stamrenovering

#1 - 25 juli 2003 10:20
Hejsan

I lägenheten jag bor i ska den 11 Augusti påbörjas stamrenovering. Det innebär dels att jag inte längre kan bo här men kan mata några gånger i veckan så den biten är lugn, värre är det dock med vattenmöjligheterna. Det kommer inte finnas vare sig avlopp eller vatten att tillgå i lägenheten och jag bor på 4:e våningen. Karet är ett 110 liters med sällskapsfisk. Mina farhågor är att det tillståndet kommer vara ca 6-8 veckor. Det känns väl långt utan vattenbyte, men kan det gå eller måste jag bereda mig på att inhandla feta dunkar och släpa?
#2 - 25 juli 2003 11:32
Jag hade nog velat göra i alla fall ett vatten byte på den tiden, det viktigaste är väl att du inte matar mer än nödvändigt under dessa veckor och att du inte chock rengör när du flyttar tillbaka. Gör många små vatten byten så att du sakta vänjer fiskarna vid det renare levnads förhållandena när stammbytet är klart.
#3 - 25 juli 2003 11:34
En sak till rikta utblåset från pumpen mot vatten ytan så undviker du att PH sjunker lika mycket och så får fiskarna mer syre.
#4 - 25 juli 2003 11:35
Vad har du för fisk idet? (Snyggt namn fressten)[:-30]
#5 - 25 juli 2003 21:00
Jag skulle nog försöka göra något vattenbyte varje vecka. Det räcker kanske med så lite som 10l, det är 2st 5l-dunkar som inte är så tunga att bära i handtagen. Hellre små och regelbundna vattenbyten för att hålla vattnet friskt på en anständig nivå än stora vattenbyten som förändrar vattenvärdena mycket.

Men det finns en del annat jag skulle oroa mig mer för. Gips- och betongdamm är inte roligt att få ned i akvariet. Det blir tyvärr en del sådant när man hugger fram de gamla rören ur väggarna. Se till att ha akvariet i ett rum där de inte skall byta rör om möjligt.

Att hålla värmen är också problem om byggjobbarna förutom vatten och avlopp har att byta värmebärande rören till elementen också. Ett hus med några öppna fönster eller en balkongdörr på glänt under en kylig natt i Oktober, helt utan värme, blir snabbt utkylt. Sätt i en ordentlig doppvärmare, och lägg gärna en filt över akvariet när du inte är där. (Skyddar mot damm också)

Försök att kolla upp akvariet dagligen så att inte elen är borta ur din lägenhet långa stunder. Ett innerfilter som får stå still ett halvt dygn hinner bilda ganska mycket giftigt och ohälsosamt för fiskarna som skickas rakt ut till dem i akvariet så fort strömmen slås på och filtret börjar gå.

Och se till att ditt akvarium verkligen står stadigt, med en helt plan vattenyta. Du anar inte vad en tryckluftsdriven bilmaskin kan åstadkomma för vibrationer.

Swetrot
#6 - 25 juli 2003 22:07
Om det gäller upp till 8 veckor och ett kar på "bara" 110 liter så hade jag flyttat med mig karet.
#7 - 27 juli 2003 10:51
Ok, ni har övertygat mig, jag flyttar med mig det. Nu är frågan hur jag gör det enklast. Jag förmodar att det ska flytta tomt på vatten, ska jag spara en dunk vatten och köra igång det på nya platsen med? Några förslag hur jag fraktar fiskarna lite smidigt?

Jättetack för all hjälp :)
#8 - 27 juli 2003 10:54
Kopierar vad jag skrev på ett annat forum i natt:

"Se till så att akvariet flyttas separat, utan en massa andra saker i bilen, så att det går hyfsat fort och inte krånglar. Det mest kritiska är inte att det dör en del nyttiga bakterier, utan att sådant här med att flytta kan ta en evinnerlig tid.

Gör så här:
Fånga in fisken, använd gärna en stor spann på 15-20 liter och fyll den med vatten från akvariet. Akvariet skall gå att bära utan att man riskerar att tappa det p.g.a. dess tyngd, så du lär få tömma det hela vägen ned till gruset. (Ett antal människor har opponerat sig och tycker att allt grus skall tas ur också för att minimera risken för sättningar). Akvariet skall också hålla för påfrestningarna att lyftas och att åka bil över fartgupp och trottarkanter. Ta bort alla större stenar som kan komma i rörelse mot en av akvariets glasrutor.

Lägg växterna i en tät plastpåse ytan luft så att de håller sig fuktiga.

Packa in möbel, akvarium, fiskar och alla tillbehör och åk till det nya huset. Där bör ni redan innan ha bestämt var akvariet skall stå, för som bekant så flyttar man inte gärna på det när man väl har fyllt det. Tänk på att det inte skall stå så solljus kommer åt det.

Väl framme börjar du fylla på med nytt fräscht vatten. Fyll det till 2/3. Skölj ur filtret, många bakterier har dött, och de vill du inte spola ut i akvariet, men sköljer du i ljummet vatten så finns det bakterier kvar. Det fylls snabbt på med bakterier från fiskar och från bottenmaterial och växter.

Plantera dina växter, och koppa in fiskarna. Fyll sedan på med det gamla vattnet så akvariet blir fullt. Var mycket vaksam på sprickor och läckage som kan ha uppstått under transporten, du vill inte börja i ditt nya hem med 100 liter vatten på golvet.

OBS! Om du flyttar till en annan kommun, eller i en stor kommun, till ett annat vattenverk så kan vattenvärdena skilja sig åt ordentligt. Kolla innan du flyttar och försök att gradvis ändra vattnet i ditt akvarium innan du flyttar till att likna det nya vattnet så slipper fiskarna en stor chock.

Försök att låta bli att mata på några dagar, så minskar risken för nitritspikar högst avsevärt. Mata sedan försiktigt i ett par veckor.

Hela projektet med att flytta ett akvarium kräver timing och förberedelser. Det skall finnas el framdraget till pump och ljusramp, det skall finnas hink att fylla på vatten med, alla tillbehör skall följa med så att man inte står där utan håv och skall fånga fiskarna etc.

Men det är förvånansvärt få som lyckats klanta till d et för sina fiskar när de flyttat, kanske för att de tänker till lite extra då.

Lycka till!"

Swetrot
#9 - 27 juli 2003 11:45
Som Swetrot sa, kolla den här tråden från AG.
http://www.akvarieguiden.nu/forum/forum.php?go=visatree&id=4&id2=453

/Johan

Annons