Staghorn

#1 - 10 oktober 2008 07:46
Det följde ju med en algdödar historia som heter protalon 707 med papegojträsket som jag testade på grabbens lilla växtkar med förvånande gott resultat.

Känner nu att jag är redo att testa preparatet på 300 liters baljan med papegojorna, toffsarna som följde med har ju försvunnit så gott som helt för mig och är nu utkonkurerade av staghorn, har länge gått i funderingar på att slänga i preparatet och be till gudarna att jag inte orsakar en syredipp eller någonting annat men eftersom staghornen fortfarande expanderar känner jag mig nästintill tvungen, lite tips, råd och övrig input från någon som har testat anti alg medel är högprioriterat.

Impulsiv som man är så har jag nu tillsatt 125 droppar protalon 707 från flaska A med resultatet att vattnet slog om till väldigt grönt, huh..

Återkommer med daglig information.
#2 - 10 oktober 2008 09:53
Hm... eSHa vill inte tala om vad som ingår i Protalon.
Normalt sett består anti-alg-medel av antingen koppar eller simazine.
#3 - 10 oktober 2008 11:27
Simazine är tydligen förbjudet i EU nu mer.
#4 - 10 oktober 2008 18:10
Det enda jag har är en pdf på svenska som jag laddat hem för några månader sedan(inget produktblad) men när jag nu i morse kollade deras hemsida så var den länken puts väck?

Lyckades ju med konststycket att för andra gången på kort tid knäcka en "elite" backventil till min co2mäsk när jag kopplade ur systemet så det var bara att krypa till korset och införskaffa nya, rekommendationer på andra tillverkare mottages varmt..

Nu ska ju inte akvariet gödas dom närmsta 7 dagarna medans protalonet verkar, varken med CO2, EC eller pmdd så jag misstänker att tiden kommer att stå still i papegojträsket en vecka, kommer att övervaka pH, kH, järn, kopparhalt, nitrat och nitrit under veckan så det lär ju märkas rätt tydligt om protalonet innehåller koppar.

Dag 1 flaska A 125 droppar.
Dag 2 flaska A 30 droppar.
Dag 3 flaska A 30 droppar samt flaska B 25 droppar.
Dag 4 ingen dos.
Dag 5 ingen dos.
Dag 6 flaska A 63 droppar samt flaska B 50 droppar.
Dag 7 flaska A 30 droppar.

Första testet 10 timmar efter påbörjad protalon 707 behandling.
Inga konstigheter förutom dom låga värdena av järn, koppar och nitrat.

Dag 3 kan blir intressanta näringsvärden eftersom flaska används för första gången, ska enl uppgift innehålla växtnäring..

pH7
kH8
Fe 0.1ml/l
Cu 0.3ml/l
NO3 10ml/l
NO2 <0.3mg/l
#5 - 10 oktober 2008 18:13
Det enda jag har är en pdf på svenska som jag laddat hem för några månader sedan(inget produktblad) men när jag nu i morse kollade deras hemsida så var den länken puts väck?

Lyckades ju med konststycket att för andra gången på kort tid knäcka en "elite" backventil till min co2mäsk när jag kopplade ur systemet så det var bara att krypa till korset och införskaffa nya, rekommendationer på andra tillverkare mottages varmt..

Nu ska ju inte akvariet gödas dom närmsta 7 dagarna medans protalonet verkar, varken med CO2, EC eller pmdd så jag misstänker att tiden kommer att stå still i papegojträsket en vecka, kommer att övervaka pH, kH, järn, kopparhalt, nitrat och nitrit under veckan så det lär ju märkas rätt tydligt om protalonet innehåller koppar.

Dag 1 flaska A 125 droppar.
Dag 2 flaska A 30 droppar.
Dag 3 flaska A 30 droppar samt flaska B 25 droppar.
Dag 4 ingen dos.
Dag 5 ingen dos.
Dag 6 flaska A 63 droppar samt flaska B 50 droppar.
Dag 7 flaska A 30 droppar.

Första testet 10 timmar efter påbörjad protalon 707 behandling.
Inga konstigheter förutom dom låga värdena av järn, koppar och nitrat.

