Stackars!!!!!!!!!

#1 - 12 april 2010 20:56
Titta vad jag har hittat när jag googlade "guppy":(:(

http://analyzer.cocolog-nifty.com/bottle/images/guppy.JPG
#2 - 12 april 2010 21:01
Ja de lär inte leva länge. Hoppas inte det iaf.
#3 - 13 april 2010 05:19
Det var inge vidare bra lösning...

Risken är att de faktiskt lever länge om de byter vatten varannan dag i det llilla karet. Guppys har för mig varit ganska känsliga.
#4 - 13 april 2010 06:11
Usch.....Hoppas e inte ynglar av sej i den där kupan, då lär de gå en smärtsam kvävningsdöd till mötes....:(
#5 - 13 april 2010 08:51
ciklidtok skrev:
Usch.....Hoppas e inte ynglar av sej i den där kupan, då lär de gå en smärtsam kvävningsdöd till mötes....:(

:(Nej säg inte så..

Det hemska är att det finns så många fler där ute som har ett alltför litet kar för sina fiskar.

Undrar ju hur de tänker egentligen.
#6 - 13 april 2010 08:56
då svarar jag med detta. vatt så sur att jag maila säljaren o sa att hon skulle ändra annonsen för det dr är djurplågeri.

http://www.tradera.com/Kampfisk-Akvarium-auktion_1820_110611957
#7 - 13 april 2010 09:01
hannesc skrev:
då svarar jag med detta. vatt så sur att jag maila säljaren o sa att hon skulle ändra annonsen för det dr är djurplågeri.

Huvva! Blir så j*vla sur på såna! Alla på zoopet borde maila till säljaren och klaga ;)
#8 - 13 april 2010 09:10
o detta är andra gången hon lägger ut den.
#9 - 13 april 2010 09:18
hannesc skrev:

Bra jobbat!!:D
#10 - 13 april 2010 09:34
Ursäkta! Men måste bara lägga in det här och fråga!
Det är väl inget 75 l kar??
Eller behöver jag nya glasögon?
http://www.blocket.se/jonkoping/Akvarium_med_fiskar_26782625.htm?ca=17&w=1
#11 - 13 april 2010 09:40
Nope. 6x3x3=54L
#12 - 13 april 2010 09:40
Jeanne skrev:
Ursäkta! Men måste bara lägga in det här och fråga!

Det är väl inget 75 l kar??

Eller behöver jag nya glasögon?

http://www.blocket.se/jonkoping/Akvarium_med_fiskar_26782625.htm?ca=17&w=1

Nu kollade jag på vårat 54 l = hade samma mått som den i annonsen,
så jag skrev till dom att det inte är ett 75 liters. (var tvungen;))
#13 - 13 april 2010 09:41
o jäkligt elakt med 2 scalarer i 54L.
Mailade o berättade att det inte var 75 utan 54 o tyckte de skulle ändra.

edit: Bra där Jeanne! då kom det två mail till säljaren :D
#14 - 13 april 2010 09:44
hannesc skrev:
o jäkligt elakt med 2 scalarer i 54L.

Mailade o berättade att det inte var 75 utan 54 o tyckte de skulle ändra.

edit: Bra där Jeanne! då kom det två mail till säljaren :D

Hehe vad duktiga vi är :D
#15 - 13 april 2010 09:49
Fy, vi borde starta en kampanj mot sådana ovetande akvarister! Om de visste bättre skulle de ju inte aggera så utan ha fiskarna i humana el heter det nu "fiskmana" akvarium.
#16 - 13 april 2010 09:54
Lineli skrev:
Fy, vi borde starta en kampanj mot sådana ovetande akvarister! Om de visste bättre skulle de ju inte aggera så utan ha fiskarna i humana el heter det nu "fiskmana" akvarium.

