Tror du missar en väldigt vesäntlig del i det här stambytet.
Det viktigaste för dig som akvarieintresserad borde vara att kolla upp vad det är för nya rör som skall kopplas in.
Många sätter plast idag och då är det inga problem,men en del sätter kopparrör som tyvärr avger stora mängder koppar till en början.
Kopparen kan för dig ställa till problem de närmsta åren,du kan i så fall behöva filtrera ditt "nya" vatten innan du kan använda det.
Angående byggandet i övrigt,så spelar det stor roll hur gammalt hus du bor i ,om du har fasta betonggolv eller om du har "flytande golv"..
Jag ser inte vibrationerna som något problem för akvarierna men däremot om det ev blir någon sättning i golvet under dem,.
Om något av akvarierna ståt rygg irygg med badrummet och golvet är flytande rekommenderar jag att du flyttar till annan vägg istället.
Viktigt är att i ett tidigt skede fråga byggaren(direkt bygget startar,innan de kommer in till dig)vad det är för typ av golv,fråga oxå vad för typ av rördragning som ska genomföras.
Dammet under byggets gång är ett annat tråkigt kapitel.Att silvertejpa skarvar är absolut inte att rekommendera då det drar med sig färgen när man sen tar bort den,även klisterreser kan kvarstå.Ska du tejpa använd i så fall maskerinstejp.
Bäst anser jag är att klamra fast plast i dörrkarmens ovankant,som sedan hänger ned och går ut ca 2 dm på golvet,där man lägeer någon tyngd för att hålla plasten sträckt,klart ännu bättre om man gör det på både in och utsida. plasten bör dessutom sticka ut ca 2 dm på varje sida om karmen
Vädra inte i rummetmed karen under arbetstid.,då varje gång ytterdörreen öppnas blir det drag så plasten fladdrar,vädra i stället en snabb stund på kvällen..
Harvarit med och byggt 600-700 badrum,Täcker alltid så noga som möjligt för att ha nöjda hyresgäster vilket hjälper en under arbetetets gång.
Lycka tlill