ställbara fötter

#1 - 19 september 2011 18:52
Hej

Jag kommer att inom kort få ärva ett akvarium. Saken är den att jag vet att golvet lutar lite där jag planerat att ställa akvariet. Det står just nu på en ställning i aluminium fyrkantsrör med plastfästen. Jag har för mig att det borde finnas ställbara fötter som passar till dessa ställningar men kan inte hitta några. Kan ni hjälpa mig?

Tack på förhand
#2 - 19 september 2011 18:58
Det ska finnas till alla ALU-ställningar vad jag vet.
Men vart man köper nya, har jag inte den blekaste om. Men borde gå att finna i någon bygg/järnhandel i närheten där du bor. Inte exakt likadana, men något likvärdigt.

Detta är vad jag tror. inte den blekaste. hoppas någon annan vet och kan ge dig bättre svar.
#3 - 19 september 2011 19:06
Om det är en aluställning så finns det mig veterligen alltid ställbara fötter på dom. Om nu inte den förra ägaren har plockat bort dem av någon anledning, alla golv är ju mer eller mindre krokiga (de flesta iaf)
#4 - 19 september 2011 19:09
Det finns just nu inga ställbara fötter på ställningen. Det finns heller inga i den hög med tillbehör som finns till. Men som ni säger så finns det nog att köpa, frågan är som sagt var?
#5 - 19 september 2011 19:12
Tridde skrev:
Det finns just nu inga ställbara fötter på ställningen. Det finns heller inga i den hög med tillbehör som finns till. Men som ni säger så finns det nog att köpa, frågan är som sagt var?

Gå till din lokala akvariehandlare dom har ställbara fötter antingen har dom hemma eller så beställer dom.. Jag köpte nyligen 4 ställbara fötter till mitt stativ för 40 kr st.
#6 - 19 september 2011 19:36
Det var ett överkomligt pris
#7 - 21 september 2011 10:31
Jag har gjort lite efterforskningar kring fötterna. Det ser ut som om det finns ställningar med två olika godstjocklekar. Jag har inte möjlighet att mäta på ställningen och funderar på om man kan linda tejp kring foten om det visar sig att jag har tunnare gods? Jag tror att det skulle kunna funka bra eftersom trycket bara blir nerår och inte år sidorna. Kan man bara se till att foten sätts in rakt borde det inte bli något problem.

Synpunkter?
#8 - 21 september 2011 14:10
Tridde skrev:
Jag har gjort lite efterforskningar kring fötterna. Det ser ut som om det finns ställningar med två olika godstjocklekar. Jag har inte möjlighet att mäta på ställningen och funderar på om man kan linda tejp kring foten om det visar sig att jag har tunnare gods? Jag tror att det skulle kunna funka bra eftersom trycket bara blir nerår och inte år sidorna. Kan man bara se till att foten sätts in rakt borde det inte bli något problem.

Synpunkter?

Jag tror att det bara är en tjocklek på ställningarna
#9 - 21 september 2011 15:08
Jag pratade med dem på akvarielagret om fötter och de sa att de hade fötter men de passar bara till ställningar som från början kommer från dem, på grund av tjockleken på godset.
#10 - 21 september 2011 22:27
gissningsvis så är det cäl M8 eller M10 gängad stav på fötterna. Vilket jag antar är standard på alla ställningar iaf jag har sett.
Så ta vilken bult som helst och med M8 eller M10 gänga och kolla om den passar på ställningen. Sedan är det bara att gå till affären och fråga om det är samma.

Annons