Vad bra det hade varit med en kampanj, hade nog behövts.
#17 - 13 april 2010 10:53
jag är verkligen för att ge vår firrar så bra betingelser som möjligt men finns det något vetenskapligt belägg för hur stora/små akvarier ska vara ? Då menar jag inte vad vi tycker utan vad som är fakta... t ex har jag sett att Akvarielagret mfl serösa handlare håller sina fiska i väldigt små kar men med friskt strömmande vatten och rent och prydligt. Dessa firrar ser ut i mina ögon må kanon och föga störas av det begränsade utrymmet. Åter till fråga, vad VET vi egentligen om utrymmesfrågan (bortsett uppgifter om antal liter per fisk som florerar men som jag förstår bygger på tyckande)
#18 - 13 april 2010 10:59
Om jag inte ser helt fel är väl guppyna 2st hanar. om så blir det inga yngel även om burken är för liten.
Blocketakvariumet ser fiskarna nästan inklistrade ut.
Skickar en massa från t ex Zoopet mail blir det bara en irriterad annonsör. Bättre med ett mail och vänlig men tydlig info om att det är olämpligt av någon anledning.
#19 - 13 april 2010 12:41
platoman skrev:
jag är verkligen för att ge vår firrar så bra betingelser som möjligt men finns det något vetenskapligt belägg för hur stora/små akvarier ska vara ? Då menar jag inte vad vi tycker utan vad som är fakta... t ex har jag sett att Akvarielagret mfl serösa handlare håller sina fiska i väldigt små kar men med friskt strömmande vatten och rent och prydligt. Dessa firrar ser ut i mina ögon må kanon och föga störas av det begränsade utrymmet. Åter till fråga, vad VET vi egentligen om utrymmesfrågan (bortsett uppgifter om antal liter per fisk som florerar men som jag förstår bygger på tyckande)

Om du använder det du har bakom pannbenet så förstår du nog, till sist.

Fiskarna i affären ska inte stanna där permanent.
#20 - 13 april 2010 12:58
Johanski skrev:

Ja precis!

Men däremot kan jag ju tycker att det inte är bra att de på affären har det så, för att "nybörjare" bör ju tro att man kan ha det så hemma, för de på zooaffären har det ju med så.

Men som tidigare nämnt i en annan tråd, de flesta säljare bryr sig inte, de vill ju sälja...

Taskigt!!
#21 - 13 april 2010 12:59
platoman skrev:

Akvariet måste ha en pump och en värmare hur litet det än må vara!
Vattenbyten och god vattenkvalitet är också ett måste! Fiskarna får heller inte vara för stora till ett litet kar och heller inte så många.

En människa som stoppar i fiskar i en liten glasburk lider brist på sakkunnighet i ämnet och förmodligen har han/hon inget större intresse av att ta reda på vad som krävs för ett drägligt fiskliv!!
#22 - 13 april 2010 13:01
Det är lustigt va mycket idioter det finns där ute, jag har lagt ut en annons för att skänka bort min slöjstjärt som inte trivs i de varma vattnet mitt akvarium har, men de enda som svarar är folk som tycker att dom har en skål som behöver fyllas..
#23 - 13 april 2010 13:07
Det är lustigt va mycket idioter det finns där ute, jag har lagt ut en annons för att skänka bort min slöjstjärt som inte trivs i de varma vattnet mitt akvarium har, men de enda som svarar är folk som tycker att dom har en skål som behöver fyllas..

Mållös
Bilagor:
#24 - 13 april 2010 13:12
eriahl skrev:
Om jag inte ser helt fel är väl guppyna 2st hanar. om så blir det inga yngel även om burken är för liten.

Blocketakvariumet ser fiskarna nästan inklistrade ut.

Skickar en massa från t ex Zoopet mail blir det bara en irriterad annonsör. Bättre med ett mail och vänlig men tydlig info om att det är olämpligt av någon anledning.

Skickade ju inte från nån zoopetmail utan min egen o jag förklarade lungt o fint.
#25 - 13 april 2010 14:03
Johanski skrev:

men de ser ut att må bra och trivas... kanske t o m bättre än när de väl kommer hem till köparens jättestooooora kar.. vad vet jag?

Återigen... eftersom du tyckte att ett intetsägande personligt påhopp var ett vettigare svar än en seriös diskussion så kvarstår frågan.. vad VET vi om våra fiskars behov av utrymme och vad bygger vi denna kunskap på?
#26 - 13 april 2010 14:36
platoman skrev:
men de ser ut att må bra och trivas... kanske t o m bättre än när de väl kommer hem till köparens jättestooooora kar.. vad vet jag?

Hur ser du att en fisk mår bra? De äter och simmar? Måste de inte alltid göra det?

