Staghorns alger? Varför och hur?

#1 - 3 september 2005 15:32
Lider av vad jag tror är Staghorns alger, å det verkar jag inte vara ensam om på zoopet.. Tyvärr har jag svårt att hitta nån bra info om detta? Finns det nån tråd om detta redan på zoopet så får ni gärna skicka den..
Har kollat runt lite på internet, bla hos "mikes machine" men får inga vettiga tips. (erkänner att min engelska inte heller är den bästa i dessa sammanhang)

Mina funderingar är väl vad detta är? Varför det uppkommer? Å hur man blir av med det!?
#2 - 3 september 2005 15:41
Vad jag har förstått så är höga ammoniumhalter en orsak till att de uppkommer... Jag hade ordentliga angrepp tidigare, men har blivit helt fri från dem efter att jag rensade ur dem ur karen helt och sedan började göda med pmdd.
#3 - 3 september 2005 17:56
Jag har hört att staghorn ofta blommar upp snabbt och kraftigt men har man i övrigt sett till att fixa sina ammoniumnivåer genom att ha ett bra biologiskt filter och väldigt glada växter så kan dom försvinna nästan lika snabbt som dom blommade upp.
#4 - 3 september 2005 18:07
Jag fick först liite och sen blommade de upp något alldeles överjävligt som defdac beskriver. Sen plötsligt så övergick de till något kladdigt/fluffigt för att senare vara lätta att borsta/fluffa bort mekaniskt.
#5 - 4 september 2005 00:01
har staghorn i mitt kar och de växer sakta men säkert.

har bra rening som funkat finfint i ett par månader.
kört co2 i runt 2 veckor eller nåt pmdd ett par månader.

växterna trivs å bubblar å har sej men staghornen fortsätter växa.
ska se om den ger sej.

annars går det att få bort staghorn med väteperoxid ska funka rätt bra men läs på ordentligt och va FÖRSIKTIG så du inte har i för mycket.
punktdosera med liten spruta funkar bättre än att dosera hela akvariet.
kan även trigga vissa fiskar till att börja leka.
#6 - 4 september 2005 08:33
Okey, det var nog hit nån stans jag ville komma...:
- Alt1. Ammoniumhalterna. Biologiskt filter och "glada växter" alltså? Hur går detta till?
- Alt2. Väteperoxid. Har också läst detta, verkar intressant. Nån som har en aning om hur det fungerar?

Fick detta när jag höll på med PMDD i akvariet, nu har det snart tagit över å jag har lagt ner pmddtänket. Just idag är det väldigt nära att hela skiten åker ut genom fönstret :)

Urklipp från http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm :
"Fighting it: Siamese algae eaters (Crossocheilus siamensis), manual pruning, and gradually dropping nitrate levels eventually broke the back of this infestation. There is an interesting account on the net of how this alga can be killed with hydrogen peroxide. A poster at zoopet (swedish link here) reports having successfully used peroxide at a concentration of 33 ppm (300 ml of 3% peroxide to 300 liters of water) against this alga, a concentration which however also caused some damage to the plants of the aquarium"
#7 - 4 september 2005 09:15
Misströsta inte, efter en månad drygt med stabila näringsnivåer så gav mina upp.

Synd att det tar en snuskig tid men det positiva är att snubbar som Barr menar att efter ett sådant race så återkommer de inte/sällan.

Jag "roade" mig med att avlägsna mängder men tror det var mer terapi än nytta.
#8 - 4 september 2005 09:58
[QUOTE=plyyp]
Fick detta när jag höll på med PMDD i akvariet, nu har det snart tagit över å jag har lagt ner pmddtänket. Just idag är det väldigt nära att hela skiten åker ut genom fönstret :)
[/quote]
Okej. Det är som sagt inte näringsämnena i PMDD som får alger att blomma, utan ammonium (t ex krukväxtgödning, död fisk, rutten mat).

Glada växter får med PMDD och blir dom glada blir dom algfria. Är växterna angripna är det något som fattas dom.

Såhär kan man använda väteperoxid i akvariet:
http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=3&thread=406
#9 - 4 september 2005 14:18
här borta hittar ja nya ställen med staghorn var å varannan da men då jag snart ska göra om för 2 akvarier så kommer jag inte göra nåt åt de men kommer fortsätta med pmdd och co2.

kan hojta till om och när det blir en förändring.
#10 - 18 september 2005 10:38
Raven, hur gick det?

