Ställa in ph-controler?

#1 - 3 november 2011 20:14
Hej tänker dra igång co2 i mitt akvarium igen. Sist var min far med och hjälpte mig med detta, men nu ska jag göra det själv. Har skaffat nya buffringsvätskor från pwss. När jag ställer ph 7 så sjunker den till 6,86 ca. så skruva upp den till 7. Men sen när jag ska använda ph4 vätskan så ska den väl endå sjunka till 4? Händer inte ett smack där, står kvar runt 7? Tvättar av den med destilerat vatten emellan. Varför sjunker den inte???
#2 - 4 november 2011 08:00
Vad är det för Controller du har?
#3 - 4 november 2011 15:16
Har du låtit proben ligga i vatten under ett dygn eller är den direkt från förpackningen?
Dom kan spöka lite i början nämligen, annars så kan du kolla efter sprickor på själva glaset vid sensorn.

//NiXoN
#4 - 4 november 2011 20:15
har du inte två ställknappar en för ph7 ochen för ph4 isåfall ställ först med ph7 vätska och ställ med ph7 knappen sen med ph 4vätska och ställ med ph4knappen
#5 - 4 november 2011 20:37
Ansjo, det är samma som du har. Nej lät probem badat i destilerat vatten 1 timme bara ungefär. Mange, de jag försökt göra, men när jag ska ställa in med ph4 knappen så vill inte pht sjunka ner till 4.
#6 - 4 november 2011 20:38
Men när man doppar proben i ph4, ska inte ph:t sjunka till det då?
#7 - 4 november 2011 21:42
Jag köpte probem begangnat, så den är inte ny. Har använt den tidigare. Men ska det vara vätska i den? Eller ska den vara torr inuti?
#8 - 5 november 2011 03:44
Ok, då är det nog inte så svårt att fixa den;). Den lilla ampullen med vätska är bara för att proben inte ska vara torr, ta bort denna så ska det nog funka:).
#9 - 5 november 2011 22:25
men vadå, proben är som en grön "penna" med ett genomskinligt lock längst ner, ska locket bort? Är jättedålig på att förklara, är inte så insatt i såna prylar, så ber om ursäkt för det :D
#10 - 5 november 2011 23:15
Det är som med tandkrämstuben, enklare om man skruvar av korken ;)
Jag funderade lite varför avläsningen inte skiftade, då jag inte visste vad det var för mätare antog jag att du kommit åt ett service läge.
Om du inte tagit av skyddet så är det inte så konstigt att det inte fungerar då själva givaren aldrig kommit i kontakt med det du vill mäta...

//NiXoN
#11 - 6 november 2011 06:15
Och om man kalibrerar proben med locket på är det ganska enkelt att komma till pH7, men svårare att läsa av något annat värde. Testa även att stoppa ner proben i akvariet så får du säkerligen pH 7 även där...
#12 - 6 november 2011 11:49
Haha. underbart! Ska fixa lite ny vätska sen ska jag prova igen! Man fårt tacka för att ni tog er tid, återkommer =)
#13 - 6 november 2011 12:24
Underbar tråd :)

Annons