Stående eller liggande powerhead?

#1 - 31 maj 2010 07:17
Jag ska bygga ett klassiskt ytterfilter av en gammal grön eheim-tunna men med utbytt pumphuvud.

Pumphuvudet, ett sk. powerhead, är av något italienskt märke 1000 l/h, pumphöjd 1,5 meter.
Impellern har en axel i rostfritt stål.

Nu till frågan: Har det någon betydelse i det långa loppet( 3-4 år) om pumphuvudet står upp så impellern är vertikal eller kan den ligga ner horisontellt?

Alla eheims impellrar står ju upp men det sparar plats om jag lägger huvudet ner.
#2 - 31 maj 2010 14:40
Ingen betydelse på modernare eheim men hur det ligger till med din italienska vet jag inte, vad är det för kanister du tänker använda?
Eric66
Banned
#3 - 31 maj 2010 20:23
Det Powerhead som du har är säkert av märket Sicce.
Skulle själv inte våga bygga ett sådant ytterfilter utan köpa ett nytt eller begagnat Eheim 2217 eller ett annat med samma prestanda.
Sådana ytterfilter kostar inte så mycket pengar idag.
Lätt hänt att vattnet rinner ut på golvet, bara för att man inte kör med testade grejor.
Själv tycker jag att det inte är värt denna risk.
Men skall du ändå köra med ditt setup så spelar det nog ingen roll hur du lägger din powerhead.
#4 - 1 juni 2010 07:23
Hembygget blir säkrare...

mm, jag har eheim 2228, 2226, 2217 mfl. men de känns inte riktigt säkra. Speciellt professional-modellerna med kvadratisk canister med sina unika packningar är inte hundraprocentiga, de läcker efter att ha stått torra ett tag.

En gammal cylindrisk eheim-tunna, O-ringspackning, med motorn sittande ovanpå locket (inte integrerat i locket) är väldigt tät. Det blir ett minimum av o-ringar, det finns heller inga snabbkopplingar som kan ställa till det. Jag har också full kontroll om jag använder traditionella slangklämmor istället för företagsspecifika speciallösningar i plast som kan spricka, släppa när slangarna hårdnar och jävlas.

Jag har byggt ett liknande ytterfilter av avloppsrör tidigare och den blev väldigt bra förutom att motorn var lite svag, bilder finns på min zoon.

Jag ska åtekomma med bilder på detta projekt på min zoon.

De jag tänkte på var främst "snedslitningsfenomen" liknande de som kan uppkomma på boxermotorer(liggande cylindrar, Subaru, BMW:s hojjar)

Annons