Städar ni era akvarium?

#1 - 16 januari 2008 16:20
Hej
Jo jag bara undrar om ni städar era akvarium? har hört nånstans att man bara ska byta lite vatten i bland och ta bort ev. alger med en svamp. Vad säger ni?:confused:
#2 - 16 januari 2008 16:26
Jag gör 2 vatten byten i veckan.
tar bort alger på rutan så fort jag ser dem.
Jag har ett inner filter i mitt 300L malawi kar som blir skitit alldeles för fort :P
#3 - 16 januari 2008 16:28
Storstädning förstör balansen i akvariumet - man tar bort de goda bakterierna. Jag brukar vid varje delvattenbyte varannan vecka suga upp bajs och annat som lagt sig på sanden och ta bort döda växtblad.
Filterrengöring och sandrengöring ska man inte göra nån gång helst. Det är där de flesta goda bakterierna finns. Filterrengöring brukar man dock rengöra när styrkan blivit för svag.
#4 - 16 januari 2008 16:28
okej :)
#5 - 16 januari 2008 16:37
Men om man har ett ytter filter med "makaroner" så behöver man väll inte ora sig för dem goda bakterierna
#6 - 16 januari 2008 16:41
Jag gör delvattenbyten en gång per i veckan, då rengör jag innerfilter och suger upp skit i botten.
#7 - 16 januari 2008 16:49
Men om man sköljer filtret i kallt vatten så har den dom goda bakterierna kvar?
Det är ialla fall vad jag har lärt mig :)
#8 - 16 januari 2008 16:55
bakterierna finns kvar i sanden och hur jag än bär mig åt får jag inte filtermattorna i filtren klinisk rena iaf ;)
#9 - 16 januari 2008 17:00
Vattenbyte en gång i veckan.
Slamsuger varanan vecka.
Tar bort alger när jag gör vattenbyte.
Rengör filtret när det är för dåligt tryck , och då endast filtermattorna inte makaronerna eller biobollarna.
Bilagor:
#10 - 16 januari 2008 17:49
Jag suger också upp lite skräp och så får de lite nytt vatten en gång i veckan.
#11 - 16 januari 2008 18:36
Nu när jag hade haft i 4 olika mediciner och karets balans var helt förstörd så ville jag göra rent mera, speciellt som flera av medicinerna inte var lämpliga att ta i... [:o]
Då tog jag ur all inredning, sen rörde jag om i sanden och tömde ut 75 % smutsvatten, 2 gånger.

Om jag inte hade haft medicin i karet så skulle jag inte ha gjort rent pumpen
men nu bytte jag filterpatron helt och hållet.. Jag skulle dessutom hellre ha gjort rent 1/3 av gruset i taget, 3 veckor i rad.

Nu kämpar fortfarande med lite dålig balans. Men det blir bättre, det viktigaste är ju att få igång växterna igen.. ;)
#12 - 16 januari 2008 19:04
Vi byter vatten och slamsuger ovanpå sanden varannan vecka. Klipper samtidigt ner växter och tar bort döda växtdelar. Rensar filtret gör vi väl någon gång om året.
#13 - 16 januari 2008 23:25
Jag byter vatten när vårt börjar bli aningen grönt vilket det nu blir efter vi ökat ljusstyrkan kraftigt är ca varannan månad. Tidigare fyllde vi bara på allteftersom de dunstade bort förutom någon enstaka gång om året då vi bytte. Då och nu byter vi ca 80 %, detta är inte vad som rekommenderas men det funkar bra för mig, vattnet byts genom en kran under karet vilket är kopplat till en trädgådslang som är slingrad under sanden med massa så hål i. Det är ett litet mellanrum mellan gruset och slangen detta genom att jag klippt sönder plast svamp backar i lagom höjd som gruset vilar på. Filtrerna gör jag rent ca 4-6ggr om året(3st). Har inte städat eller gjort rent sanden på ca 4 år. Går över rutorna ca 1ggr om året och då främst i små repor där de bildas alger. Använder ingen växt gödning men tillför co2 via meskmetoden. Ibland när jag byter vatten tillför jag i liten mängd dessamor, vilket egentligen är en medicin mot Hål i huvudet sjukan men de motverkar även algtillväxt, (Ps provar ni detta var försiktiga, i förstora mängder tar de ta kol på växterna). Mitt kar e på ca 650 -700 L och jag har grovkornig vit marmor kross stenar stora som en portionsnus ungefär, kanske något mindre.
#14 - 16 januari 2008 23:49
PatrikN skrev:
Men om man sköljer filtret i kallt vatten så har den dom goda bakterierna kvar?

Det är ialla fall vad jag har lärt mig :)

Nej det har du någ fått om bakfoten!

Man ska alltid tvätta ett filter i vatten från akvariet om det skall återanvändas! sen om man måste är en annan sak :)
#15 - 16 januari 2008 23:54
Jag byter vatten lite olika beroende vilket kar det är men det är ca 30% av vattnet som byts vid varje tillfälle.

260 liters karet bytes vattnet var 10:e dag
50 liters karet bytts vattnet var 7:e dag
20-30 liters karen bytts vattnet var 5:e dag

Ju mindre kar destu oftare
#16 - 17 januari 2008 00:23
Spolar och kramar ren filterpatroner med kranvatten så dom blir så rena det går. Sådärja nu blev det fler varianter på hur man kan/ska göra. Funkar det bra på sättet man sköter om det så är det bara att fortsätta annars
#17 - 17 januari 2008 14:23
Katharina skrev:
Nu när jag hade haft i 4 olika mediciner och karets balans var helt förstörd så ville jag göra rent mera, speciellt som flera av medicinerna inte var lämpliga att ta i... [:o]

Då tog jag ur all inredning, sen rörde jag om i sanden och tömde ut 75 % smutsvatten, 2 gånger.

