Städtanter till 500 l

#1 - 25 juli 2006 17:45
Tjo tjo .

Jag hade tänkt att ha ett kar med ett stoooooooooort stim sebrafiskar som är ganska livliga och trevliga att titta på när de leker osv. Vad jag nu behöver är städtanter då sebrafiskar i den mängden skitar ner ganska mycket.
Jag behöver fiskar / räker / malar som äter alger och annan skit men det ska vara trevliga att titta på då det enda som finns annars är sebrafiskar.

Karet är som sagt på 500 l och 2 m långt och ½ djupt så någon större bottenfisk skulle nog kunna gå i (?).

Kom med lite fakta om skapelsen som tex namn , beteende osv osv osv.

Jag har innan funderat på Siamesisk Algätare och just nu finns det bara 2 ancistrus i karet. (!!!)
#2 - 25 juli 2006 17:49
siames fungerar tillsammans med zebrafisk, men risken är att de konkurrerar ut zebrafiskarna om uppmärksamheten. Annars är de otroligt bra på att äta alger, jag hade lite alger här och var och sedan dog mina siameser en efter en i någon mystisk sjukdom, tog två veckor så var hela framrutan grön.

Cheers
#3 - 25 juli 2006 17:59
Japp. Får se hur det blir annars är det väll bara att traska tillbaka med siamesen. Jag känner ändå att jag behöver lite mer på bottnen eller så kör jag relativt många siameser ?
#4 - 25 juli 2006 18:02
Ampullariasnäckor är algätare.
#5 - 25 juli 2006 18:09
Räkor av något slag sägs vara bra men vart får jag tag på sådana och hur är det med att beställa fiskar över nätet?

Får titta upp det där med Ampullariasnäckor
#6 - 25 juli 2006 19:48
[quote=Moosee]Tjo tjo .

Jag hade tänkt att ha ett kar med ett stoooooooooort stim sebrafiskar som är ganska livliga och trevliga att titta på när de leker osv. Vad jag nu behöver är städtanter då sebrafiskar i den mängden skitar ner ganska mycket.
Jag behöver fiskar / räker / malar som äter alger och annan skit men det ska vara trevliga att titta på då det enda som finns annars är sebrafiskar.

Karet är som sagt på 500 l och 2 m långt och ½ djupt så någon större bottenfisk skulle nog kunna gå i (?).

Kom med lite fakta om skapelsen som tex namn , beteende osv osv osv.

Jag har innan funderat på Siamesisk Algätare och just nu finns det bara 2 ancistrus i karet. (!!!)[/quote]

Jag tycker det är riktigt snyggt när man ser ett jättestort stim av småfiskar röra sig i akvariet.

Vad gällande malarna så kan du skaffa ett par av könsmogna ancistrus, så kommer du ha resten av karet fullt med malyngel när du vänder ryggen till :D .

Kom bara ihåg att malar äter inte fiskbajs! Så det finns det ingen bot mot, förutom gammal hederlig städning.

Du får väl lägga upp en bild när det är klart.
#7 - 25 juli 2006 20:19
Hmm.. finns det någon risk att Siamesisk algätare äter anicstrus yngel?
För jag har stort besvär med tofsalger och både gröna och lite mörka typ svarta och i artbeskrivningen står det siamesen äter tofsalger så någon sån vill jag allt testa för att få bort de här fula algerna.

edit: Finns det inte o annan mal / räka som kan få i sig ett o annat blad ?
edit2: som har ramlat av själva plantan förstås xD
#8 - 25 juli 2006 21:01
Vad gäller fiskbajset så är det malar kan göra att virvla upp det från botten, i princip, så att det förr eller senare fastnar i filtret. Ett duktigt stim pansarmalar kanske skulle komplettera sebrafiskrna bra estetiskt. De billigare varianterna av pansarmalar är ett par snäpp svårare att få lek av än sebrafisk, alltså fortfarande busenkelt, ynglen är ännu lättare än sebrafiskyngel att föda upp. De lättaste pansarmalarna lär fäckig pansarmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308 och metallpansarmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301 vara, albinopansarmal lär vara en av dom arterna, kommer inte ihåg vilken.

Om du ska ha nått som äter nånting av bajset är rekommandationen fortfarande Malayanska sandsnäckor. Körsbärsräkor kan rota igenom bajset och förmodligen hitta en och annan matbit, men de kommer inte att äta stora mängder. Andra lite större räkor kan också göra samma sak. Körsbärsräkor är ganska små, riskerar att bli mobbade eller mat beroende på vilka fiskar du skaffar.
#9 - 25 juli 2006 21:04
Glömde frågan om döda blad, snäckor är bäst på det, räkor sämre, malar ännu sämre. Det kanske finns någon annan som kommit på att någon mal är ovanligt bra på döda löv, det skulle vara kul att höra.
#10 - 29 juli 2006 14:04
Det finns en sorts malar som inte blir större än c:a 5cm. De tar inte över akvariet som stora malar och är bra på att äta alger bl.a. Själv har jag såna i mitt 300l och de har nyligen blivit fler. / J Stefan J
#11 - 29 juli 2006 18:00
hehe det finns ganska många sorters malar , skulle ju vara kul o veta vilken du menar ! :P
#12 - 29 juli 2006 18:48
Ja ska ta reda på det för jag har glömt bort namnet men de ser ut som ancistrus och har nu invaderat mitt jumbofilter. De är bara runt en cm långa och några millimeter breda men glada! Stefan
#13 - 21 augusti 2006 20:50
Är det någon som vet om siameser käka scalaryngel?
#14 - 22 augusti 2006 07:56
[quote=Moosee]edit: Finns det inte o annan mal / räka som kan få i sig ett o annat blad ?
edit2: som har ramlat av själva plantan förstås xD[/quote]

Angående blad så vet jag att min siames käkade upp tre plantor vallsneria på drygt ett dygn. Någon annan växt har den inte givit sig på, vad jag vet.

Annons