Städpatrull till Discus i växtkar

#1 - 13 januari 2006 10:43
Har funderat lite över städpatrullen i mitt kar. Har för tillfället två ancistrus, två siameser och 8 corydoras (4 melini + 4 starbai). Eftersom jag kör ett växtkar så är städningen rätt bökig. Har även en stor rot i karet som är rätt jobbig att flytta runt på när jag ska slammsuga. Själva roten är väl inte så jobbig, det jobbiga är att lyckas flytta den utan att slita med sig en massa växter. Har lite funderingar på vad man kan göra för att underlätta det, tänkte ventilera dem med er.

Corydoras är ju duktiga på att städa botten, tänkte fixa så jag har 12 st sterbai och flytta melini till annat kar. Dock så kommer de ju inte åt att "städa" överallt. Funderar på om man ska skaffa ett antal kuhlii ålar också? De är ju betydligt smalare och borde ju komma åt på de ställerna som corydoras inte kommer åt? Vill helst inte göra biotopbrott, men om det är för städningens skull så tycker jag det är ok.

Om man dessutom gör en liiiten kulle där roten står så kanske de kan fixa så man inte behöver lyfta undan den? Foder och skit borde ju åka ner därifrån i så fall. Åtminstone med en arme corydoras och kuhlii ålar. Det kanske inte gör så att man aldrig behöver lyfta undan roten, men man behöver väl inte göra det varje vecka då i alla fall.

Sniglar i gruset borde väl också kunna hjälpa till en del, fast jag kör dock walstad, så jag vill inte ha för rent i gruset heller.

Prioritet #1 är givetvis att det ska vara rent på botten så att mina diskusar mår bra! Tänkte bara om man kunde få lite hjälp med det arbetet.

(Anser att detta är rätt kategori för inlägget. Frågan gäller ju mer skötsel av diskus än om corydoras och kuhlii.)
Lucas_no1
#2 - 13 januari 2006 13:04
Det lättaste är nog att låta discusen växa till den storlek du är nöjd med och sedan efter det inreda karet och mata mer sparsamt och undvika hjärta och smutsiga mixer.
Själv ska jag nu inreda med mycket rötter och växter och övergå till att mata med artemia, torrfoder och mygglarver.
#3 - 13 januari 2006 14:36
Mjo.. stämmer nog bra. Det är dock lite för sent nu. Jag skulle förvisso gärna köpa ett till kar för att driva upp dem i, men jag tror bestämt att jag får avslag från regeringen där ;)
Hjärta har jag aldrig matat med, och tänker inte göra det heller. Det smutsigaste jag använder nu är väl räkmixen. Men jag tycker att den håller ihop väldigt bra ändå. Det blir förvisso lite skit på botten efter det, men det är inget som mina corydoras inte klarar. Mindre partiklar hamnar säkert i filtret förvisso, men jag tror inte det är så pass mycket så man behöver vara orolig(?). Min mix sjunker, och det lägsta insuget sitter 2,5-3dm över botten.

Annons