Dag 3 kan blir intressanta näringsvärden eftersom flaska B används för första gången, ska enl uppgift innehålla växtnäring..

pH7
kH8
Fe 0.1ml/l
Cu 0.3ml/l
NO3 10ml/l
NO2 <0.3mg/l
#6 - 10 oktober 2008 19:39
Om det är staghorn som är problemet och man vill undvika algdödarmedel så kan man kolla över sin biolast och biologiska filtrering. Staghorn brukar komma när det är höga urea/ammoniumnivåer. Som tur är brukar dom bli ganska kortvariga om man har bra biologisk filtrering och låg biolast.
#7 - 12 oktober 2008 14:10
Precis som du skriver Är det inte helt 100 att det är just staghorn men med tanke på att den luktar jord och förgrenar sig på det karaktäristiska sätt den gör vidhåller jag med förhållandevis stor säkerhet att det är just staghorn som sprider sig i akvariet.

Har läst en del av bla Tom Barr på www.barrreport.com och även om han är en stor motståndare till ormolja och liknande kemiska antialg preparat måste man fråga sig om det inte i vissa fall är befogat eftersom det i vissa fall nästintill är omöjligt att komma till den punkt när växterna ges en chans att återta territorium.

Akvariet kom ju i min ägo för snart 5 månader sedan och det medföljde kraftiga kollonier av toffsar, mina åtgärder var att dubbla filtrering och ljusmängd samt att börja tillsätta CO2 och enl min egen observation anser jag dom svajiga CO2 nivåerna vara en stor bov i dramat tillika den varma sommar som varit och dom två stora gibbiceps som introducerades till akvariet med den extra biolast som följd.

Dag 3
flaska A 30 droppar samt flaska B 25 droppar.

pH7.5
kH6
Fe 0.0ml/l
Cu 0.3ml/l
NO3 0ml/l
NO2 <0.3mg/l
PO4 4.0ml/l
#8 - 12 oktober 2008 14:20
Hjorthornsalg är jättelätt att identifiera: den är sjukligt gråröd. Ser ut så här:
http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Red/Compsopogon_DSCN7379.jpg
Blir sisådär 5 cm.

"Exploderar" när man haft ammoniumspik. Mycket lättbekämpad med EasyCarbo/Flourish Excel, peroxid, eller helt enkelt genom att hålla ammoniumnivåerna stabila i någon månad. Äts, fast inte gärna, av siamesisk algätare.

På åtminstone vissa sites har man istället bild på den här algen:
http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Cladophora_sp1/Cladophora_sp1_DSCN6686.jpg
Det är en blekgrön art av Cladophora, en grönalg, och mycket mer svårbekämpad. Den verkar gynnas av höga järn-nivåer, högt pH/KH, och låga nitratnivåer, men går nog inte bekämpa med EasyCarbo eller peroxid. Kan bli sisådär 30 cm lång när den är riktigt i gasen. Inga av de vanliga algätande fiskarna äter det, men en del snäckor gör det.

Det är nog snarast en Cladophora du råkat ut för om den luktar blöt mossa. Vid kraftiga blomningar luktar hela akvariet.
#9 - 12 oktober 2008 15:51
Här har du en bild på eländet..
#10 - 12 oktober 2008 16:20
Har samma elände i mitt akvarium, dock inte lika allvarligt. Jag har bland annat rundbladig rotia tror jag den hette.. satte sig i stort sätt bara där och på de växter som växer lite långsammare och utblåset från ytterfiltret. Jag har nu planterat in gälört och lite hornsärv, samt några siameser. Jag göder med EC och profito. Jag har klippt bort värst drabbade bladen. Staghornen har helt klart blivit kraftigt reducerade.

// Caroline
#11 - 12 oktober 2008 16:29
Jag göder sedan tidigare med bla EC och rensade för 3 veckor sedan bort ungefär 70% av all javaormbunke(alla blad var angripna), resultatet blev att toffsarna dragit sig tillbaks men staghornen har helt tagit över, den har bla angripit javamossan..
#12 - 12 oktober 2008 17:47
Här är ett par bilder av mitt elände.