Återigen... eftersom du tyckte att ett intetsägande personligt påhopp var ett vettigare svar än en seriös diskussion så kvarstår frågan.. vad VET vi om våra fiskars behov av utrymme och vad bygger vi denna kunskap på?
Personligt påhopp? Vad snackar du om? Jag tycker att det hör till logik att man inte ska ha för många / stora fiskar i för små akvarium. Det vi idag vet om våra fiskars behov är ju grundat på många, många års erfarenhet. Har du något motargument? Tycker bevisbördan ligger på din sida, om du vill påstå att fiskarna mår lika bra i små utrymmen som stora.
#27 - 13 april 2010 14:50
Johanski skrev:
Hur ser du att en fisk mår bra? De äter och simmar? Måste de inte alltid göra det?

Personligt påhopp? Vad snackar du om? Jag tycker att det hör till logik att man inte ska ha för många / stora fiskar i för små akvarium. Det vi idag vet om våra fiskars behov är ju grundat på många, många års erfarenhet. Har du något motargument? Tycker bevisbördan ligger på din sida, om du vill påstå att fiskarna mår lika bra i små utrymmen än stora.

jag fatter ju att alla levande varelser behöver utrymme och att fiskar måste tillförsäkras det för att må bra och att i uppenbara fall så är det tydligt att karen är för små. Jag är inte ute efter att munhuggas med dig utan vill ha ett vettigt svar på en konkret fråga. Jag kommer heller inte ingå i bevispolemik med dig för jag hävdar inget utan bara redovisar mina iaktagelser... alltså.. har sett glada firrar i kar som många skulle anse för små och har sett ledsna fiskar i jättebaljor...
#28 - 13 april 2010 14:53
Jag kan köpa en 30cm silverhaj från en bekants akvarium, stoppa den i ett 54 liters akvarium och jag lovar den ser oberörd ut ett tag.

Förstår inte poängen med din frågeställning, över huvud taget.
#29 - 13 april 2010 15:47
platoman skrev:

Jag är inget proffs när det gäller akvarium men här är bara 2 anledningar, logiskt tänkande.

-Revir, en del fiskar vill ha revir, och kan inte få det om de ligger för många fiskar i samma kar, det kan till ock med hända att en del fiskar stressar ihjäl för att alla gömställen är upptagna.

-Nitrit, nitrit skapas från fiskens avföring, och det bryts ner av de goda bakterierna i takt med hur mycket karet klarar av, för många fiskar så rinner bägaren över, fisken dör även om nivåerna kanske inte gör så fisken dör över natten så kan en fisk dö efter några månader och man tror att de mår bra. Antal liter per fisk kan vara missvisande.

Som Johan sa så stannar aldrig fisken där permanent, men du får det att låta som om du vet bättre änn hela zoopet platoman, använd det du har bakom pannbenet och läs igenom forumet, logik är din vän.
#30 - 13 april 2010 15:49
Johanski skrev:
Jag kan köpa en 30cm silverhaj från en bekants akvarium, stoppa den i ett 54 liters akvarium och jag lovar den ser oberörd ut ett tag.

Förstår inte poängen med din frågeställning, över huvud taget.

Poängen med min frågeställning är helt enkelt att jag är nyfiken på vad som gäller. Vad är det som säger att 200 l är ok för ett par scalarer, vilket nog de flesta här på forumet skulle hävda är fallet. Det verkar som det hela reduceras till tyckande och vad vi själva upplever som rimligt för våra fiskar. Jag undrar om det finns något mer säker metod än vårt egna omdöme, för det är ju inte alltid det rätta.

Som intresserad av akvariehobby och mina fiskars väl är det naturligt att ställa sig frågan.
#31 - 13 april 2010 16:06
Jag tycker det är rätt uppenbart att en fisk ska ha en ganska stor simyta. Tänk bara på deras naturliga miljöer där de bodde från början, det är ju lite större än en glasskål. Man får helt enkelt lita på de som har flera års erfarenhet av fiskar och som har satt ett ungefärligt literantal per fisk. Men en sak jag verkligen tycker är dumt är att ha guldfiskar som egentligen ska vara i dammar eller väldigt stora akvarier i små "guldfiskskålar". Och det är ju klart att folk tror att man kan ha guppysar i en glasskål när akvarieaffären/djuraffären säger det! Som sagt, en del vill ju bara sälja..
#32 - 13 april 2010 16:32
Johanski skrev:

Nej, det ska de ju inte. Och dessutom ser du nästan aldrig en fullvuxen fisk i zoobutikerna. De är i regel rätt små när man köper dem, och då kanske utrymmet räcker i de akvarium som de simmar i butiken.

