Städar räkor?

#1 - 30 mars 2010 19:14
Funderade på att skaffa några Crystal Red räkor till mitt guppy akvarium som lite extra renhållning.
Hur pass effektiva är de?
Blir de stressade om jag skulle ha någon mal också, eller jag kanske inte ens behöver ha mal om jag har sånna räkor?
Det jag läst om dem verkar de ganska effektiva, men här vet ni ju det mesta så tänkte jag lika gärna kan fråga :)
#2 - 30 mars 2010 22:17
Jag har både Crystal Red, Amano samt Pleco i mitt kar. Räkorna blir inte stressade. Vet ej hur effektiva de är på att städa men äter konstant gör de. Trots allt är det väldigt små räkor och äter jättemycket gör de nog inte. Har siameser som gör ett mycket bra jobb vad gäller alger.
#3 - 3 april 2010 14:41
Mina Crystal Black är inte särskilt effektiva städare vad jag märkt. Fast jag vet ju inte hur det skulle se ut om de inte fanns där. Och äter konstant gör de ju som sagt.
#4 - 3 april 2010 15:07
mollsan skrev:
Funderade på att skaffa några Crystal Red räkor till mitt guppy akvarium som lite extra renhållning.

Hur pass effektiva är de?

Blir de stressade om jag skulle ha någon mal också, eller jag kanske inte ens behöver ha mal om jag har sånna räkor?

Det jag läst om dem verkar de ganska effektiva, men här vet ni ju det mesta så tänkte jag lika gärna kan fråga :)

Bra om du skriver hur stort ditt guppyakvarium är, lite svårt med malar i ett litet kar.
#5 - 5 april 2010 16:36
Det ena är 25 och det andra 70.
Just därför jag undrade hur effektiva räkorna är som städare, pansarmalar är ju stimfiskar och kan ju inte ha nåt stim i det på 25 direkt...
#6 - 5 april 2010 18:04
Jag har ett gäng som enligt djuraffären var "algätande räkor" men det vette tusan
#7 - 8 april 2010 15:08
mollsan skrev:
Det ena är 25 och det andra 70.

Just därför jag undrade hur effektiva räkorna är som städare, pansarmalar är ju stimfiskar och kan ju inte ha nåt stim i det på 25 direkt...

I ett 25 liters är räkor ett utmärkt sätt att hålla rent då det är få fiskar som får plats där (och av dem ännu färre som är "renhållare"), det enda andra alternativet jag ser till det är snäckor men räkor är ju så mycket roligare att titta på...
#8 - 8 april 2010 15:54
Fast å andra sidan i ett kar med fisk lär man inte se räkorna allt för mycket. Om man inte har många då, det ökar väl chansen att dom vågar sitta öppet.
#9 - 8 april 2010 16:49
danne0301 skrev:
Fast å andra sidan i ett kar med fisk lär man inte se räkorna allt för mycket. Om man inte har många då, det ökar väl chansen att dom vågar sitta öppet.

Sant, mina räkor ser man nästan aldrig. De brukar gmma sig bland växterna=)
#10 - 8 april 2010 19:44
Jag har 2 amano i det stora karet, om jag vet i vilken springa jag ska titta så ser jag ibland en antenn, det och ömsade skal är allt jag ser :P
Sen i lilla karet går det 3 crystal red tillsammans med guppy, där har dom mindre ställen att gömma sig på :D någon dag i veckan är dom 'ute' och rör på sig.
#11 - 8 april 2010 22:14
Johan0201 skrev:
Jag har ett gäng som enligt djuraffären var "algätande räkor" men det vette tusan

Vad är dessa av för slag eller är det bara vanliga cr räkor med specialträning på våta jobb mot alger? (observera ordvitsen :P)
#12 - 9 april 2010 08:04
Lellel2 skrev:
Vad är dessa av för slag eller är det bara vanliga cr räkor med specialträning på våta jobb mot alger? (observera ordvitsen :P)