[ATTACH]14408[/ATTACH]

[ATTACH]14409[/ATTACH]

Har ett 450 liters SA akvarium, med woodrock bakgrund med en AguaClear Powehead 70 i vänstra hörnet, andra sidan ett ytterfilter Fluval 304.
Göder med PMDD 45ml en gång i veckan vid vattenbytet på 30%
EC 10ml varje dag.
Har haft dessa sedan mitten av augusti, nu i ett par veckor har jag plockat upp stora tussar varje dag som lägger sig på botten där det inte är så strömt.
Kan dom vara på tillbaka gång tro:confused:
Sen har jag satt in en liten extra pump bakom bakgrunden (ska bli större) för att få bättre filtrering och förhoppningsvis kanske det hjälper.


Helhetsbild.

[ATTACH]14412[/ATTACH]
#13 - 12 oktober 2008 19:02
Nog ser det ut som hjorthornsalg alltid.
Lustigt att den överlever fast du doserar EC, det är den alg som är känsligast mot EC. Vilken dos kör du med?
#14 - 12 oktober 2008 19:49
Började lugnt och fint med 6ml enkeldos varje dag men iom att jag även göder mäskad co2 och grodbladen inte gillade vattnet sänkte jag till 5ml när det i självaverket nog är co2 som borde sänkas.

Har mer eller mindre bestämt mig för att blåsa på för fullt med pmdd, EC och co2 efter avslutad protolon behandling eftersom jag misstänker att alla nivåer borde vara nere på noll.

PO4 testet visar ju klart på för hög biolast och med facit i handen borde jag gjort ett delvattenbyte innan jag påbörjade behandlingen.

Dagsaktuella vattenvärden, ingen pmdd, EC eller co2 tillsatt sedan 52 timmar, 2x40W aqua/flora-lux plus 2x36W 840 polylux xl tända under 12 timmar.

pH7.5
kH6
Fe 0.0ml/l
Cu 0.3ml/l
NO3 0ml/l
NO2 <0.3mg/l
PO4 4.0ml/l
#15 - 13 oktober 2008 09:07
Jag skulle skippa algdödarmedlet och stabilt börja göda med dubbeldos PMDD efter max 50% veckovattenbyte och hugga upp mikrodelen till dagsdosering med tanke på de bleka snabbväxarna och att järnhalten är 0.

Nitrahalt på 0 är mycket mycket dåligt. Att du har nitrit men inte nitrat tyder på att din biologiska filtrering är död och inte producerar något nitrat. Det betyder även att du sannolikt har varierande NH4-halter som är främsta boven när det gäller Staghorn...
#16 - 13 oktober 2008 14:45
Du läser lite för fort deffen ;), efter 4 dagars protalonbehandling har nitraten och järnet ätits upp och eftersom ingen näring ska tillsättas under behandlingen kommer den inte att stiga heller, den utsatta halten nitrit på <0.3mg/l är den lägsta avläsningsbara i seras dropptest, alltså mindre än 0.3mg/l.

Dessutom håller jag hela besättningen på hårdbantning med en halverad fodervolym varannan dag.

Om du tittar på mina fosfatvärden så ser du att den har gått i taket och det bästa sättet är att göra delvattenbyten eller dunka i en bunt med snabbväxare vvilket kommer att ske på fredag då behandlingen är avslutad och pmdd, EC och co2 återigen kommer att flöda i papegojträsket. :D
#17 - 13 oktober 2008 14:53
Ser du nån effekt av protalonet än? Hur länge skall det ta innan det biter? Har du några mossor i karet?
#18 - 13 oktober 2008 15:17
Protalonet har inte verkat lika snabbt som det gjorde när jag under semesterveckan i danmark fick trådalgsutbrott i det då helt fisklösa 40 liters karet som dessutom stod i direkt soljus, då hamnade trådalgerna i en hög på botten efter ett dygn och på 5 dagen släppte stora flak från akvarieglaset.

Har angripen javamossa och den verkar inte reagera negativt på behandlingen.
#19 - 13 oktober 2008 16:37
Gaffel skrev:
Du läser lite för fort deffen ;), efter 4 dagars protalonbehandling har nitraten och järnet ätits upp och eftersom ingen näring ska tillsättas under behandlingen kommer den inte att stiga heller, den utsatta halten nitrit på <0.3mg/l är den lägsta avläsningsbara i seras dropptest, alltså mindre än 0.3mg/l.


0 nitrat är extremt dåligt för växternas del. Dom kommer då bli mer algangripna när dom står helt kväve och järnbegränsade.

