Städning

#1 - 23 april 2010 09:32
Har ett akvarium på 40 liter med fluval 2 plus, pump.
Undrar nu, jag byter ca 25% av vattnet varje vecka. Men idag då jag städar så rörde jag runt lite bland stenarna och det kom upp massor av skit då, vattnet blev typ grumligt...Undrar om detta är normal fast man har pump? Och ifall man inte ska röra gruset då man städar??
#2 - 23 april 2010 10:13
japp det är normalt. i gruset bildas en bakteriekultur som är viktig för nedbrytninga av skadliga ämnen.

om du tycker det är alldeles för skitigt på botten så skaffa en slamsugare.
#3 - 23 april 2010 10:21
Oki, så man ska inte röra runt i det då man städar? så att de åker upp i vattnet o rör till det
#4 - 23 april 2010 10:27
rent krasst är det nog så att om inte karet "tar hand om" skiten själv,
så finns det egentligen bara 3 förklaringar och 3 lösningar.

1) Karet är inte inkört med tillräcklig mängd bakterier som bryter ner skiten.
Lösning: Mata mindre under en tid (2-4 veckor) och låt karet "komma igång".

2) För dålig cirkulation i karet.
Lösning: Större pump / en pump till, alternativt laborera med utblåset.

3) För mycket fisk, dvs karet är överbelastat.
Lösning: Minska på beståndet

.
#5 - 23 april 2010 10:32
Kan nog ej mata dom mindre,,,pumpen räcker till ett kar på 90 liter och har bara 4 fiskar...såå är nog ej det felet =)
#6 - 23 april 2010 13:13
Man kan alltid mata mindre än man tror och om det är ditt 40 liters akvarium med en fluval-två'a så är det tyvärr i underkant, testa ett ytterfilter typ 2013..
#7 - 23 april 2010 13:19
vadå underkant??? Dom ska ju räcka till akvarium på 90 liter
#8 - 23 april 2010 13:20
ja om man inte vill ge dom nå mat kan ja mata mindre för dom får så att dom äter upp allt inom 1 minut, som det ska vara
#9 - 23 april 2010 13:31
Allting är relativt, mitt 2028 proII ska räcka till akvarier i 600 liters klassen men jag samkör den med två stycken 2217 och min hembyggda 1018/1250 i ett 300 liters akvarium, mitt nominella genomströmmningsvärde är 17 gånger akvarievolymen, räknar vi sen bort omk 40% i effektförlust kommer dom återstående 60% att ge mig en filtrerad genomströmmning på drygt 10 gånger akvarievolymen.
#10 - 23 april 2010 13:33
oki, sa mig tyvär inget...
#11 - 23 april 2010 13:40
Vad sa dig ingenting?
#12 - 23 april 2010 14:30
haha =) ja alla benämingar på filter o pumpar,,,men tror att vattnet ser mörkare ut bara, för det blev så innan de var fiskar där i....blir väl "klarare" ljusare om man har en stark lampa =)
#13 - 24 april 2010 12:32
ditt innerfilter räcker uppenbarligen inte sen bryr jag mig inte om det så står att det är till för akvarier i storleksordning 10 000 liter, gör om och gör rätt..
#14 - 24 april 2010 12:47
Kan nog ej mata dom mindre,,,pumpen räcker till ett kar på 90 liter och har bara 4 fiskar...såå är nog ej det felet =)
Det filtret ska definitivt klara 4st fiskar, om det nu inte handlar om slöjstjärtar vill säga!
#15 - 24 april 2010 15:33
Har man inga fiskar eller andra djur som lever på att städa botten så lär det inte hjälpa med en stor pump. Enda skillnaden då blir att lite mer lös skit blåser bort och att fiskarna får simma ihjäl sig av strömmen.
Har man ett normalt kar med gömslen och grejer så blir det alltid ställen där skiten samlar sig. Lär dig bara var dom ställena är och sug upp lite därifrån varje vecka så hinner det aldrig bli för mycket.
#16 - 24 april 2010 15:58
ja jag tycker att det filtret ska räcka i 40liters kar med 4 guppy.....har sänkt ner vattenflödet så dom kämpar inget alls =)
Men ska städa lite mer där det finns mer skit =)
#17 - 24 april 2010 20:56
Gaffel skrev:
ditt innerfilter räcker uppenbarligen inte sen bryr jag mig inte om det så står att det är till för akvarier i storleksordning 10 000 liter, gör om och gör rätt..

Vad då gör rätt? Det finns inte en patenterad lösning. Skulle själv aldrig köra sån turbulens i någon burk.
Har inget filter i de flesta av mina burkar, går fint.

Ja med stabila vattenvärden samt lek och yngel.
#18 - 24 april 2010 21:15

Har inget filter i de flesta av mina burkar, går fint.

Ja med stabila vattenvärden samt lek och yngel.
Vad har du då i dina burkar?
Bilagor:
#19 - 25 april 2010 07:30
åheim skrev:
Vad har du då i dina burkar?

Vad jag har?
Menar du fisk eller utrustning?
#20 - 25 april 2010 08:47
Vad jag har?

Menar du fisk eller utrustning?
Menar fisk, någon utrustning hade du väl just ingen (filter)! Tänker om du generellt inte använder filter eller om du håller särskilda arter som går att hålla utan filtrering?
#21 - 25 april 2010 13:20
åheim skrev:
Menar fisk, någon utrustning hade du väl just ingen (filter)! Tänker om du generellt inte använder filter eller om du håller särskilda arter som går att hålla utan filtrering?