[QUOTE=Johanski;1406710]Hur ser du att en fisk mår bra? De äter och simmar? Måste de inte alltid göra det?

Man ser ganska tydligt om en fisk mår bra eller ej om man är intresserad av dem.
Dessutom är det inte alls säkert att en fisk som inte mår bra simmar speciellt mycket eller äter heller.
#33 - 13 april 2010 16:35
Som johanski sa, "Det vi idag vet om våra fiskars behov är ju grundat på många, många års erfarenhet".

Trial and error - det bästa sättet att ta reda på något.
#34 - 13 april 2010 16:40
Platoman: Som Johanski sa: "Det vi idag vet om våra fiskars behov är ju grundat på många, många års erfarenhet."

Trial and error - det bästa sättet att lära sig.

Rosali skrev:
Nej, det ska de ju inte. Och dessutom ser du nästan aldrig en fullvuxen fisk i zoobutikerna. De är i regel rätt små när man köper dem, och då kanske utrymmet räcker i de akvarium som de simmar i butiken.

Räcker tillfälligt. Finns ofta fullvuxna fiskar i affärer, iaf i Luuulä och Schelläfte, men det är inte meningen att de ska vara där mer än några veckor/månader.

Rosali skrev:
Man ser ganska tydligt om en fisk mår bra eller ej om man är intresserad av dem.

Dessutom är det inte alls säkert att en fisk som inte mår bra simmar speciellt mycket eller äter heller.

Så du menar att 10 slöjstjärtar i en 2 liters skål mår bra bara de äter och simmar?
#35 - 13 april 2010 16:58
Rosali skrev:

Nej, en sjuk fisk kanske inte gör det. Men låt oss ponera, vi har en alldeles för stor fisk i ett alldeles för litet akvarium. Akvariet är ihopkopplat i ett enormt system på flera kubik vatten, så vattenkvalitén är bra. Hur ska du avgöra om fisken mår bra? Det är här vi använder logiken och tittar på fiskens storlek jämfört med akvariet. Sen väger andra faktorer in också givetvis, såsom aggressivitet och aktivitet.
#36 - 13 april 2010 17:02
Johanski skrev:
Nej, en sjuk fisk kanske inte gör det. Men låt oss ponera, vi har en alldeles för stor fisk i ett alldeles för litet akvarium. Akvariet är ihopkopplat i ett enormt system på flera kubik vatten, så vattenkvalitén är bra. Hur ska du avgöra om fisken mår bra? Det är här vi använder logiken och tittar på fiskens storlek jämfört med akvariet. Sen väger andra faktorer in också givetvis, såsom aggressivitet och aktivitet.

Jag skulle inte vilja vara inlåst i mitt kök, där jag har mat och vatten m.m. även om jag har allt till att överleva så mår jag väl inte bra ändå??

Usch det finns så många där ute som inte bryr sig om sina djur.:(
#37 - 13 april 2010 17:29
kanske ska vi ändå inse att hur vi än gör så låser vi in våra fiskar i utrymmen som inte på långt när motsvarar deras naturliga...
#38 - 13 april 2010 17:34
platoman skrev:
kanske ska vi ändå inse att hur vi än gör så låser vi in våra fiskar i utrymmen som inte på långt när motsvarar deras naturliga...

hmm

Så är det ju med alla djur människan har hemma...men visst låser vi in de...
#39 - 13 april 2010 17:35
Där tog tydligen argumentationen slut. Tack för mig då.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 13 april 2010 17:45
Jeanne skrev:
Men däremot kan jag ju tycker att det inte är bra att de på affären har det så, för att "nybörjare" bör ju tro att man kan ha det så hemma, för de på zooaffären har det ju med så.

I affären har fiskarna det bättre om de hålls ihop med många fiskar i akvarier som inte innehåller så mycket inredning - detta är där det minst stressande.
Hemma i akvarium skall de gå länge och dessutom kunna växa och leka och då bör fiskarna ges en miljö som är lämplig för dem att göra detta och den miljön är helt annorlunda än vad som krävs i affären.

