ställt burken snett..suck

#1 - 11 januari 2006 23:26
Ställde upp och grejade med mitt nya(beg) 240 L helglasakvarium idag(och igår och i förrgår)..
Allt såg bra ut, rakt och fint, tills jag fyllde det och insåg efter att ha mätat ca 20 ggr att ett hörn är 2,5-3 mm lägre än övriga och dessutom inget speciellt tryck på(hänger nästan i luften med andra ord)..
Allt står på 2 lekastenar(i höjd alltså), en 30 mm bänkskiva och 30 mm frigolit, dessutom en 4 mm gummimatta mellan golv och leka.

Frågor:
1. Hur fasen kan ett hörn dippa på det underlaget?
2. Hur åtgärdar jag det? Mellanlägg? Vart i så fall?

Tacksam för snabbt svar.. vill ju ha igång burkjä**ln.. =)

Mage
#2 - 12 januari 2006 00:58
golv är sällan helt släta till att börja med.

men för att räta upp den kan du bl.a springa till konsum å köpa lite pinglass och bjuda in traktens ungar och använda glasspinnarna för att justera upp med.

oavsett vad du väljer att justera med så tänk på att det bör tåla fukt samt inte komprimeras av tyngden.

EDIT:
läste just att du kör med helglas.
tänk på att helglaskavarier ska ha stöd under HELA botten då dom oftast tillverkas med tunnare bottenglas än ramakvarier.
så en mdf skiva på lekablocken skulle va bra samt iallafall 1 "ben" till för att inte det ska svikta för mycket.
#3 - 12 januari 2006 07:34
Alltså.. hmm.. jag kanske uttryckte mig lite klumpigt.. här kommer lagren igen, nerifrån och upp:

1. gummimatta på golvet.
2. 2 liggande lekastenar på varann på vardera sidan + 2 "halva" liggande lekastenar i mitten. summa= 4 "hela" och 2 "halva" leka.
3. bänkskiva med tjocklek 30 mm.
4. frigolit med tjocklek 30 mm.
5. helglasakvarium

Med andra ord så har jag ju rätt stadiga material under ändå.. Fattar inte hur ett hörn kan vara 3 mm lägre än övriga..
Ska jag bara pilla in en massa glasspinnar(eller likn.) mellan lekan och skivan då?
Tömde det mesta av vattnet i natt iaf..
#4 - 12 januari 2006 10:38
Då måste det vara golvet som är lite skevt... om inte annat så kan det ha blivit skevt när du hällde i vatten. Mitt golv har sjunkit ca 7mm på ena sidan och det är ett riktigt skitgöra att försöka att få det rakt... :D
#5 - 12 januari 2006 12:13
Så där... har tryckt in remsor av masonit mellan lekastenen och bänkskivan i det hörn där det var 3 mm för lågt.
Nu med 7 cm vatten i karet så skiljer det mindre än 1 mm över hela ytan. borde duga tycker jag.
Kan det vara någon fara med att bara trycka in från ett håll(ett hörn)?? Tänkte om skivan kan "bågna" på mitten...
En annan konstig sak är att bänken verkar luta lite enligt vattenpasset men inte inne i karet.. Nån idé?
Nä nu är jag nog petig.. ska prova fylla upp ikväll och sen kontrollmäta..
#6 - 12 januari 2006 19:11
viktigt är att man inte bygger upp men kilar direkt under akvariet utan mellan skivan och lekastenen som du hade gjort.
det fördelar trycket bättre.

Annons