Hehe ser mäktigt ut med väteperoxid. Borde kanske försöka med det.

Körde igång med PMDD i onsdags. Har haft oflyt med karantän och yngel.. Vågar inte riktigt suga botten, men plockade bort allt dött material som jag kunde se. De nya skotten som kommit har ännu inte blivit drabbade av staghorn. Hoppas att dom inte blir det heller..

Thanx anyway
#11 - 18 september 2005 10:48
Tänk bara på att inte sätta ner slamsugen ner i bottnen så du sabbar biologin i substratet eftersom du då säkerligen kommer få ammoniumspikar som kommer förvärra staghornsodlingen. Man ska bara föra slamsugen ovanför substratet och suga upp all synligt brunt slam (DOC).
#12 - 18 september 2005 10:49
Staghorn sätter sig oftast på gamla växtdelar. Så rensar man bort dom växtdelarna och håller växterna glada så kan man makaniskt ta bort staghorn. Bäst är att vänta tills dom nya skotten växt till sig lite så att inte plantan blir helt kal.
#13 - 18 september 2005 14:55
Tangoman det där skulle inte funka för mej har ju 2 ormbunkar.

hade ju en nitritspik nyligen och då formligen exploderade staghornen så nu är det rätt mycket ska köpa väteperoxid imorron och punktdosera försiktigt alternativt plocka ut en mindre planta och prova på i plastlåda.
#14 - 20 september 2005 15:36
Defdac om man ska behandla hela karet med väteperoxid vet du vilken mängd man ska ha då ?
#15 - 20 september 2005 17:41
Jag har iofs doserat 20-30 ml 3% lösning i ren desperation för några år sen när jag hade grönvatten men jag tänkte att det var ungefär vad som kom ner i akvariet när jag gjorde punktdoseringarna.

Mer än så hade jag nog inte vågat dosera med fiskar i akvariet, kan man ha det? Visste inte att man doserade för hela volymen när det gällde andra alger.
#16 - 20 september 2005 17:49
läste om en som hällde i en viss mängd.

algern han ville ha bort försvann.
dom mer tåliga växterna som anubias klara sej fint medans mer ömtåliga växter såg trista ut men repade sej rätt fort.
dessutom fick han lek på fiskar han haft under en längre tid som aldrig lekt.

300ml per 100L ligger långt bak i huvet men högst osäker på om ja minns rätt.

försökt å punktdosera men händer inte mycket mer än att det bubblar en stund från algerna.
vill inte ha i för mycket heller då jag inte vet var gränsen för ofarligt--farligt ligger men tillräcklig mängd ska göra att staghorn ändrar färg på under 24 timmar.

får sätta mej å googla lite sen när ja duschat och se va ja hittar.
#17 - 20 september 2005 18:11
Wowsers. Ja det kanske stämmer. Har aldrig sett några negativa effekter på firrar med 3%-lösningen, men jag vettesjutton om jag hade vågat dumpa i 6 flaskor i min 300-litrare (har för mig att den var på 150 ml, kan ha fel).

försökt å punktdosera men händer inte mycket mer än att det bubblar en stund från algerna.

Toffsalger blir röda och sedan vita när dom fått vad dom tål.

får sätta mej å googla lite sen när ja duschat och se va ja hittar.

Ja du får visa lite länkar. Låter ju spännande (minst sagt) =)
#18 - 20 september 2005 18:43
tog en liten javaormbunke och la i en petflaska med vatten igår för att kunna köra på med stora mängder väteperoxid utan att behöva tänka på räkor och fiskar och tittade till den nu och där har staghornsalgerna antagit en mer rosaaktig ton.

men ska iallafall posta den information ja hittar sen om väteperoxid i akvarie.

oja va förbi apoteket ida och fråga om starkare väteperoxid men fick svaret att det bara är för företag och inte privatpersoner.
#19 - 21 september 2005 01:06
Jag använde ca 30 ml till 300L ,3% lösning. Punktbehandlade på lite olika ställen. redan nu ett par timmar senare är algerna rödaktiga och faller av så fort man petar på dom.

