städhjälp - kolla företag

#1 - 16 mars 2008 22:09
Jag och sambon funderar starkt på att anlita ett städföretag http://www.masitas.se/tjanster för att utföra dessa urtråkiga sysslor men hur vet man om ett städföretag är seriöst ?
Jag vill ju inte betala stora pengar till "chefen" om arbetaren i sin tur bara får en spottstyver.

Någon härinne som har erfarenhet och som vet vad man ska kolla på ?
#2 - 16 mars 2008 23:21
Jag tror att livslängden på företaget är en bra grej att kolla. Sen är det ju viktigt att man får samma person och att personen pratar svenska..

Vi har också funderat på det men jag har så svårt med att ha någon annan här och pilla på mina grejer.. [:o] Sen skulle jag inte fixa om jag ska vara hemma och öppna och sitta på rumpan medan någon annan städar mitt hem.. [:o]

Men gud vad det skulle vara skönt.. :D Fönster speciellt..
#3 - 17 mars 2008 00:10
Bra ide att kolla hur länge företaget har varit igång.

Iom att vi har djur (mina små vovvar) hemma så vågar jag inte vara borta om vi nu bestämmer oss för att skaffa städhjälp men man kan ju pyssla med annat när hjälpen städar... typ vara inne på zoopet eller nått :D
#4 - 17 mars 2008 07:02
rödtoppen skrev:
Bra ide att kolla hur länge företaget har varit igång.

Iom att vi har djur (mina små vovvar) hemma så vågar jag inte vara borta om vi nu bestämmer oss för att skaffa städhjälp men man kan ju pyssla med annat när hjälpen städar... typ vara inne på zoopet eller nått :D

Ha ha ha...

Jag vet en ny tråd.. Bekännelsen... Som de har på Mix Megapol... Som i ditt fall då..

"Joo, jag övertalade min man om att vi behövde lite mer kvalitétstid och behöver städhjälp, för att jag skulle få tid att sitta framför Zoopet"...

Som i mitt fall då...

"Joo.. jag var tvungen att sitta igår och jobba istället för att hjälpa min sambo och renovera köket pga att jag hade suttit så mycket framför Zoopet"...

Som tur är är renoveringen hans projekt, jag bara assisterar och han gillar att få vara ifred och fixa.. [:o] [:-82]:D
#5 - 17 mars 2008 09:16
Katharina skrev:
Jag tror att livslängden på företaget är en bra grej att kolla. Sen är det ju viktigt att man får samma person och att personen pratar svenska..

Vi har också funderat på det men jag har så svårt med att ha någon annan här och pilla på mina grejer.. [:o] Sen skulle jag inte fixa om jag ska vara hemma och öppna och sitta på rumpan medan någon annan städar mitt hem.. [:o]

Men gud vad det skulle vara skönt.. :D Fönster speciellt..

nä men vad é dé där då :)

De största i malmö (städföretag ) har de flesta arbete i stan och tror mig om var 10:de person kan säga Hej så é det bra !

Man behöver inte kunna prata för att kunna städa !!! Dock chefen skall helst kunna prata svenska =)
#6 - 17 mars 2008 09:40
nä men vad é dé där då :)

De största i malmö (städföretag ) har de flesta arbete i stan och tror mig om var 10:de person kan säga Hej så é det bra !

Man behöver inte kunna prata för att kunna städa !!! Dock chefen skall helst kunna prata svenska =)

Jag tror att chansen är större för att det inte bara är chefen som tar pengarna och betalar ut småpengar till sina anställda om de är svenska eller har bott några år i Sverige.

Sen skulle inte jag vilja ha någon hemma som inte förstår vad jag säger. På jobbet kan man skratta åt det, men tänk dig att du står och talar om för en glad och leende liten tailändska att du inte vill att hon ska röra tvätten och hon bara ler och nickar och går och plockar tvätten.. :D :D
Just sån´t kan ju var privat på ett helt annat sätt än på jobbet.. Då är det lättare med någon som åtminstonde har vant sig vid våra svenska vanor.. Som att vi är blyga när det gäller våra underkläder.. [:o] :D
#7 - 17 mars 2008 09:52
Katharina skrev:
Jag tror att chansen är större för att det inte bara är chefen som tar pengarna och betalar ut småpengar till sina anställda om de är svenska eller har bott några år i Sverige.

