Titta vad jag har hittat när jag googlade "guppy":(:(
http://analyzer.cocolog-nifty.com/bottle/images/guppy.JPG
ciklidtok skrev:Usch.....Hoppas e inte ynglar av sej i den där kupan, då lär de gå en smärtsam kvävningsdöd till mötes....:(
hannesc skrev:då svarar jag med detta. vatt så sur att jag maila säljaren o sa att hon skulle ändra annonsen för det dr är djurplågeri.
http://www.tradera.com/Kampfisk-Akvarium-auktion_1820_110611957
hannesc skrev:då svarar jag med detta. vatt så sur att jag maila säljaren o sa att hon skulle ändra annonsen för det dr är djurplågeri.
Jeanne skrev:Ursäkta! Men måste bara lägga in det här och fråga!
Det är väl inget 75 l kar??
Eller behöver jag nya glasögon?
http://www.blocket.se/jonkoping/Akvarium_med_fiskar_26782625.htm?ca=17&w=1
platoman skrev:jag är verkligen för att ge vår firrar så bra betingelser som möjligt men finns det något vetenskapligt belägg för hur stora/små akvarier ska vara ? Då menar jag inte vad vi tycker utan vad som är fakta... t ex har jag sett att Akvarielagret mfl serösa handlare håller sina fiska i väldigt små kar men med friskt strömmande vatten och rent och prydligt. Dessa firrar ser ut i mina ögon må kanon och föga störas av det begränsade utrymmet. Åter till fråga, vad VET vi egentligen om utrymmesfrågan (bortsett uppgifter om antal liter per fisk som florerar men som jag förstår bygger på tyckande)
Johanski skrev:Om du använder det du har bakom pannbenet så förstår du nog, till sist.
Fiskarna i affären ska inte stanna där permanent.
platoman skrev:jag är verkligen för att ge vår firrar så bra betingelser som möjligt men finns det något vetenskapligt belägg för hur stora/små akvarier ska vara ? Då menar jag inte vad vi tycker utan vad som är fakta... t ex har jag sett att Akvarielagret mfl serösa handlare håller sina fiska i väldigt små kar men med friskt strömmande vatten och rent och prydligt. Dessa firrar ser ut i mina ögon må kanon och föga störas av det begränsade utrymmet. Åter till fråga, vad VET vi egentligen om utrymmesfrågan (bortsett uppgifter om antal liter per fisk som florerar men som jag förstår bygger på tyckande)
sandraengstrom skrev:Det är lustigt va mycket idioter det finns där ute, jag har lagt ut en annons för att skänka bort min slöjstjärt som inte trivs i de varma vattnet mitt akvarium har, men de enda som svarar är folk som tycker att dom har en skål som behöver fyllas..
eriahl skrev:Om jag inte ser helt fel är väl guppyna 2st hanar. om så blir det inga yngel även om burken är för liten.
Blocketakvariumet ser fiskarna nästan inklistrade ut.
Skickar en massa från t ex Zoopet mail blir det bara en irriterad annonsör. Bättre med ett mail och vänlig men tydlig info om att det är olämpligt av någon anledning.
Johanski skrev:Om du använder det du har bakom pannbenet så förstår du nog, till sist.
platoman skrev:men de ser ut att må bra och trivas... kanske t o m bättre än när de väl kommer hem till köparens jättestooooora kar.. vad vet jag?
Personligt påhopp? Vad snackar du om? Jag tycker att det hör till logik att man inte ska ha för många / stora fiskar i för små akvarium. Det vi idag vet om våra fiskars behov är ju grundat på många, många års erfarenhet. Har du något motargument? Tycker bevisbördan ligger på din sida, om du vill påstå att fiskarna mår lika bra i små utrymmen som stora.
Återigen... eftersom du tyckte att ett intetsägande personligt påhopp var ett vettigare svar än en seriös diskussion så kvarstår frågan.. vad VET vi om våra fiskars behov av utrymme och vad bygger vi denna kunskap på?
Johanski skrev:Hur ser du att en fisk mår bra? De äter och simmar? Måste de inte alltid göra det?
Personligt påhopp? Vad snackar du om? Jag tycker att det hör till logik att man inte ska ha för många / stora fiskar i för små akvarium. Det vi idag vet om våra fiskars behov är ju grundat på många, många års erfarenhet. Har du något motargument? Tycker bevisbördan ligger på din sida, om du vill påstå att fiskarna mår lika bra i små utrymmen än stora.
Johanski skrev:Jag kan köpa en 30cm silverhaj från en bekants akvarium, stoppa den i ett 54 liters akvarium och jag lovar den ser oberörd ut ett tag.
Förstår inte poängen med din frågeställning, över huvud taget.
Rosali skrev:Nej, det ska de ju inte. Och dessutom ser du nästan aldrig en fullvuxen fisk i zoobutikerna. De är i regel rätt små när man köper dem, och då kanske utrymmet räcker i de akvarium som de simmar i butiken.
Rosali skrev:Man ser ganska tydligt om en fisk mår bra eller ej om man är intresserad av dem.
