Stackars Sewellia lineolata?

#1 - 25 februari 2012 21:23
Köpte denna vackra skapelse i tron om att den var en bra algätande mal.
Kvinnan på akvarieavdelningen tyckte den kunde vara ett bra alternativ till den Ancistrus jag egentligen ville ha men blev varnad att de ger sig på mina växter.
Eftersom jag är helt grön på akvariefronten så litade jag på den "kunniga personalen" och inhandlade då denna "Guldbandade mal".
Nu när jag läst på om den så verkar det inte vara en algätare, inte vara en mal och att den vill ha kallare vatten än vad jag har (25grader C hos mig) och mer strömmande vatten än jag har.
Undrar nu om den kommer att överleva hos mig eller om den är dömd?
Vad ska jag göra?
Hjälp!
#2 - 25 februari 2012 22:15
Hej! Jag har haft en sådan sedan förra våren, i ett 54 l akvarium med ett vanligt innerfilter, temp 25 grader och medelhårt vatten. Mår hur bra som helst, fajtar ancistrusen för algtabletter. Vacker! Skulle inte säga effektiv algätare. Visar inte att den vill ha mer fart genom att sitta i utblåset, är lika gärna på släta stenar på botten. Jag byter 30% vatten varje vecka. Våga prova!
#3 - 25 februari 2012 22:37
Åh så skönt att höra! Då verkar den ju må bra hos dig och gör det förhoppningsvis hos mig med.
Nu kan jag sova gott.
Tack Karat!
#4 - 26 februari 2012 20:57
har oxå en sån som heter hubbe =) han bor i mitt 100 l kar med en vanlig inne pump och på 26 grader. som sakt inget bra på att äta alger men nåde den som tänker ta hans fiskbulle eller mygglarver
jag har inte frågat men jag tror nog att han trivs ... har inte klagar hittils *flin*
#5 - 29 februari 2012 15:06
Fiskbulle?
#6 - 3 mars 2012 16:22
japp... fiskbulle som i fiskbulle
ger det till alla mina firrar och särskilt min blackghost är helt skogstokig i dom
#7 - 3 mars 2012 21:40
Bara öppna konserven, skölja en och gaffla upp och sänka den i akvariet?
#8 - 4 mars 2012 15:46
japp =) vanliga fiskbullar i buljong jag delar ju dom i hur stora bitar man nu vill ha och beroende på hur mycket fisk du har i karet och hur stora dom är...
till mina ärlingar ger jag en halv bulle
till mina i mitt stora med ca 10 fiskar med stor aptit ger jag 1/4
till tetra karet ger jag ca 1/5

det är bara att prova sig fram börja mer lite och öka om dom gillar det

hör gärna av dj om eller när du testat
#9 - 4 mars 2012 17:13
Är det bara vissa speciella fiskar som äter fiskbullar? Eller kan alla äta det?
#10 - 4 mars 2012 17:16
Ska fördjupa mig i det någon dag framöver. Tack för tipset.
Har du fler trix i rockärmen?
#11 - 4 mars 2012 18:48
Är det bara vissa speciella fiskar som äter fiskbullar? Eller kan alla äta det?

alla fiskar äter det ... vad jag vet
vissa mer än andra
jag har ju vanliga sällskaps fisk och morsan har ju mer rovfisk och guldfisk och dom suger i sig allt

rekomenderar ju inte att slänga i en hel det första man gör utan släng i 1/5 del eller mindre det tar ju en liten stund för dom att fatta vad det är men oftast e det inga problem
#12 - 4 mars 2012 18:50
Fabel skrev:
Ska fördjupa mig i det någon dag framöver. Tack för tipset.

Har du fler trix i rockärmen?

nopp slut på trix för nu =)
#13 - 4 mars 2012 19:12
rudy skrev:
alla fiskar äter det ... vad jag vet

vissa mer än andra

jag har ju vanliga sällskaps fisk och morsan har ju mer rovfisk och guldfisk och dom suger i sig allt

rekomenderar ju inte att slänga i en hel det första man gör utan släng i 1/5 del eller mindre det tar ju en liten stund för dom att fatta vad det är men oftast e det inga problem

Okej tack :)
Har 1 kampfisk, 2 kejsartetror och 10 niontetror. Tror du att dem äter fiskbullar? :)
#14 - 5 mars 2012 07:18
det gör dom nog men som sakt ta lite i början och om dom äter vid ytan så håll den där i början och sen kan du ju släppa ner den
hör gärna av dj om du har testat och hur det har gått =)
#15 - 5 mars 2012 12:35
I 1965 ble pausefiskene på norsk TV foret med fiskeboller om vinteren når det var svårt å få tak i levendefor. Så det er inget nytt under solen! Jeg fant et tidningsutklipp om NRK 's TV-akvarium i en gammel akvariebok. Utklippet tok jeg vare på for som en kuriositet fra gamle dager.
#16 - 5 mars 2012 12:43
Coolt.
Iväg till närmaste mataffär och handla fiskbullar nu då.
Undrar om de gillar dillsås? Hehe
#17 - 5 mars 2012 16:45
Fabel skrev:
Coolt.

