Städpatrull.

#1 - 20 november 2007 11:41
Akvaristik är en relativt ny hobby för mig.

Har precis installerat ett 300 L kar med bakrund grus och växter... tänkte nu börja se vad jag skall ha för fiskar. Hade tänkt att börja med att införskaffa mig en städpatrull.

har kikat runt lite här på forumet men också på nätet i övrigt.
tittat lite på arterna:

Hypancistrus zebra
Praktbotia

någon som vet ifall dessa två arter fungerar ihop och ifall de är en bra städpatrull ?

Någon som har något tipps på arter som skulle fungera som en bra städpatrull ?

är tacksam för alla svar och tipps!

// Tack på förhand Joakim
#2 - 20 november 2007 11:53
Vad jag har förstått är Hypancistrus zebra någon lättskött mal precis och ska hållas i akvarier med kraftig cirkulation. Skulle ha nöjt mig med Praktbotian som sanitärarbetare.
#3 - 20 november 2007 12:09
L046 skall du vara glad om du får tag på ens. Kostar gör de med. Men otroligt vacker. :) Praktbotior är rätt effektiva, men inget att rekomendera om du kasnke vill ha fiskar som inte är stresståliga. Praktisarna brukar härja på rätt friskt om nätterna. Men ett gäng av någon corydorys skulle jag rekomendera. Finns massor av olika individer och skulle nog säga att de är de mest effektivaste städarna.
//Camilla
#4 - 20 november 2007 15:14
Tack

Tack för era svar... skall kika runt lite mer.. ingen speciell art som någon har och har trivts väldigt bra med ? och hur många skall man ha ? ex. Praktbotia hur många är lagom att ha i ett kar på 300 L ? // Tack
#5 - 20 november 2007 16:16
Falk skrev:
Tack för era svar... skall kika runt lite mer.. ingen speciell art som någon har och har trivts väldigt bra med ? och hur många skall man ha ? ex. Praktbotia hur många är lagom att ha i ett kar på 300 L ? // Tack

Jag har en 7cm Ancistrusmal som ensam håller rent från alger i mitt 450L kar, helt suverän.:)
#6 - 20 november 2007 18:36
Ancistrus, Siamesiska algätare och Corys eller botior, sedan har du en städpatrull som heter duga. :)
#7 - 21 november 2007 09:15
Tack för alla svar

är detta en bra städpatrull ?

Ancistrus, Siamesiska algätare och praktbotia.

och kan man byta ut Ancistrus mot en zebra om man får tag på ?

och hur många skall jag ha av varge ? mitt kar är på 300 L
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 november 2007 09:47
Det finns inga fiskar som är "städpatruller" - däremot så finns det en hel del som i viss mån hjälper till att hålla rent.
Dels är det en grupp som tar alger (oftast bara grönalger) och till denna hör bl.a. Ancistrus, Plecostomus och siamesiska algätare.
Sedan är det en annan grupp som plockar lite skräp på botten och till denna hör bl.a. arterna i släktet Corydoras.

Om du kollar i zoopets artregister så finns det info om de olika arterna
#9 - 21 november 2007 09:51
ordet städpatrull var bara ett ord jag sa menade inte det ordagrant så klart. Tack så mycket för ditt svar håller på och letar för fullt.
#10 - 21 november 2007 10:37
Glöm inte snäckorna.
Äppelsnäckor äter upp matrester med mera, och är roliga att titta på. Mer info finns här (förstår inte varför det står "äppelsniglar" i den svenska översättningen).
Malaysiska sandsnäckor gräver runt i bottnen och håller den i trim.
#11 - 21 november 2007 15:10
tack så mycket bra länk ;)
#12 - 30 november 2007 11:14
Städpatrull

Köpte för 2 veckor sedan 5 stycken Ancistrus mitt kar har ju inte vart igång spec länge (4veckor) och dom värkar äta på bra har inte sätt en enda algie sitta någonstans.. dom är väldigt roliga att se på oxå :)

Tänkte idag åka in till stan ochg köpa några Botior eller Corys... tycker att Botiorna ser bättre ut men jag har läst om och är rädd för att de skall gå för hårt åt mina växter... skall rådslå lite med ägaren av butiken som är väldigt trevlig ;)

Någon som har nån spec rekomendation på Botia ? Lutar just nu åt "Vanliga" Pansarmalar ;)

Annons