Stämma affär för felaktig silikon?

#1 - 15 april 2004 17:52
Hejsan!
Jag köpte i förrgår en tub silikon från stormarkanden obs. jag sa att jag ska silikona om mitt akvarium.
Då rekomenderade en "karl" en liten tub.
Jag silikonade karet och gick till sängs.
Nästa morgon så hade det torkat och så läste jag att det innehåller antimögelmedel, och att det är inte lämpligt för akvarier.
Nu tänkte jag gå tillbaka och kräva en förklaring , sen så kan man ju dra lite på sanningen att man la i fiskrna i karet så att de dog.[;)]

//Alex

#2 - 15 april 2004 17:55
Lite fräckt det där sista men rätt åt honom.
#3 - 15 april 2004 18:15
Kanske kan du få pengarna tillbaka. Men du kunde ju själv läst på förpackningen innan du började silicona.

JAg tror inte att OBS Stormarknad/byggmarknad är rätta platsen att handla akvariesilicon.
#4 - 15 april 2004 22:03
Ärligt...om du använder dig av de sista orden, vad säger det om dig?

Gå dit och tala om för killen att du fick silikona om hela akvariet pga hans rådgivning och kräv ersättning för skada.
#5 - 16 april 2004 06:32
OBS byggmarknad kan visst vara rätt ställe.. Köpte mitt på Hornbach byggvaruhus, alltså ungefär samma affär...
#6 - 16 april 2004 06:44
Robot:
Hornbach har en akvarieavdelning! Och jag förmodar att det var där du hittade siliconet.
På OBS byggmarknad hittar man nog siliconet bland målarfärg och kakelplattor.
Men det är ju inte det saken gäller. Det gäller att vara observant när man handlar saker.
#7 - 16 april 2004 07:10
Jag köpte mitt akvariesilicon på COOP Forum i Uppsala, samma sort som jag tidigare köpt i akvarieaffären men betydligt billigare. Fanns i hyllan bland de andra sorterna silicon. Kolla tuberna noga så att det blir rätt sort. Det finns många att välja mellan.

//Annika
#8 - 16 april 2004 07:29
kommer väl ingenstans med en stämning här i sverige?

du kan åtminstonde fråga varför dom säger att det var till akvarium, när det inte var det. eller liknande...
#9 - 16 april 2004 07:52
Jag såg i nettolistan från grossisten att det finns flera kvaliter på silikon för andvändning till akvarier.
Kan det inte vara så att specialbutiken, har den bästa kvaliten och stormarknaden säljer ett lågprisaltenativ.
Den silikon som finns i butiken här i Kramfors är också den dyraste i inköp.
Är det någon som har kunnande om vad det är för skillnad på en billig och dyrare silikon.
#10 - 16 april 2004 07:55
Jag tror att det är upp till dig att se till att du får rätt silikon. En säljare på en stormarknad kan inte veta allt om allt och det är mycket svårt att stämma ett företag för något en försäljare gjort eller sagt. Jag hade väl istället gått till chefen där och förklarat och hoppats på nån form av kompensation...

När man skall limma om ett kar så bör man kanske ta reda på lite saker och det alla säger först är att skaffa silikon utan antimögelmedel. Så det var ju liiiite klantigt att du inte kolla det måste jag säga :)
#11 - 16 april 2004 08:02
Håller med pumpan, du kommer ingenstans med att stämma någon, tror inte ens att nån advokat skulle vara intresserad av att ta ditt "fall". Dessutom är det dålig stil att ljuga om att fiskarna dog.

Men jag hade nog gått dit och berättat för säljaren att han inte skulle rekommendera det silikonet till akvarier. Snällt. Inte skälla och spela besserwisser.
#12 - 16 april 2004 08:09
Hej.
OBS har "Casco" som sitt sortiment och det är inget fel på.Sen gäller det att läsa själv på innehållet "ALDRIG" tro på vad någon säger.Fördelen med Casco,det står på svenska,det andra vetiga priser 48:- tuben på OBS.
MVH Mats
#13 - 16 april 2004 09:06
Okey, men jag ska gå iaf och kräva mina pengar tillbaka.
#14 - 16 april 2004 11:17
Det är nog det enda att göra och hoppas på det bästa.
Kom ihåg att det är DU som ansvarar för det DU gör.
Sälja sanitetssilicon i tron att det är akvariesilicon är en sak, att limma med det en annan.
#15 - 16 april 2004 11:43
Jag läste ett produktblad om akvarie silikon det innehåller ingen ättika torktid 4 dagar utöver det beroende på fogens tjocklek 1 mm per dag.
#16 - 16 april 2004 14:37
erm.. det kan inte stämma? Det luktar ju ättika när man limmar iallafall, det är ättiksbaserad, måste det vara! Det är äntimögelmedlet man inte vill ha.
#17 - 16 april 2004 16:33
Jag har läst om silikon avsett för akvarium, bla. står där att det är lång torktid pga. att det inte är baserat på ättika som "lösningsmedel", det är starkare än det ättiksbaserade silikonet som normalt används till glas.
Det är tydligen inte något som säljs på lågprisvaruhus, utan det är ett silikon som glasmästarna använder när de bygger eller lagar akvarier.
Med mitt otroliga minne så hade jag glömt fabrikatet när jag komm hem, men det var tillverkat i Tyskland.
Det är förpackat i vanlig tuber för tryckspruta, Glasmästarna är nu så moderna så de inte behöver klämma på ett hantag när de använder det, Glasmästeriet betalar ca 70:- st när de köper en förpackning.
#18 - 16 april 2004 16:43
Det brukar alltid vara en bild av ett akvarium på tuberna, eller så står det specifikt att man kan använda det till akvarier.

//Marcus
#19 - 16 april 2004 16:48
Jag glömde en sak, ättiksbaserat silikon rekomenderas bara till akvarium upp till 150 liter och lagningar.
Det ska stå på tuben, för akvarium.

Annons