Oavsett värdet på nitrittestet så är din biologiska filtrering med stor sannolikhet paj.



Om du tittar på mina fosfatvärden så ser du att den har gått i taket och det bästa sättet är att göra delvattenbyten eller dunka i en bunt med snabbväxare vvilket kommer att ske på fredag då behandlingen är avslutad och pmdd, EC och co2 återigen kommer att flöda i papegojträsket. :D

Det bästa du kan göra är att göra stabila veckovattenbyten, runt 50%, och dosera runt dubbla dosen PMDD så du får upp järn och nitratnivåer - så att växterna kan börja käka fosfat.

Dina snabbväxare som du kommer slänga i kommer naturligtvis inte kunna sänka fosfatnivåerna om dom är totalt järn och kvävebegränsade.

Jag är nog insnöad som ser det som så självklart, men det kanske inte är allmänt känt att om en växt blir helt begränsad av ett enda ämne så stannar upptaget helt av alla ämnen...

Din svåra kväve- och järnbegränsning har sannolikt fått fosfatnivåerna att skjuta i höjden.
#20 - 13 oktober 2008 18:38
Mina värden var ok (förutom PO4 pga hög last) men Fe och NO3 har efter påbörjad protalon behandling gått till botten, jag skulle genomfört mitt veckovisa delvattenbyte samma dag som jag bestämde mig för att testa protalonet och jag undrar om det kan vara som så att växterna helt enkelt knaprade i sig det sista av micro/macro ämnena.

Varför du tror att min biologiska filtrering har havererat förstår jag bara inte, att nitraten är på noll beror på att den för tillfället äts upp lika fort som den produceras.

I dag är alltså dag 4 i behandlingen och det återstår 3 dagar av kuren.
#21 - 13 oktober 2008 18:41
Mina värden var ok (förutom PO4 pga hög last) men Fe och NO3 har efter påbörjad protalon behandling gått till botten, jag skulle genomfört mitt veckovisa delvattenbyte samma dag som jag bestämde mig för att testa protalonet och jag undrar om det kan vara som så att växterna helt enkelt knaprade i sig det sista av micro/macro ämnena.

Varför du tror att min biologiska filtrering har havererat förstår jag bara inte, att nitraten är på noll beror på att den för tillfället äts upp lika fort som den produceras.

I dag är alltså dag 4 i behandlingen och det återstår 3 dagar av kuren.

pH7.5
kH ? dropptesten tog slut efter 3 droppar så det får bli en ny i morgon.
NO2 <0.3mg/l
PO4 2.0ml/l
NH3/NH4 0.0ml/l

Fosfaten håller på att sjunka (svält matning varannan dag)
pH har stabiliserat sig, innget uppvisat spår av nitrit och ej heller något spår av ammonium/ammoniak.

När jag lyfte på täckglaset innan doftade det som i ett friskt prunkande växthus??
#22 - 14 oktober 2008 06:56


Varför du tror att min biologiska filtrering har havererat förstår jag bara inte, att nitraten är på noll beror på att den för tillfället äts upp lika fort som den produceras.


Har du nitrit så funkar inte första steget i nitrifikationen (NH4->NO2) och då är det hög sannolikhet att inte andra steget funkar heller (NO2->NO3).

Hade växterna käkat nitrat hade dom även käkat ammonium, och då hade du inte kunnat ha nitrit. Dom är alltså begränsade av något. Förmodligen järn eller kväve.

Obegränsade växter lyckas alger aldrig eller sällan sätta sig på. Inte ens på kanterna.
#23 - 14 oktober 2008 08:21
Jag tycker den här tråden belyser två helt olika sätt att bekämpa alger.

Antingen fokuserar man på att få bort algerna genom att använda algdödarmedel och vattenbyta bort näringsämnen, eller så fokuserar man helt på att få växterna att må bra och har höga näringsnivåer.

Det har visat sig att första sättet sällan fungerar, medans det andra sättet fungerar väldigt bra.

Att se till att näringsnivåer är okej är enkelt med 50% vb med efterföljande PMDD-dos. Oavsett vad vattentest säger så kan du vara helt bombsäker på att växterna har alla näringsämnen och man kan börja titta på andra saker att optimera.

Belysning - reflektorer och att trimma/gruppera växterna smart med minimal självskuggning.