Inga stora fiskar, har bl.a. Parosphromenus, Betta channoides, Betta Brownorum, Betta smaragdina, Nanochromis transvestitus, lite olika killiarter och L-malar.

Filtreringen i sig är ju inte nödvändig för fiskarna, några arter är ju reofila så där har jag en pump som rör runt vattnet (L-malarna och Nanochromis).

Mycket växter, aquaclay och slavisk med vattenbytena så ordnar det sig för mig.
#22 - 29 april 2010 06:14
Har ett akvarium på 40 liter med fluval 2 plus, pump.

Undrar nu, jag byter ca 25% av vattnet varje vecka. Men idag då jag städar så rörde jag runt lite bland stenarna och det kom upp massor av skit då, vattnet blev typ grumligt...Undrar om detta är normal fast man har pump? Och ifall man inte ska röra gruset då man städar??

Det är helt normalt att det samlas skit i bottenmaterialet men inte ovanpå (ligger det ovanpå är pumpen för svag eller felriktad), alla har egna sätt att lösa det men du ska inte låta det ligga i all oändlighet för då kan du få andra problem, jag brukar röra runt i gruset ganska ordentligt nån gång i halvåret, sen gör jag ett stort vattenbyte direkt efteråt och sen en försiktig rengöring av filtret efter några timmar om det behövs för flödet.
#23 - 29 april 2010 10:01
Min erfarenhet är att skit samlas i skrymslen, det är ingen fara men ser lite tråkigt ut när någon gör en hastig rörelse och rör upp det när man har fingäster på besök i hemmet. Stör du dig på det så ta och slamsug just dessa ställen varje veckan. I övrigt kan det hjälpa om du har ett gäng pansarmalar eller liknande som buffar runt lite på botten, Malaysiska sandsnäckor är utmärkta då dessa vänder och vrider på bottenmatrialet.

Det är inget jättekonstigt, din pump är absolut inte för stark för karet, beroende lite på vad du tänkt dig för fiskar får du överväga att kanske köpa en luftpump som snurrar lite yta utöver innerfiltret. Jag har ett 50 liters akvarium, orginalpumpen är avsedd för 60 liter, den var helt värdelöst så nu har jag ett extra billie filter och en liten lina som det kommer luft från. Allt är en smaksak. 10 gånger akvarievolymen i genomströmning är extremt, det vanliga man rekomenderar är väl 3-5? (pumpade liter per timme, brukar stå på förpackningen)
Bilagor:
#24 - 29 april 2010 11:59
10ggr volymen är absolut inte extremt, 6-10ggr är att rekomendera, 3-5 är för ett extremt glest befolkat kar.
På kartongen till mitt ena filter stod det för 150-250liters akvarium, funkar utmärkt till ett 100liters och fiskar som vill ha lugnt vatten, med ett filter "passande" mitt kar så fick jag rengöra det minst en gång i veckan och fiskarna kämpade för att överleva bland all skit som samlades i skrymslen.
Till mitt nya 160liters kar är det en pump på 2000l/h och några pigga guppy som simmar vid utblåset :)
#25 - 29 april 2010 13:19
Ett ytterfilter med bra filtervolym och ett rejält innerfilter/powerhead som "rör om i grytan" är en bra combo, för då virvlas dyngan upp och hamnar sannolikt till sist i ytter- eller innerfiltret istället för att hamna i ett lugnt hörn. Lugnt vatten är dock oundvikligt om man har lite sten, rot eller kokosnöt i baljan. Och att inte alla fiskar gillar snabbt vatten är en annan femma.
#26 - 29 april 2010 17:47
Men för ett 40-liters kar tycker jag det låter overkill med ytterfilter och innerfilter? Utgår ifrån att det ska vara ett dekorations kar och inte ett uppfödningskar. 3-5 är för mig och vad jag hört flera andra säga ganska normalt för ett sällskapskar. Sen kan man sätta en vattenjet och hitta fiskar som trivs bra där men allt är relativt, man kan alltid dra det till det extrema åt alla håll.
Bilagor:
#27 - 29 april 2010 20:05
ett ytterfilter är kanske lite overkill men ett problem med att bara titta till cirkulationen är att även om 3-5ggr volymen funkar så är generellt dom innefilter med den cirkulationen för små i filtervolym för att vara ett bra val då dom helt enkelt inte kan erbjuda tillräcklig biologisk rening, detta leder snart till att dom sätts igen och cirkulationen sjunker till 1/3 av vad du får från ett rent filter.
Så för mig skulle jag säga om du kan få ut 3-5ggr volymen från ett skitigt filter är det stort nog.
Sen 10ggr volymen passar för fiskar som i naturen lever i nära stillastående vatten, tror närmare du får leta efter fiskar som inte skulle trivas med den cirkulationen ;)
#28 - 29 april 2010 20:26
Som Fuzzop skriver kan man aldrig ta i för mycket men man måste vara beredd på att kompensera det högre motståndet en större filtermassa erbjuder, betänk sedan att ett filter normalt förlorar omk 40% av sin genomströmningshastighet från dag 1 när det proppas med filtermedia!

Annons