa med lite andra lysrör?
#15 - 19 november 2010 21:51
(AquaGlo och FloraGlo har båda, likt de flesta högkelvin-trifosfor-rör, en rejäl dos blått.)
#16 - 19 november 2010 22:10
defdac skrev:
(AquaGlo och FloraGlo har båda, likt de flesta högkelvin-trifosfor-rör, en rejäl dos blått.)

Ingen expert på rör (såna som lyser) men jag skulle nog testa med något annat! Kanske ett vanligt tråkigt vitt?
Har du någon bra ide?
#17 - 19 november 2010 22:15
Växter är relativt okinkiga med typen av ljus sålänge dom ger tillräckligt PAR och båda dessa rören tror jag även ligger ganska högt rankade PUR-effektivitetsmässigt jämfört med andra. Möjligtvis att FloraGlo:t skulle kunna bytas ut mot ett PowerGlo/Aquastar.

Tror mer på att som du säger att det blivit lite för mycket urea/ammonium som vanligt när alger tittar fram. Tråkigt tips dock eftersom symptomen (alger) ofta tittar fram när urea/NH4-halterna redan börjat försvinna så man jagar spöken. Därav tipset med att lägga dom vid ytan ett tag så dom får ta sig ordentligt och bli rejält alghämmande..
#18 - 19 november 2010 23:01
defdac skrev:
Växter är relativt okinkiga med typen av ljus sålänge dom ger tillräckligt PAR och båda dessa rören tror jag även ligger ganska högt rankade PUR-effektivitetsmässigt jämfört med andra. Möjligtvis att FloraGlo:t skulle kunna bytas ut mot ett PowerGlo/Aquastar..
Ingen aning om dessa tingestar!

Tror mer på att som du säger att det blivit lite för mycket urea/ammonium som vanligt när alger tittar fram. Tråkigt tips dock eftersom symptomen (alger) ofta tittar fram när urea/NH4-halterna redan börjat försvinna så man jagar spöken. Därav tipset med att lägga dom vid ytan ett tag så dom får ta sig ordentligt och bli rejält alghämmande.
Du har helt rätt. Mer ljus på dom. Det ser ut i naturen som på bilden. Jag trode att det var pga att dom inte hann ifatt vattenpesten men det går som en linje i vattnet och dom växer inte över det.
#19 - 20 november 2010 13:44
Ska göra ett 30-40% vattenbyte här efter kaffet, och i samma veva lösgöra samtliga vattenpest för lite ytsurfning så får vi se hur det visar sig närmsta dagarna.

Jag är fortfarande förundrad över att ex. Vallisnera inte fått någon algpåväxt överhuvudtaget.
#20 - 20 november 2010 15:48


Jag är fortfarande förundrad över att ex. Vallisnera inte fått någon algpåväxt överhuvudtaget.


Har den blad som når ytan? Isåfall har du svaret där.
#21 - 20 november 2010 16:58
defdac skrev:
Har den blad som når ytan? Isåfall har du svaret där.


- Nej, ingen av de två Vallisnera-växterna jag har når ytan ännu.
#22 - 20 november 2010 17:16
Vallisneria sprider sig med utlöpare dvs det blir ofta en ganska stor planta där alla sidoskott hjälper till att fånga upp ljus och skicka energi till resten av plantan. Till skillnad från ensamma vattenpeststänglar.
#23 - 20 november 2010 18:03
Det skall bli super intressant att höra hur ytsurfingen fungerar!
#24 - 20 november 2010 18:07
perfetto,
Tror du att du kan ta några fler bilder bland annat en helhetsbild av akvariet?
Jag tror att det kan hjälpa både dig och andra om man ser utvecklingen, bra som dålig! Så liknande bilder var vecka borde vara kanon.
#25 - 20 november 2010 19:06
http://bildplats.se/image/view/1843
http://bildplats.se/image/view/1844
http://bildplats.se/image/view/1845

Här är tre bilder som visar lite på miljön och växtligheten so far.
Första bilden - en växt som visserligen "fångat" upp algtrådar, men som inte verkar angripen i sig. Har växt duktigt sedan jag köpte den.
Andra bilden - visar en helbild med lite grumligt vatten, eftersom jag nyligen ryckt upp en bunt växter som nu alltså flyter.
Tredje bilden - visar en växt som också fått lite algpåväxt...inte riktigt samma som de övriga, ser det ut som.

Vid det här vattenbytet som gjordes ikväll, tillsattes ingen PMDD och jag matade enbart med lite flingor.
#26 - 20 november 2010 19:57
perfetto skrev:
http://bildplats.se/image/view/1843

http://bildplats.se/image/view/1844

http://bildplats.se/image/view/1845



Här är tre bilder som visar lite på miljön och växtligheten so far.

Första bilden - en växt som visserligen "fångat" upp algtrådar, men som inte verkar angripen i sig. Har växt duktigt sedan jag köpte den.

Andra bilden - visar en helbild med lite grumligt vatten, eftersom jag nyligen ryckt upp en bunt växter som nu alltså flyter.

Tredje bilden - visar en växt som också fått lite algpåväxt...inte riktigt samma som de övriga, ser det ut som.



Vid det här vattenbytet som gjordes ikväll, tillsattes ingen PMDD och jag matade enbart med lite flingor.

