Stämmer temperaturerna på zoopet ?

#1 - 3 juli 2004 01:30
Jag brukar titta på temperaturerna på fiskarna här på zoopet för att se om en viss fisk kan gilla att bo i mitt akvarium , är sugen på "Glossolepis incisus" dvs. röd regnbågsfisk som här på zoopet skall ha 22-24 grader , men överallt på andra sidor på internet där jag tittar så står det 22-28 grader , och det är likadant med de flesta regnbågsfiskar , dvs att temperaturen skiljer.

eftersom vi inte har kylaggregat till akvariet kan vi omöjligt hålle under 24 grader när det är 24 i lägenheten och pumpen ger 6 watt samt att lysrören ger strålningsvärme , så törs man skaffa Glossolepis incisus i ett 25.5 graders akvarium och vilka temperaturangivelser skall man egentligen lita på ?
#2 - 3 juli 2004 02:08
Ja, det kan du. Du kan även lite på Zoopets angivelser. Men du kan inte lita helt blint på någon angivelse. Vattenvärdena är riktlinjer och inte absoluta värden. Om du går utanför de rekomenderade värdena så kan risken för sjukdommar och parasitangrepp öka. Men fisken dör inte direkt bara för att man går 1,5 grad utanför det rekomenderad.
#3 - 3 juli 2004 08:52
Fiskar anpassar sig otroligt bra till olika betingelser, betydligt bättre än man kan tro.
#4 - 3 juli 2004 10:51
Inte ens i tropikerna är vattentemperaturen konstant över dygnet eller över året. Håll dig mellan 20 och 30 så är alla akvariefiskar glada.
#5 - 3 juli 2004 11:39
Hej wadel !

Jag har hållit och odlat G. incisus under flera år.
Temperaturen i mina odlingsakvarier har varit 27-28 grader,pga ett intill-liggande pannrum. 25.5 grader utgör inget problem för dessa fiskar.
Lycka Till !
#6 - 3 juli 2004 15:30
Ok vad bra !

Jo jag förstår att 1.5 grad inte utgör något absolut dödshot men jag tänkte mig att jag vill ge fisken ett så bra liv som möjligt då fisken
inte valt att bo hos mig .. ja ni förstår väll hur jag menar :-)

Men då kör jag igång med de nya fiskarna som skall gå ihop med dvärgneonregnbåge (praecox).
tack för svaren!

Annons