stackars platy!

#1 - 25 juni 2008 06:53
Så hör synd är det om min ena platy:
http://i29.tinypic.com/90oi9g.jpg

Visst har hon blivit överfallen av någon elaking? I går morse mådde hon bra, i går eftermiddag såg hon ut så här och låg på sidan och flämtade. Nu har hon fått hjälp att gå till de sälla jaktmarkerna.

Kan det vara ancistrusen som varit på henne, eller kanske en mosaikguramihanne (som är rätt elak mot sina fruar)? För knappast rosentetra eller pansarmal...
#2 - 25 juni 2008 07:41
Tror inte ancistrusen skulle göra nåt sånt. Är nog din Gurami, tyvärr. Riktigt tråkigt :(
#3 - 25 juni 2008 07:47
Det beror på om Platyn var liggande halvdöd på botten, då är Ancistrus ofta framme ganska snabbt för att ta hand om (halv)liket.
#4 - 25 juni 2008 08:53
De kan ha varit en gurami som har skadat den eller att den har bråkat med nån hane
eller nån hona de är nog bättre om du har den i ett
ensamt akvarie några dagar och se om de blir bättre med platyn.
#5 - 25 juni 2008 08:56
Ja, det verkar som om min kompis guramis också är ganska elaka mot hans andra fiskar. Han kanske skulle avverka dom på valfritt sätt.....
#6 - 25 juni 2008 18:02
det är väl större sannolikhet att platyn insjuknade och dog, att sen andra fiskar är där och äter på kadavret är normalt;) sen brukar en gurami aldrig attakera platys...
#7 - 26 juni 2008 06:44
åheim skrev:
det är väl större sannolikhet att platyn insjuknade och dog, att sen andra fiskar är där och äter på kadavret är normalt

Men: hon simmade glatt runt på morgonen, på eftermiddagen låg hon som på bilden. Då levde hon fortfarande. Och: skulle fiskarna verkligen välja att börja gnaga på rggen - borde det inte vara smaskigare på andra ställen?

Iofs, om jag tänker på saken: hon kan ha bott hos mig i två år, och så kan man lägga till okänd tid i butiken. Hur gamla blir platys?
#8 - 26 juni 2008 06:47
Ungefär så gamla:).

Annons