Ser mycket snyggt ut men för lite växter enligt mig. Men det är en smak sak.
En bild säger mer en tusen ord säger man och det stämmer bra i det här fallet!
Lå nu vattenpesten ligga sådär till slingorna är betydligt längre en avståndet från botten till ytan.
Sedan skulle jag plantera den nära utblåset från filtret.
Växten framför filterintaget ser ut som en javaormbunke. I så fall kommer nog den och du att trivas bättre om du sätter den på en av rötterna med fiskelina. Sedan planterar du något annat buskigt framför intaget.
PMDD: Jag tror det är fel att skippa det eller vänta till dagen efter vattenbyte med det! Var konsekvent med gödningen. Men se alltid till att det finns nog med det. Annars kommer du att få andra alger och cyanobakterier.
#27 - 20 november 2010 20:07
bossep skrev:
Ser mycket snyggt ut men för lite växter enligt mig. Men det är en smak sak.

En bild säger mer en tusen ord säger man och det stämmer bra i det här fallet!

Lå nu vattenpesten ligga sådär till slingorna är betydligt längre en avståndet från botten till ytan.

Sedan skulle jag plantera den nära utblåset från filtret.

Växten framför filterintaget ser ut som en javaormbunke. I så fall kommer nog den och du att trivas bättre om du sätter den på en av rötterna med fiskelina. Sedan planterar du något annat buskigt framför intaget.

PMDD: Jag tror det är fel att skippa det eller vänta till dagen efter vattenbyte med det! Var konsekvent med gödningen. Men se alltid till att det finns nog med det. Annars kommer du att få andra alger och cyanobakterier.


- Ja att Javan står framför insuget beror på att den skulle skymma det. En rent kosmetisk detalj alltså. Det är lite fattigt på växter, även om det faktiskt ligger en hel del o surfar just nu då. Tänkte jag skulle plantera skott för att täta med buskage vad det lider.

Apropå Javan....fäster den alltså med sina rötter i de rötter jag har om den fästs på dem?
#28 - 20 november 2010 20:20
perfetto skrev:
- Ja att Javan står framför insuget beror på att den skulle skymma det. En rent kosmetisk detalj alltså. Det är lite fattigt på växter, även om det faktiskt ligger en hel del o surfar just nu då. Tänkte jag skulle plantera skott för att täta med buskage vad det lider.

Jag brukar förorda att man dunkar i de växter man vill ha vid uppstart så slipper man problem.
Ofta går en del av de nya ned och då kommer de nya skotten väl till pass.
För hade man en regel som sa 10 växter per fisk. Kanske inte en så dum ide! Det är naturligtvis en kostnadsfråga men varför inte lägga pengar på växter i stället för en massa annat som man säkert inte behöver? Inte sagt att du gjort det!


Apropå Javan....fäster den alltså med sina rötter i de rötter jag har om den fästs på dem?
Ja absolut men det kan ta ett litet tag.
#29 - 21 november 2010 15:59
Nu har jag fäst ormbunken mot en av rötterna, ganska nära utblåset (fast det är riktat snett uppåt, så det blir inte vindrufs direkt även om vattencirkulationen är stor där då).

Såhär ser det ut precis nygjort....och med nygrumlat vatten : )

http://bildplats.se/image/view/1848
#30 - 21 november 2010 17:40
perfetto skrev:
Nu har jag fäst ormbunken mot en av rötterna, ganska nära utblåset (fast det är riktat snett uppåt, så det blir inte vindrufs direkt även om vattencirkulationen är stor där då).



Såhär ser det ut precis nygjort....och med nygrumlat vatten : )



http://bildplats.se/image/view/1848

Mycket bättre! Kanske det kunde gå att sätta vallisnerian (?) som står bakom stenen framför insuget?
#31 - 21 november 2010 17:57
En liten ide i allmänhet, gå in på tropicas hemsida och titta på de olika layout bilderna.
http://www.tropica.com om du följer deras generella layouter som ofta är ett V från framhörnen in mot mitten får du oftast bra djupverkan. Titta också på densiteten av växter. Om det ser ut som deras burkar får du sällan problem med alger.
Den här
http://www.tropica.com/layouts/beginner/a-fancy-aquarium-%E2%80%93-here-and-now-%28128-%29/description.aspx
Och den här stilen borde vara ganska lätt att få till.
http://www.tropica.com/layouts/beginner/starter-layout-%2854l%29/description.aspx
#32 - 21 november 2010 17:58
bossep skrev:
Mycket bättre! Kanske det kunde gå att sätta vallisnerian (?) som står bakom stenen framför insuget?


- Ja det kan säkert gå, om den inte prompt måste stå rakt under lysrören för att mätta sin fotosyntes. Den platsen i högra hörnet av akvariet, är minst "solbelyst".
#33 - 21 november 2010 18:15
perfetto skrev:
- Ja det kan säkert gå, om den inte prompt måste stå rakt under lysrören för att mätta sin fotosyntes. Den platsen i högra hörnet av akvariet, är minst "solbelyst".

Det borde inte vara problem med ljuset. Om du är experiment sugen varför inte flytta "rufsen du har framför stenen till bakom? Ganska exakt där Vallisnerian står nu? Sedan sätter du all Vallisneria framför insuget och snett bakåt? Lämna helt tomt under vattenpesten just nu. Jag tror du kommer att gilla det du ser i den högra delen!











Annons