Jag hade ingen aning om hur mycket jag skulle använda så jag tog lite mer än det du gjorde.. det blev en kompakt "bubbelrök" från algerna redan efter några sekunder. Nu återstår bara att se vad som händer med resterande växtlighet.
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=62638&highlight=v%E4teperoxid

0.06-0.07L i 75L akvarie 1/3 av fiskbeståndet dog
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/algae_peroxide.html

Det har diskuterats ett par gånger här på forumet huruvida det är möjligt att bekämpa trådalger (Staghorn) med väteperoxid. (H2O2)

Jag har använt det ett par gånger med varierande resultat. Senaste gången för två veckor sedan provade jag en liten mängd H2O2 med hög koncentration
istället för större mängd med lägre koncentration. 5ml 40% två dagar i rad till 250L vatten fungerade ypperligt i mitt kar. När jag skulle dosera den tredje dagen så fanns det inga alger kvar, dom var borta vilket aldrig har hänt mig tidigare.
Vanligtvis får man mekaniskt ta bort döda alger efter en sån behandling.

Var algerna kommer ifrån. Om jag säger så här, när jag vill ha staghorn i något av mina kar så göder jag med järnchelat och drar ner på belysningsstyrkan så det som Tropfrog och Defdac säger är fullkomligt sant.

Jag använder en spruta och punktdocerar. Jodå det är fiskar i det därav bara 2ml per 100L .

Firrarna blir glada som sjutton och varje gång jag har provat så har jag fått lek i karet. Senast var det kakaduciklider.
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=71779&highlight=v%E4teperoxid

1. Recently tried H2O2 on B/G algae. Spot treated a few areas using the
meat injector. Immediate results, nothing, zilch. No bubbling, no
turning white, nothing like what happened with the hair algae. Arrived
home that evening and was surprised to find the treated spots, algae
free. At the same time, my pair of Kribs came out from beneath a piece
of bog wood, leading their new family. The fry appeared to be a week to
ten days old. So, on the dangers of using this amount of Hydrogen
Peroxide. Draw your own conclusions.

2. I've been corresponding with a member of this list for over a year.
On more than one occasion, he's referred to a 10g fish less, planted
tank in his basement as, "the algae farm". Recently he decided to treat
it with H202. Being fish less, we figured we could factor up the amount
of H2O2 considerably. He added 2 oz, and did a 50% water change the
following day. Result. No algae. None. Clean as a whistle. Plants are
now thriving.
http://www.thekrib.com/Plants/Algae/hydrogen-peroxide.html#0

en som kör med ren väteperoxid
http://myfishtank.net/forum/showthread.php?p=214085

efter kollat runt så ser det ut som att det finns 2 effektiva metoder.

1.
minst 30% punktdosera max 2ml per 100L

2.
behandla växterna i en plastbalja 12-24 timmar i stark lösning
0.56dl till 45L och skölja av dom efteråt.

använt sammanlagt 30ml eller nåt i akvariet fördelat på 3-4 tillfällen och nu när ja titta närmare på staghornen har den tappat mycket färg så de går sakta framåt.
har noterat att räkorna är lite mer aktiva än vanligt men kan va tillfällighet då dom börjar bli rätt många och kanske måste leta mat mer aktivt.

hitta en kul grej om flourish excel
http://aquaticp.aquaratings.com/forumapc/printthread.php?t=3806&pp=40
#20 - 21 september 2005 01:12
oja kollade just efter nitrit och hitta ingen whatsoever så väteperoxiden verkar inte strula med filtreringen.
#21 - 21 september 2005 02:36
gjorde nyss ett vattenbyte(30%) utifall vill inte få räk/fisk död.

en nackdel med väteperoxiden är att det hamnar en massa bubblor i cirkulationspumpen(före detta eheim 2007 innerfilter) vilket gör att den låter en del.

har aldrig haft såmycke bubblor i karet som ja haft idag ser rent groteskt ut.
en anubias bubblar nåt extremt är det 1mm mellan bubblorna är det mycket.
kom en bubbla från javaormbunken som va över 1cm i bredd för en stund sen.

inga tankar på att ha i mer väteperoxid nu utan vänta och se vad som händer dom närmaste dagarna.
är det så att ni vill ha rapport på hur de går så är det inga problem.
#22 - 4 oktober 2005 12:47
Svarar igen då jag gillar att följa upp saker och framförallt slutföra saker. Hoppas ingen misstycker att jag tar upp denna diskussion på nytt.

