stackars guldfisk!!!

#2 - 14 mars 2009 12:06
Inte ett dugg:mad:
#3 - 14 mars 2009 15:23
Helt ärligt, lite faktiskt [:-13]
#4 - 14 mars 2009 15:28
Det tycker absolut inte jag...
#6 - 14 mars 2009 17:06
är det någon som vet om fisken levde när den blev in fryst?

levde den är det ju djurplågeri, annars så kan det ju kvitta om den redan var död.

skämtet med bilden förstod jag inte så jag tyckte in den var så rolig.
Guest
#7 - 14 mars 2009 17:23
Hehe skulle nt vilja ha den i min drink :D
Sen så tror ja seriöst inte att nån har frusit in en levand g-fisk..
#8 - 14 mars 2009 17:49
knappast roligt men det finns gott om folk med sjuk humor :(
Bilagor:
#9 - 14 mars 2009 18:05
Varför skriver då så många att det bästa sättet att avliva en fisk är att lägga den i en påse i frysen? Det borde bli ungefär samma resultat och många gör alltså detta.
Själv tycker jag det är ett helt sjukt sätt att avliva en fisk på, jag bara funderade på vad jag läst.
#10 - 14 mars 2009 18:23
Sushi på nordpolen ^^
#11 - 21 mars 2009 00:48
Läste nånstans att lägga en firre i frysen är det mest humana sättet att avliva en fisk. Dem somnar tydligen in och dör i sömnen, lite sjukt och tror inte det är nåt jag skulle göra men det är kanske det denna kille gjort
#12 - 21 mars 2009 01:09
men herregud
vi ser "roliga" bilder var dag i nyheterna, en frusen guldfisk är väl inget att få hjärtattack för?
#13 - 21 mars 2009 14:31
babydoc skrev:
men herregud

vi ser "roliga" bilder var dag i nyheterna, en frusen guldfisk är väl inget att få hjärtattack för?

De kanske inte säger att det är roliga bilder vi ska få se på nyheterna, eller har jag fel?

Det stod faktiskt:
"Bilden Frusen guldfisk har totalt visats 928 gånger.
Denna roliga bild lades in 2008-05-13 15:20:25."
Guest
#14 - 21 mars 2009 17:34
Men herre gud..
#15 - 22 mars 2009 15:40
Jag ser inget logiskt bakom att det skulle vara humant att frysa in fisk som avlivningsmetod, iaf inte ta den från ett varmt akvarium och stoppa in i frysen, det kan verka humant eftersom fiskarna kanske inte försöker fly i panik från kylan.

Guldfisken i isen tyckte jag inte var rolig, historien bakom är okänd, och jag ser ingen humor i att döda guldfiskar på det viset om det nu är så det ligger till.

Däremot tycker jag trådstarten är klart roande, "tycker ni det här är roligt?[:(!]".
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 mars 2009 15:55
Jag och många andra (även vetenskapsmän)menade tidigare att en långsam infrysning var det mest humana.
Detta pga av att fiskarnas temperatur anpassar sig till omgivningens vilket gör att de långsamt stelnar och går in i en slags dvala. Detta är ju t.ex. anledningen till att vi kan ha dammfiskar ute året runt utan att mata dom. Mina dammfiskar får ingen mat under 6 månader och detta är inga som helst problem.

Så infrysning borde därför rent logiskt vara en human avlivningsmetod. Dock så har senare mer noggrann forskning (som har redovisats på zoopet) visat att infrysning i själva verket inte allas är någon human avlivningsmetod - där för rekommenderas detta inte längre.
#17 - 23 mars 2009 11:20
Det är väl ungefär lika smart som att kapa huvudet, eftersom kroppen inte rör sig så verkar den inte lida.

Guldfiskar till exempel som övervintrar i damm gör en del fysiska anpassningar för att klara det, som de inte kan göra hur snabbt som helst. Men om de får göra det i naturlig takt i en damm kan de överleva infrysning, om det är humant eller inte kan man ju spekulera i, de är iaf naturligt rustade för att klara det.
Bilagor:

Annons