Sen skulle inte jag vilja ha någon hemma som inte förstår vad jag säger. På jobbet kan man skratta åt det, men tänk dig att du står och talar om för en glad och leende liten tailändska att du inte vill att hon ska röra tvätten och hon bara ler och nickar och går och plockar tvätten.. :D :D

Just sån´t kan ju var privat på ett helt annat sätt än på jobbet.. Då är det lättare med någon som åtminstonde har vant sig vid våra svenska vanor.. Som att vi är blyga när det gäller våra underkläder.. [:o] :D

HAHAHAHAHA

delvis sant men anställda har jo "kriterier" på vad de skall göra . oftast är det så att man kommer överrens om : Dammsug, tvätta golv , damma av, tvätta kökslucka osv osv,
Så är det idag , de kommer gör det du betalt för och går :)
Men polskor e bäst =)
#8 - 17 mars 2008 10:12
HAHAHAHAHA

delvis sant men anställda har jo "kriterier" på vad de skall göra . oftast är det så att man kommer överrens om : Dammsug, tvätta golv , damma av, tvätta kökslucka osv osv,

Så är det idag , de kommer gör det du betalt för och går :)

Men polskor e bäst =)

Ja, men tailändskor är rarast...

Nej, jag skulle inte vilja ha en döv svensk till att utföra en arbetsuppgift hemma hos mig heller... Förstå när jag ska jaga runt dem och försöka peka och gestikulera.. Hua, va jobbigt... Lättare att städa själv..:D

Nej, det handlar mest om att det är lite svårt för mig att tänka mig att ha någon annan vuxen kvinna här och rota i mina grejer och ta hand om min "skit"... Det är främst därför jag inte har anlitat någon. Jag funderar dock fortfarande på att anlita någon form av vår och höst städning men samtidigt tycker jag att hela familjen kan lyfta på ändan och hjälpas åt... :)
Jag har nämligen sagt upp mig som piga här för länge sen... ;)
#9 - 17 mars 2008 10:17
Roligt...

Igår kom grannflickan på 5 år ner och lekte med 3,5 åriga sonen. Han hade fått en liten hoppborg och det behövdes plockas undan på hans rum för att den skulle få plats.

Vi håller ju på och renoverar köket här hemma och allt står i vardagsrummet, vi har inte hunnit städa såklart och det är ju byggdamm överallt... Lillkillen har fått i uppdrag att plocka upp på golvet på sitt rum x antal gånger men varje gång har det kommit fram flera saker...

Grannflickan beslutar sig för att assistera lilleman i städningen så att hoppborgen får plats. Efter att alla dammtussar har tittat fram så säger hon.
"Har ni aldrig städat Jamie´s rum"? [:o] [:o] [:o]

Det kan alltså vara nog så illa att ha den 5 åriga grannflickan på inspektion..:D
#10 - 17 mars 2008 10:56
Katharina skrev:
Roligt...

Igår kom grannflickan på 5 år ner och lekte med 3,5 åriga sonen. Han hade fått en liten hoppborg och det behövdes plockas undan på hans rum för att den skulle få plats.

Vi håller ju på och renoverar köket här hemma och allt står i vardagsrummet, vi har inte hunnit städa såklart och det är ju byggdamm överallt... Lillkillen har fått i uppdrag att plocka upp på golvet på sitt rum x antal gånger men varje gång har det kommit fram flera saker...

Grannflickan beslutar sig för att assistera lilleman i städningen så att hoppborgen får plats. Efter att alla dammtussar har tittat fram så säger hon.

"Har ni aldrig städat Jamie´s rum"? [:o] [:o] [:o]

Det kan alltså vara nog så illa att ha den 5 åriga grannflickan på inspektion..:D

hahahaah
den var rolig,
jag brukar ta tjejer till fönsterputs ,,, brrrr det är det värsta jag vet, skåpputs och stor städning :)
#11 - 17 mars 2008 11:07
hahahaah

den var rolig,

jag brukar ta tjejer till fönsterputs ,,, brrrr det är det värsta jag vet, skåpputs och stor städning :)

Ja, guuud vad skönt att slippa det.. Jag får se om jag kommer över min blyghet/snålhet någon gång.. ;) Avlopp och sådant är ingen höjdare heller.. [xx(]

Annons