Efter några hektiska veckor så hällde jag i Väteperoxid i det lilla akvariet. 90-100 L stort och hällde i 3 cl Väteperoxid. Köpte den på apoteket och standard är väl på den 3%.

Men hur mycket kan man hälla i egentligen? Var jag för försiktig...???
Har yngel (jäkla problem) och protozin i baljan, reagerar dessa mot väteperoxiden?

Spänningen stiger :)
#23 - 4 oktober 2005 13:04
1) Staghorn (hjorthornsalg) och trådalger är inte samma sak. Trådalger (Oedogonium & Cladophora) är gröna, och verkar vara mycket motståndskraftiga mot peroxid - när jag testade så bubblade det visserligen om dem, och de bleknade, men Vallisnerian dog före algerna ändå. Tror ärligt talat inte peroxid funkar för trådalgsbekämpning.

2) Staghorn är rödalger (Compsopogon) och är i färgen från blekt vinröda till sjukligt grågröna. De förefaller vara mycket känsliga mot peroxid.

En sak att se upp med är att peroxiden är blandad med metanol (för att undvika att peroxiden faller sönder i syre spontant). Metanolen är möjligen giftigare för fisk än vad peroxiden är.

Min redogörelse från när jag försökte bekämpa Cladophora i mitt 150-liters akvarium med peroxid (rån mitt "alggalleri")
"I tested if hydrogen peroxide could be used to combat this alga. I sprayed clumps of this alga with a total of 100 ml of 3.6% peroxide using a syringe, giving a total peroxide concentration in the aquarium of 20 - 25 ppm. I repeated the process daily for a total of 7 days. Day 1: violent bubbling from the algae, but no other noticeable effect on this alga. Day 2, after application of peroxide: a few clumps which were directly sprayed lost all green color. Day 3: before application all clumps had regained green color, upon application the clumps which had bleached the day before, plus some new ones, turned white. Day 4 & 5: some clumps remained white before application and after application more clumps turned white. Markedly less bubbling from the algae. The Vallisneria now has taken noticeable damage, and some snails have died. No losses or signs of distress among the fish or shrimp. Day 6 & 7: most algae in the aquarium lighter in color, no bubbling at all from the algae upon dosing peroxide. I here stopped adding peroxide, and after about one week algae and plants had recovered.

It appears Cladophora are more resistant than red algae (see below), or possibly the concentration of peroxide was just too low. Some snails died, as did some of my Vallisneria, but none of my fish or shrimp. An interesting thing is that the algae took damage in direct proportion to how much light they received - the algae directly under the lights were the first to bleach, the algae in the shade seem unaffected. Also that it bubbled less every day was interesting - if anyone knows why this was, and why more light = more damage, please mail me.
"

Länk till mitt alggalleri med bilder på hjorthornsalg & trådalger:
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm

Länk till kille som dödade hjorthornsalger med peroxid:
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/algae_peroxide.html
#24 - 4 oktober 2005 14:23
Yepp, (sorry, kollat detta förut), nog är det staghorn alltid.

100 ml of 3.6% på 150 liter!? Är inte det mycket? Kanske ska testa lite mer imorgon, ta det vackert tror jag på i alla fall...

Hur slutar din historia? Blev du av med algerna sen eller vad??

Tack för alla svar! /DB
#25 - 4 oktober 2005 14:48
Hjorthornsalgen är borta (försvann när näringshalterna stabiliserade sig), medan cladophoran vacklar lite fram och tillbaka, förmodligen beroende på nåt näringsämne, fan vet vilket. Just nu är den osynlig, men kommer säkert tillbaks så småningom. När cladophoran är som allra mest 'på' ser akvariet ut så här:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/balls.jpg

Japp, det är spontana cladophora-bollar som täcker hela bottnen.
#26 - 4 oktober 2005 14:58
Dämn vad snyggt! Billig bottentäckare =)
#27 - 4 oktober 2005 15:55
Jag har aldrig riktigt kunnat besluta mig för om det är snyggt, och brukar bekämpa det lite halvhjärtat. Men det är som Harald Treutiger, dyker alltid upp igen när jag tror jag blivit av med det.
#28 - 4 oktober 2005 18:14
haha på ett sätt såg de rätt läckert ut.

lite rödfärgade växter i de skulle kunna bli en fin färgklick.

Annons