Cirkulation - även där smart placering av växtgrupper och filterutblås för att näringsämnena ska "smeka" förbi alla växtbladen så bra som möjligt.

Filtrering - inte jätteviktigt i växtakvarier men en fungerande nitrifikation och mineralisering tycker jag personligen verkar ge den där lilla extra stabiliteten som gör att akvariet aldrig tippar över till algodling. Snäckor som hjälper att finfördela och sönderdela gamla växtdelar och luckra upp bottnen, malar som tuggar sönder växtdelar osv. Se till att filtret aldrig blir igenkläggat med för mycket gyttja osv.

De tre sista punkterna är förvånansvärt svåra eftersom man ofta litar helt på att utrustningen man har är tillräcklig och att ekologin i filter/botten på något sätt ska fixa sig själv.
#24 - 14 oktober 2008 08:45
defdac skrev:
Har du nitrit så funkar inte första steget i nitrifikationen (NH4->NO2) och då är det hög sannolikhet att inte andra steget funkar heller (NO2->NO3).



Hade växterna käkat nitrat hade dom även käkat ammonium, och då hade du inte kunnat ha nitrit. Dom är alltså begränsade av något. Förmodligen järn eller kväve.

Jag har aldrig hävdat att jag har nitrit, markeringen på Seras NO2 test visar på <0.3ml/l dvs mindre än 0.3ml/l och det har ingen betydelse om du så testar den på dubbelkokat kranvatten för den har ingen lägre skala, det finns alltså ingen nitrit.
defdac skrev:
Obegränsade växter lyckas alger aldrig eller sällan sätta sig på. Inte ens på kanterna.


Mmm, men nu har jag ett algproblem i kubik och eftersom protalonet visade sig ohyggligt effektivt i det lilla växtakvariet så kände jag att jag kunde ge det ett försök, dels med tanke på att jag inte bor i papegojträsket 7/24 men även eftersom preparatet följde med papegojträsket.

Jag är medveten om att jag dels har en hög biolast och har haft problem med microämnen, ev pga UV-C filtret, dessutom har jag som jag skrivit tidigare haft en väldigt fluktuativ co2 halt.
#25 - 14 oktober 2008 09:56
Om protalonet inte biter på den där algen, prova dubbel dos EasyCarbo i en vecka eller två.
Normaldos brukar räcka, men dina växter kanske åt upp för mycket easycarbo.
#26 - 14 oktober 2008 18:59
Svårt att säga, hade ju övergått till daglig dosering av pmdd samt en väldigt kort tid innan jad drog ner på EC så låg jag på 12ml per dag innan jag bestämde mig för att se om jag kunde få grodbladen att trivas genom att sänka ner till 5ml.

Karet är ju lite speciellt eftersom det inte var allt för länge sedan som jag insåg att pH sjönk som en sten och att akvarievattnet förlorat all sin alkanitet, efter det så började jag buffra upp till kH 4-5 med bikarbonat och som säkerhetsåtgärd dunkade jag upp kH i 8 inför protalonbehandlingen.

Men på fredag drar jag på co2, ec och pmdd som vanligt, men du kanske har en tanke där med att dubbla EC och istället sänka co2 ett snäpp, den som lever får se.
#27 - 15 oktober 2008 08:46
Dag 5

63 droppar från flaska A och 50 droppar från flaska B

Muddringsarbetet med den batteridrivna häverten fortgår, praktiskt redskap om än lite cheap konstruktion och svag motor men den medföljande "bajspåsen" blir snabbt fylld, praktiskt om man inte vill sänka vattennivån.

Mitt nästa DIY lär bli en förbättrad konstruktion där jag planerar att montera en större elmotor för marin hobbybruk.

Staghornen har börjat släppa från växterna och är enkla att håva upp.

Återkommer med vattenvärden senare under dagen.
#28 - 16 oktober 2008 07:53
Dag 6

pH 7.5
PO4 0.5mg/l
NO2 <0.3mg/l
NO3 5mg/l
Cu 0.0mg/l

flaska A 30 droppar.
#29 - 16 oktober 2008 08:12
Dag 6

pH 7.5
PO4 0.5mg/l
NO2 <0.3mg/l
NO3 5mg/l
Cu 0.0mg/l

flaska A 30 droppar.