Om jag inte hade haft medicin i karet så skulle jag inte ha gjort rent pumpen men nu bytte jag filterpatron helt och hållet.. Jag skulle dessutom hellre ha gjort rent 1/3 av gruset i taget, 3 veckor i rad.

Nu kämpar fortfarande med lite dålig balans. Men det blir bättre, det viktigaste är ju att få igång växterna igen.. ;)

Det jag hat lärt mig är att man kan hälla i aktivt kol i pumpens filter och på så sätt få bort medicinen.
#18 - 17 januari 2008 14:34
Det jag hat lärt mig är att man kan hälla i aktivt kol i pumpens filter och på så sätt få bort medicinen.

Ja, det var ju det jag gjorde men det tar ju även bort alla näringsämnen åt växterna så de mådde uselt.. Det är växterna som inte har kommit igång än det är därför jag inte riktigt har fått tillbaka den underbara balans jag hade innan...
En av medicinerna jag hällde i skulle inte vara i kontakt med huden.. Den andra var förbjuden i Sverige och cancerframkallande..
Men jag hade tarmparasit på fisken (Camalanus Cotti) så jag var beredd att prova allt för att slippa avliva dem och det verkar som att det gick med den förbjudna medicinen..
Men det kändes inte fräscht att hålla på i karet, jag vågade inte stoppa tillbaka sniglar och räkor igen osv.. [:o]
Därav storrengöringen!!! Alltså efter kolbehandlingen.;)
#19 - 17 januari 2008 14:58
Zanders skrev:
Nej det har du någ fått om bakfoten!

Man ska alltid tvätta ett filter i vatten från akvariet om det skall återanvändas! sen om man måste är en annan sak :)

Då ska jag börja med det :P
Tack förtipset;)
#20 - 17 januari 2008 15:01
Sjalv har jag bara en rutin

nar innefiltret far daligt flas gor jag rent det och byter en hink vatten (10 %) och drar ut lite tradiga alger uppe pa lite rotter 1 ggr per manad. Har aldrig gjort rent nagon annanstans 2 ggr per ar tar jag dock rutorna
#21 - 17 januari 2008 15:03
PatrikN skrev:
Då ska jag börja med det :P

Tack förtipset;)

Battre gora riktigt rent och spola med kranvatten ordentligt.
Anvand 2 filter istallet... Mycket battre system. spola pa med hett vatten och gor riktigt rent....:)

PS Gor inte rent filtrerna samma manad eller atminstone varje vecka..
#22 - 17 januari 2008 15:15
har ett inner och ytter filter, ytterfiltrett är fullt med bio-bollar så det hade jag aldrig tänkt att göra rent, innerfiltret har jag bara för att ta upp smuttspartiklar ur vattnet så det gör jag rent ganska kraftigt varannan vecka, Slamsuger gör jag bara om det syns vilket det aldrig gör så det blir inte mycket med de heller :)::)
byter också vatten 1/4 men har så mycket sten att det är nog 1/3 :P
#23 - 17 januari 2008 17:00
jag gör delvattensbyten varje vecka ca en fjärdedel av vattnet, och slamsuger botten, på 3- 4ställen i karet där mat kan samlas. Sen som de flesta säger här så rengör jag bara innefilret då pumpen börjar gå saktare. fönstrena behöver jag knappt inte rengöra,, får knappt inga alger. varken i det stora karet eller lilla karet. ( yngelkaret som ska bli till salamander kar har jag tänkt mig när mina yngel är fullvuxna.)

samtidigt jag gör delvatten byten (varje lördag) så gör heller jag näring till växterna. även mitten av veckan (onsdag)
#24 - 13 februari 2008 18:01
Hur går det till när man slamsuger på botten då?
*Vilket material behövs?
*Hur gör man?
*Hur ofta?
*Ska fiskarna vara kvar i karet då?
#25 - 13 februari 2008 18:22
#26 - 13 februari 2008 18:40
Sarabara_ skrev:
Hur går det till när man slamsuger på botten då?

*Vilket material behövs?

*Hur gör man?

*Hur ofta?

*Ska fiskarna vara kvar i karet då?

en slamhävert ska du ha
man gör så att man sticker ner den i gruset och där med kommer det upp skit, men gruset stannar kvar.
Man behöver inte göra det så ofta om man inte känner för det,
men jag gör alltid en liten slamsugning varje vecka, jag har någ blivit för noggran med det eftersom jag fick nitrit ibörjan.
Fiskarna kan vara kvar i karet, de blir nyfikna men det är de ju alltid om det händer någe nytt i karet. ;)

Hoppas att det var tillräckligt bra svar till dig :)
#27 - 13 februari 2008 20:51
Byter cirkus 20% någon gång i veckan, någon nång i månad skrubbar jag rent framrutorna och sköljer ur innerfilter om de börjat gå dåligt, ytterfiltren blir ursköljda någon gång i halvåret.
slamsuger eller storstädar aldrig.
#28 - 13 februari 2008 21:05
vattenbyten i alla kar 1gång i veckan. slamsuger varannan vecka. rengör filtern ungefär en gång i månaden.
#29 - 13 februari 2008 23:39
Byter 10 % två ggr i veckan, suger upp det värsta på botten med slangen (när det blir skithögar som stannar mellan växterna).
#30 - 14 februari 2008 07:17
Jag byter ca 20% varje vecka i båda karen. Slamsuger varje gång men bara där det finns mat kvar efter malarnas tabletter. Nu har jag lärt mig att inte göra rent pumpen varje gång så den gör jag rent när det suger/blåser dåligt.

Annons