Dessutom är det inte alls säkert att en fisk som inte mår bra simmar speciellt mycket eller äter heller.
Rosali skrev:
Dessutom är det inte alls säkert att en fisk som inte mår bra simmar speciellt mycket eller äter heller.
Johanski skrev:Nej, en sjuk fisk kanske inte gör det. Men låt oss ponera, vi har en alldeles för stor fisk i ett alldeles för litet akvarium. Akvariet är ihopkopplat i ett enormt system på flera kubik vatten, så vattenkvalitén är bra. Hur ska du avgöra om fisken mår bra? Det är här vi använder logiken och tittar på fiskens storlek jämfört med akvariet. Sen väger andra faktorer in också givetvis, såsom aggressivitet och aktivitet.
Jeanne skrev:Men däremot kan jag ju tycker att det inte är bra att de på affären har det så, för att "nybörjare" bör ju tro att man kan ha det så hemma, för de på zooaffären har det ju med så.
platoman skrev:kanske ska vi ändå inse att hur vi än gör så låser vi in våra fiskar i utrymmen som inte på långt när motsvarar deras naturliga...
Kjell Fohrman skrev:Det beror väl på, en del arter har det nog minst lika trångt i naturen;)
Dock i regel så har de naturligtvis en större volym att röra sig på i naturen, men på andra sätt är det oftast bättre i akvarium. I naturen t.ex. måste de konstant oroa sig för predatorer - i akvarium håller vi inte predatorer ihop med byten. Tänk på att om ett fiskpar i naturen under sin livstid producerar 1.000 st yngel så kommer i genosmnitt bara 2 st av dessa att leva så länge att de också blir vuxna och fertila - så naturen är allt annat en dans på rosor för fiskarna utan ett hårt liv där de varje sekund måste vara på sin vakt.
Så naturen har sina positiva och negativa sidor för fiskarna jämfört med ett akvarium och ambitionen måste istället vara att man skall ge varje fisk man har i sitt akvarium ett så bra liv som möjligt.
platoman skrev:
För övrigt så tycker jag, som ny medlem på forumet, att det är lite märkligt hur lätt vissa blir provocerade. Brukar tyda på osäkerhet.... men det är OT.
platoman skrev:Håller helt med dig. Iofs så tror jag inte att fiskarna är helt medvetna om att det inte finns någon fara som lurar bakom nästa sten i akvariet utan de drivs nog rätt mycket av sina naturliga instinkter. Tack för ett balanserat och moget avslut på tråden.
För övrigt så tycker jag, som ny medlem på forumet, att det är lite märkligt hur lätt vissa blir provocerade. Brukar tyda på osäkerhet.... men det är OT.
platoman skrev:För övrigt så tycker jag, som ny medlem på forumet, att det är lite märkligt hur lätt vissa blir provocerade. Brukar tyda på osäkerhet.... men det är OT.
Kjell Fohrman skrev:I affären har fiskarna det bättre om de hålls ihop med många fiskar i akvarier som inte innehåller så mycket inredning - detta är där det minst stressande.
Hemma i akvarium skall de gå länge och dessutom kunna växa och leka och då bör fiskarna ges en miljö som är lämplig för dem att göra detta och den miljön är helt annorlunda än vad som krävs i affären.
Så enligt ditt förslag så skall man plåga fiskarna i affären bara för att folk inte fattar skillnaden mellan ett affärsakvarium och ett hemmaakvarium - detta tycker jag vore helt fel.
DAHLBERG skrev:Och ändå ifrågasatte du rekommendationerna på akvarievolym? :o
Jeanne skrev:Det var ju inget förslag jag gjorde!!!!???
Sen tycker JAG att det inte är bra om det är fullt i ett kar på butiken, (bara pga dom ändå blir ju såld nån gång), fiskarna kan ju även bli stressade av korta tider i ett sånt akvarie.
Eller finns det nån vetenskap över att det inte är så?
Kjell Fohrman skrev:OK - då missförstod jag det.
rent allmänt så känner sig fiskarna tryggare i ett större stim och det blir då inte heller så mycket aggressivitet i akvariet. Snarare är då problemet för affären att det till slut kanske blir för få kvar i akvariet (när de andra sålts) och då kan det bli stressade för dom. Jag köper nästan aldrig fiskar från ett akvarium där bara få går kvar eftersom jag vet att de är sressade och därmed i dålig kondition.
Jag har en viss erfarenhet på området eftersom jag hållit på med akavariefisk i stor skala i många år och även då odlat en hel del och även under några år haft akvarieaffär (Europas då största akvarieaffär)
DAHLBERG skrev:Och ändå ifrågasatte du rekommendationerna på akvarievolym? :o
platoman skrev:Meeeeen ! jag ifrågasatte väl inget... bara konstaterade att jag sett fiskar må bra i kar mycket mindre än de rekommenderade och undrade därför hur det hänger ihop med den här dominerande inställningen att smått ALLTID är av ondo... inget mer inget mindre... :p