Jag vill försvara affärer som upplevs mindre bra, att det är väldigt mycket arbete med att sköta akvarier i en affär, den affär där vår klubb har sina fiskar sköter vi fiskarna, det är vattenbyten och rengöring 2 gånger i veckan, det är problem att arbeta med akvarierna när det är kunder i butiken, så det får bli på övrig tid, ofta gör innehavaren det på sin "fritid" för på dagarna hinner han/hon inte göra det.
Beträffande grus så är det praktiskt att inte ha något, lättare att hålla rent, hur fiskarna mår är svårt att sia om men de kanske finns i affären bara några dagar, det bästa för fiskarna är att få komma från grossisten direkt till nya ägaren, utan att utsättas för den stress det är att flyttas till nytt vatten flera gånger, här i Kramfors kan man beställa de fiskar man vill ha, och hämta dem när affären får sin leverans, jag har otaliga gånger försökt få kunder att förstå att det är inget bra sätt att gå till en butik och köpa det som ögat ser för stunden, utan i lugn och ro läsa på Zoopet eller någon bok och lära sig om fisken man vill köpa, och sedan beställa den/dem.
Så går det att köpa växter också, de flesta köper växter utan att veta vad de heter eller vilka förhållanden den vill ha.
Genom regelbundna vatten byten så har de flesta affärer bra vattenvärden, och kunden uppmanas att göra delvatten byte innan fisken koppas in.
Efter en vecka kommer kunden tillbaka och vill ha nya fiskar för de han köpt dog.
När man då frågar om de gjort vatten byte innan de satte i fisken är svaret nej, det räcker att byta vatten i gång i månaden eller var 14 dag hade de läst.
På frågan hur det var med deras tidigare fiskar om de mådde bra är svaret dom hade dött allt eftersom, så det var därför de köpte nya fiskar.
Ta med ett vattenprov brukar kunden uppmanas för att få ersättning för de döda fiskarna.
I bästa fall brukar pH vara 6,0 men ofta lägre och nitriten dödlig.
När jag ändå skriver av mig min frustration, så alla jäkla barn som petar i akvarierna försöker fånga fisk och rör om i vattnet med en håv och ger fiskarna tabletter och godis, skulle för att få gå in i akvarie avdelningen ha bak bundna händer.
Och visst är det synd om fiskarna vildfångade borde förbjudas men det är "finare" att ha vildfångade fiskar och då finns det töntar som köper dessa fiskar.
I Kramfors är det ljust och vackert