Iväg till närmaste mataffär och handla fiskbullar nu då.

Undrar om de gillar dillsås? Hehe

det har jag inte frågat dom*asg* men kör på orginal så blir det nog bra
du frågade om fler trix
kom på... vanliga och hedliga ärter
jag plockar av skalet så det inte bösar för mycket sen är det bara att mosa ner
#18 - 5 mars 2012 17:00
I 1965 ble pausefiskene på norsk TV foret med fiskeboller om vinteren når det var svårt å få tak i levendefor. Så det er inget nytt under solen! Jeg fant et tidningsutklipp om NRK 's TV-akvarium i en gammel akvariebok. Utklippet tok jeg vare på for som en kuriositet fra gamle dager.

kul vad finns det mer för gamla metoder
#19 - 5 mars 2012 17:13
rudy skrev:
det gör dom nog men som sakt ta lite i början och om dom äter vid ytan så håll den där i början och sen kan du ju släppa ner den

hör gärna av dj om du har testat och hur det har gått =)

Japp det ska jag. Ska åka och köpa fiskbullar imorgon tror jag :)
#20 - 11 april 2012 17:02
hej hur gick det med er som skulle testa att mata firrarna med fiskbulle åt dom eller gick det inte alls?
#21 - 31 juli 2012 10:50
Hej,
Jag har två sådan här sedan maj. De har varit lugna i sällskap med neontetror, platty och scalarer.
Nyligen dog en och vi har kompletterat med 3 silverhajar och 1 [COLOR=#000000][FONT=verdana]Ancistrus.
Helt plötsligt har [/FONT][/COLOR]Sewellia lineolata blivit agressiva.
Den jagar hajarna i 63 liters akvariet och ancistusen hittades död efter 2 dygn. Nu har vi skaffat en ny ancistrus och den blir också påhoppad av seweillan hela tiden.
Är detta alltså en aggressiv art?
Finns det något sätt att få den lugnare eller måste några fiskar tas bort?
Är det kanske ingen fara, alltså det gör inget att den naffsar lite? Jag vet ju inte om det är sewellian som dödat algätaren eller om något annat hänt.
Samtidigt köpte vi även ett par silvermalar varav en dog efter 1 dag.
Det är inget fel på mina vattenvärden.
#22 - 31 juli 2012 13:13
Hej och välkommen till forumet.
Ja, Sewellia kan vara revirhävdande, och i ett så pyttelitet akvarium som ditt så finns det inte plats för allt som du har däri. Så det är nog så att sewelliorna har för lite plats.

Du vet att silverhajarna blir 35 centimeter och behöver minst 250 liter? Likaså är ditt akvarium alldeles för litet för scalarer, de behöver minst 275 liter.
Lämna tillbaks silverhajarna och scalarerna så ska du se att sewellian lugnar ner sig.

Hur mäter du vattenvärden? Att mäta med sticka är i princip värdelöst, de ger alldeles för vaga värden för att man ska kunna gå efter dem.
Att sköta ett akvarium i den storleken med sån stor belastning är en konst.
Sewellior kräver syrerikt strömmande vatten och jag skulle nog misstänka att den första kan ha dött av för dåligt vatten.
#23 - 31 juli 2012 23:39
e3henri skrev:
Hej,

Jag har två sådan här sedan maj. De har varit lugna i sällskap med neontetror, platty och scalarer.

Nyligen dog en och vi har kompletterat med 3 silverhajar och 1 [COLOR=#000000][FONT=verdana]Ancistrus.

Helt plötsligt har [/FONT][/COLOR]Sewellia lineolata blivit agressiva.

Den jagar hajarna i 63 liters akvariet och ancistusen hittades död efter 2 dygn. Nu har vi skaffat en ny ancistrus och den blir också påhoppad av seweillan hela tiden.

Är detta alltså en aggressiv art?

Finns det något sätt att få den lugnare eller måste några fiskar tas bort?

Är det kanske ingen fara, alltså det gör inget att den naffsar lite? Jag vet ju inte om det är sewellian som dödat algätaren eller om något annat hänt.

Samtidigt köpte vi även ett par silvermalar varav en dog efter 1 dag.

Det är inget fel på mina vattenvärden.

1. sewellia ska ha starkt strömmande och väldigt syrerikt vatten med stora släta stenar på botten!
2. silverhajmal kräver akvarium på minst 700L!
3. Skalare kräver höga kar och minst 250L
4. Ignorant och nonchalant av dig att hålla dessa fiskar på det här sättet! Vad tänker du göra åt detta nu?

Annons