Roligt;-) Jag vet ärligt talat inte vad det är för några, köpte ettgäng för att de var billiga:-)
#13 - 9 april 2010 12:28
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2 sånna tror jag. läste nu och det står ju faktiskt handelsnamn algätande räka även om den brukar kallas för amano-räka :)
#14 - 9 april 2010 21:55
Ja Amano tar alger, tyskarna tycker om att ha det i växtkar.
Fast hur effektiva de egentligen är vetefan..kan tänka mig att man behöver 10 vuxna amano för att ta lika mycket som 1 ancistrus, om ens det.
#15 - 10 april 2010 17:40
Lellel2 skrev:
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2 sånna tror jag. läste nu och det står ju faktiskt handelsnamn algätande räka även om den brukar kallas för amano-räka :)

Där har vi de ja! Exakt, de är ju inte några höjdare i karet men skaffade de när jag inredde ett jordakvarium
#16 - 10 april 2010 19:15
Jag har både amanoräkor och körsbär och jag har aldrig haft så fina växter som i dom karen men nu har jag många räkor med, dom håller rent från sånt grums som inte dom andra fiskarna tar som i javamossa och hornsärv som lätt blir lite skitig och inte dom andra fiskarna och snäckorna städar där är jättefint, javamossan växer så det knakar presis som om räkorna luftar mossan på något sätt. När jag har skitiga växter i andra kar så sätter jag dom i räkkaren och dom är som nya efter ett tag.
Dom flesta algerna försvinner med när dom är i farten och detta är min erfarenhet, har däremot bara amanoräkor i ett av karen men har lika fint i båda.
#17 - 15 april 2010 16:29
Jag har på senaste märkt att körsbär är helt grymma på att slakta alger i mindre burkar, dom behöver ju knappt någon mat dessutom. Cheap shrimpkeeping 101 :D

//C
#18 - 15 april 2010 16:44
Jag är jäkligt kass på räkor och måste bara fråga:
Vad är det för skillnad på chrystal red och körsbär? Eller är det samma?
#19 - 15 april 2010 17:43
Helt olika arter ur olika familjer tillochmed.

//C
#20 - 15 april 2010 18:39
jag har aldrig haft bättre algätare än mina amanos! har nu såna i alla mina kar! det enda stället de inte äter alger är på framrutan och det är ju det lättaste stället att rengöra! :)

jag tycker att ancistrus bara käkar alger när de är små, sen ska de käka sönder alla växter och ligger bara o jäser o väntar på algtabletter...
#21 - 15 april 2010 19:00
kanske skulle skaffa sånna räkor istället för crystal red... nu har den sista räkan dött.
Den har klarat sig sen påskhelgen iallfall... *trist*
#22 - 15 april 2010 19:04
Helt olika arter ur olika familjer tillochmed.

//C

Ok, tack=)
#23 - 16 april 2010 09:21
smurfmats skrev:
jag tycker att ancistrus bara käkar alger när de är små, sen ska de käka sönder alla växter och ligger bara o jäser o väntar på algtabletter...

Håller helt med. Tusan vad de går illa åt svärdplantorna, trots algtabletter, broccoli och gurka i massor.
#24 - 18 april 2010 13:39
då hoppar jag in här =)
vad är bäst:
1.Körsbärs räkor
2.Amano räkor
:)
#25 - 18 april 2010 18:46
då hoppar jag in här =)

vad är bäst:

1.Körsbärs räkor

2.Amano räkor

:)

ur käka-alg-synpunkt tycker jag amanos
#26 - 18 april 2010 18:55
Där håller jag med;)
#27 - 18 april 2010 18:57
Amano lever främst av alger men tar även lite skit.
Körsbär lever främst av skit men tar även lite alger.
#28 - 18 april 2010 18:58
danne0301 skrev:
Amano lever främst av alger men tar även lite skit.

Körsbär lever främst av skit men tar även lite alger.

Amen brother, Amen ;)
#29 - 19 april 2010 16:21
Då vet jag vill ha =) guppys massa växter och amano-räkor =) TACK!

Annons