ställning i aluminium

#1 - 29 november 2009 23:15
Hallå people,

håller på att bygga ihop en ställning för några akvarier, och funderar lite på hur stort jag ska bygga.

Som det ser ut just nu är det största akvariet 75cm långt och 40cm högt.

Jag har tänkt ha 3st "hyllplan" med detta i mitten och några mindre akvarier på dom andra 2 hyllplanen..

Jag har 100cm bitar färdigsågade, om jag använder dom blir hyllan alltså 104cm bred utvändigt mätt och 100cm innuti..

Jag vill helst ha alla 3 hyllplanen i 'åtkomlig höjd' ..

Om jag sätter första hyllplanet på 50cm blir nästa på 100cm och sista på 150cm... låter det som en bra idé ?

För att jag skall kunna byta ut akvarierna kommer hyllan att vara 50 eller 60cm djup...men just nu är de flsta akvarier jag tänkt slänga upp i hyllan 40cm djupa.

Är det 'ok' att ha akvarierna vilande på nån form av skiva utan att det blir någon risk för att skivan går sönder? (med tanke på att akvarierna är 40cm djupa kommer dom inte stå på själva aluminium "benen")

/Markus
#2 - 30 november 2009 01:38
Givetvis beroende på hur högt det översta karet är, om man vill balansera på en stol/stege samt hur högt i tak där är i rummet ställningen ska stå, men jag tycker 150cm för översta hyllan låter högt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina frågor, men det kan säkert någon annan :)

mvh Tim
#3 - 30 november 2009 01:51
Yoink skrev:
Givetvis beroende på hur högt det översta karet är, om man vill balansera på en stol/stege samt hur högt i tak där är i rummet ställningen ska stå, men jag tycker 150cm för översta hyllan låter högt.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina frågor, men det kan säkert någon annan :)

mvh Tim

Man vill ju upp minst 50cm från golvet så man lätt kan göra vattenbyten... Sen får man inte glömma att göra ordentligt med utrymme för att komma ner i akvarierna..vanligast är det väl med 240cm till taket(som hemma hos mig)

Har byggt en del ställningar förut, men aldrig med dessa aluminium 4-kants rör..

Det som jag är mest osäker på är hur stor jag ska göra ställningen, för att kunna byta ut akvarierna efter hand...(med tex små kuber osv)
#4 - 30 november 2009 02:07
Ja med 2.40 i tak ska det ju inte vara någon fara, tänkte om det kanske var nere i en källare eller något.
Hur stor beror väll på vad man tänkt sig ha i, det finns så vitt jag vet inga standardmått på kar som går in 2 på bredden på en meter, dock vet jag inga mått på kar mindre än 54 liter. Men att pilla in 2 50-kuber bredvid varandra i en ställning hade varit coolt :)

mvh Tim

Edit: Jag har ju sett dit egenhändigt limmade 8-kantiga kar så jag antar att du kan bygga karen lite som du vill :)
#5 - 30 november 2009 02:11
Yoink skrev:
Ja med 2.40 i tak ska det ju inte vara någon fara, tänkte om det kanske var nere i en källare eller något.

Hur stor beror väll på vad man tänkt sig ha i, det finns så vitt jag vet inga standardmått på kar som går in 2 på bredden på en meter, dock vet jag inga mått på kar mindre än 54 liter. Men att pilla in 2 50-kuber bredvid varandra i en ställning hade varit coolt :)

mvh Tim

Mm det var exakt det jag tänkte, när man har råd att köpa glas och limma nåt trevligt...(just nu vill jag bara samla upp mina små akvarium på en plats)

För enkelhetens skull blir det nog 100cm brett(har redan 100cm bitar), men höjden på hyllplanen är jag som sagt osäker på..
#6 - 30 november 2009 02:39
Kanske svårt att veta så här tidigt, men det lättaste hade varit att först bestämma vad man ska ha i karen, sen kan man bygga efter det. Men kar på 50x40x40 eller liknande skulle väll passa till dom flesta mindre fiskar. En ställning med 9 såna kar vill jag själv bygga när jag får plats, och då hade jag nog börjat ganska nära golvet, säg 20-30cm upp, sen kört 60cm emellan så man får 20cm för ljusramp och plats att dona i karen. Borrade kar och vatten framdraget till alla för att enkelt byta vatten. Det är än så länge bara en av många drömmar men någon gång när jag köper hus med källare så kanske :)
#7 - 30 november 2009 13:52
Yoink skrev:
Kanske svårt att veta så här tidigt, men det lättaste hade varit att först bestämma vad man ska ha i karen, sen kan man bygga efter det. Men kar på 50x40x40 eller liknande skulle väll passa till dom flesta mindre fiskar. En ställning med 9 såna kar vill jag själv bygga när jag får plats, och då hade jag nog börjat ganska nära golvet, säg 20-30cm upp, sen kört 60cm emellan så man får 20cm för ljusramp och plats att dona i karen. Borrade kar och vatten framdraget till alla för att enkelt byta vatten. Det är än så länge bara en av många drömmar men någon gång när jag köper hus med källare så kanske :)

Ja precis, jag har ju min hobbylokal med massa burkar, men det räcker ju inte till :) Med denna ställning hoppas jag kunna få lite mer ordning (samt plats för mina 2 nya killis burkar).... Skönt att samla alla små odlings/experiment akvarier på samma plats.

Ska bygga ihop ställningen nu, vi får se vad det blir!
#8 - 30 november 2009 17:55
Finns en ställning i kanonskick på annonssidan för 9st kar annars.
#9 - 30 november 2009 18:17
Ed ligger ju 5 timmar från västerås :) Sen med släpvagn så tar ju ännu längre tid! :)

Annars såg det fint ut...

Hursom är ställningen ihop byggd nu, ska bara pensla på lite färg och fixa skivor till hyllplan..

Annons