Som iaktagelse har staghornen inte fortsatt växa men ej heller vittrat bort som ex algerna i 40 liters akvariet, dom verkar sitta fast lika hårt men den speciella doften (typ mossa/alger på bokens bark)har blivit mycket svagare.

Intressant att PO4 fallit så kraftigt vilket delvis kan förklaras av att det matas en bråkdel av vad det brukas samt att jag dagligen suger upp fiskexkrementer, intressant är också att nitraten börjat byggas upp igen.
#30 - 16 oktober 2008 08:19
Dag 6

pH 7.5
PO4 0.5mg/l
NO2 <0.3mg/l
NO3 5mg/l
Cu 0.0mg/l

flaska A 30 droppar.

Som iaktagelse har staghornen inte fortsatt växa men ej heller vittrat bort som ex algerna i 40 liters akvariet, dom verkar sitta fast lika hårt som tidigare men den speciella doften (typ mossa/alger på bokens bark)har blivit mycket svagare.

Intressant att PO4 fallit så kraftigt vilket delvis kan förklaras av att det matas en bråkdel av vad det brukas samt att jag dagligen suger upp fiskexkrementer(med batteridriven hävert utan att suga bort vattnet), intressant är också att nitraten börjat byggas upp igen.

Protalonet verkar inte vara en universallösning mot staghorn men då den har starkare påverkan på toffsarna ser jag den inte som ett onödigt ingrepp, en annan trevlig överraskning är att protalonet inte verkar negativt mot buffringen med bikarbonat varför ett stabilt pH kunnat hållas hela veckan.

I morgon är en ny dag då CO2, pmdd och EC kommer att ösas i karet efter 2 stora vattenbyten med gallring av de av staghorn kraftigast angripna bladen från javaormbunkarna och javamossan kommer att rensas ut, eller som Tom Barr skriver:

".. get in the tank with a little elbow grease and knock the algae way back.."
#31 - 16 oktober 2008 08:31


".. get in the tank with a little elbow grease and knock the algae way back.."


Han skulle bli förbannad om du använde det uttrycket i en tråd där du bara använt vattentester och algdödarmedel för att inte ens lyckas ta bort de alger du tänkte ta bort från början =)

Det han menar med elbow grease är att hela tiden slå på algerna med glada växter, att hela tiden manuellt trimma bort angripna blad, trimma mer, skrubba, se till att CO2-halten är perfekt, göda ordentligt, trimma ännu mer. Dvs gammalt hederligt arbete. =D
Bilagor:
#32 - 16 oktober 2008 08:40
Inte kemi??

Dom magiska gröna fingrarna doppade i KNO3, KH2PO4, K2SO4, MgSO4 eller? ;)
#33 - 16 oktober 2008 08:44
Gödning kontra toxiska algdödarmedel vettu ;)
#34 - 16 oktober 2008 09:09
defdac skrev:
Gödning kontra toxiska algdödarmedel vettu ;)


Om man lyckas hitta rätt gödningsprincip så har man inte bara fått bort algerna, utan man kan lyckas hålla dem borta också.

Algdödarmedel kan ge en uppskattad effekt, men den blir ofta kortvarig eftersom grundorsaken till alginvasionen ofta kvarstår.
#35 - 16 oktober 2008 09:17
Säger man kemiska preparat i meningen algdödarmedel så är det ju alltid någon som inte förstår skillnaden mellan gödning och gift - eller bara vill märka ord.
#36 - 16 oktober 2008 11:58
defdac skrev:
Säger man kemiska preparat i meningen algdödarmedel så är det ju alltid någon som inte förstår skillnaden mellan gödning och gift - eller bara vill märka ord.


Ha ha, ja precis! Något mer naturligt än kemikalier i form av gödning finns knappast.
#37 - 20 oktober 2008 17:49
Här är i alla fall resultatet efter protalon och grov ansning.
#38 - 20 oktober 2008 18:23
Inte mycket kvar av den fina växligheten du hade för ett tag sen...
#39 - 20 oktober 2008 19:10
Nope, rensat friskt men det kommer att ta sig igen, lite kul är ju att vändmalarna kan skådas och att jag hittade mina kuhlii ålar, säger bara jösses vad dom har blivit stora..











Annons