Städning!?

#1 - 9 februari 2006 19:53
Hej! Har inte riktigt fått kläm städningen i akvarier. Hur smutsigt är ett "rent" akvarium egentligen? Det kommer väl alltid ligga lite smuts på botten? När jag blandar runt lite i mitt grus kommer det upp smuts, ska det vara så? Har försökt få bort det men hur ska det gå till utan att tömma för mycket vatten? Dessutom sugs det upp en massa stenar. Har inga fiskar i än, dom är på gång.
Har även läst att man ska mata sparsamt i början när fiskarna kommer, hur går det för dom små stackarna när dom inte får så mycket mat? Och när ska man börja mata "normalt"? Är det när vattnet är stabilt eller...?? Tacksam för hjälp!
#2 - 9 februari 2006 20:00
Fiskarna klarar sig gott och väl 2 veckor utan mat om det skulle vara så...

Det kommer alltid vara lite skit i hörnen, och det är inhet att oroa sig för. sätt en avklippt petflaska i änden på en plastslang så akn du köra runt i gruset utan att suga upp det, och få bort lite av skiten, men var itne för pedantisk då det sitter rätt mycket bra nyttobakterier i gruset.
#3 - 10 februari 2006 08:55
tips använd en 50cl flaska inte 1.5liter då sugen blir för klent ibland
#4 - 10 februari 2006 11:38
[QUOTE=Fulijett]Hej! Har inte riktigt fått kläm städningen i akvarier. Hur smutsigt är ett "rent" akvarium egentligen? Det kommer väl alltid ligga lite smuts på botten? När jag blandar runt lite i mitt grus kommer det upp smuts, ska det vara så? Har försökt få bort det men hur ska det gå till utan att tömma för mycket vatten? Dessutom sugs det upp en massa stenar. Har inga fiskar i än, dom är på gång.
Har även läst att man ska mata sparsamt i början när fiskarna kommer, hur går det för dom små stackarna när dom inte får så mycket mat? Och när ska man börja mata "normalt"? Är det när vattnet är stabilt eller...?? Tacksam för hjälp![/QUOTE]

Man ska börja med bara några få fiskar och mata sparsamt i början för att i ett nystartat akvarium finns det fortfarande ingen etablerad bakteriestam som kan bryta ner ammonium/ammoniak och nitrit. Det tar ett tag innan bakterierna hunnit föröka sig och etablera sig i filtret. Kolla följande länk: http://www.bestfish.com/newtank3.html

För att vara på den säkra sidan och snadda på processen lite kan du börja tillsätta bakteriekultur ett par dagar innan fiskarna flyttar in.

Annons