Så enligt ditt förslag så skall man plåga fiskarna i affären bara för att folk inte fattar skillnaden mellan ett affärsakvarium och ett hemmaakvarium - detta tycker jag vore helt fel.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 13 april 2010 17:53
platoman skrev:

Det beror väl på, en del arter har det nog minst lika trångt i naturen;)
Dock i regel så har de naturligtvis en större volym att röra sig på i naturen, men på andra sätt är det oftast bättre i akvarium. I naturen t.ex. måste de konstant oroa sig för predatorer - i akvarium håller vi inte predatorer ihop med byten. Tänk på att om ett fiskpar i naturen under sin livstid producerar 1.000 st yngel så kommer i genosmnitt bara 2 st av dessa att leva så länge att de också blir vuxna och fertila - så naturen är allt annat en dans på rosor för fiskarna utan ett hårt liv där de varje sekund måste vara på sin vakt.
Så naturen har sina positiva och negativa sidor för fiskarna jämfört med ett akvarium och ambitionen måste istället vara att man skall ge varje fisk man har i sitt akvarium ett så bra liv som möjligt.
#42 - 13 april 2010 18:41
Jag tycker det är en ganska onödig tråd.
#43 - 13 april 2010 18:53
håller med pontulf. o Kjell tog död på den med odiskutabla argument! hear hear Kjell! :)
#44 - 13 april 2010 19:03
Det beror väl på, en del arter har det nog minst lika trångt i naturen;)

Dock i regel så har de naturligtvis en större volym att röra sig på i naturen, men på andra sätt är det oftast bättre i akvarium. I naturen t.ex. måste de konstant oroa sig för predatorer - i akvarium håller vi inte predatorer ihop med byten. Tänk på att om ett fiskpar i naturen under sin livstid producerar 1.000 st yngel så kommer i genosmnitt bara 2 st av dessa att leva så länge att de också blir vuxna och fertila - så naturen är allt annat en dans på rosor för fiskarna utan ett hårt liv där de varje sekund måste vara på sin vakt.

Så naturen har sina positiva och negativa sidor för fiskarna jämfört med ett akvarium och ambitionen måste istället vara att man skall ge varje fisk man har i sitt akvarium ett så bra liv som möjligt.

Håller helt med dig. Iofs så tror jag inte att fiskarna är helt medvetna om att det inte finns någon fara som lurar bakom nästa sten i akvariet utan de drivs nog rätt mycket av sina naturliga instinkter. Tack för ett balanserat och moget avslut på tråden.

För övrigt så tycker jag, som ny medlem på forumet, att det är lite märkligt hur lätt vissa blir provocerade. Brukar tyda på osäkerhet.... men det är OT.
#45 - 13 april 2010 19:08
platoman skrev:

För övrigt så tycker jag, som ny medlem på forumet, att det är lite märkligt hur lätt vissa blir provocerade. Brukar tyda på osäkerhet.... men det är OT.

Tycker jag har svarat på varför jag skrev som jag skrev i första inlägget, men det väljer du att ignorera. Sen hade du ju ingenting att komma med annat än att du tyckte det såg ut som att fiskarna mår bra.

MVH Johan
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 13 april 2010 19:10
platoman skrev:
Håller helt med dig. Iofs så tror jag inte att fiskarna är helt medvetna om att det inte finns någon fara som lurar bakom nästa sten i akvariet utan de drivs nog rätt mycket av sina naturliga instinkter. Tack för ett balanserat och moget avslut på tråden.

Jodå - fiskarna agerar fakstiskt ofta helt olika i akvarier där de hålls med rovfiskar än om de inte hålls ihop med predatorer

Kan vara kul med lite diskussion och utan mothugg blir det ingen diskussion;)
Annars är det lätt att man missförstås när man skriver på nätet - det man skrev kan ibland låta hårdare än det var tänkt och den som läser ett svar kan också ofta missförstå svaret och ta det personligt.
Man får ta med en klackspark och helt enkelt leva med internets nackdelar om man vill dra nytta av dess fördelar
#47 - 13 april 2010 19:13
platoman skrev:

Som sagt var, välkommen till internet.
#48 - 13 april 2010 19:20
platoman skrev:

Och ändå ifrågasatte du rekommendationerna på akvarievolym? :o
#49 - 13 april 2010 19:27
I affären har fiskarna det bättre om de hålls ihop med många fiskar i akvarier som inte innehåller så mycket inredning - detta är där det minst stressande.

Hemma i akvarium skall de gå länge och dessutom kunna växa och leka och då bör fiskarna ges en miljö som är lämplig för dem att göra detta och den miljön är helt annorlunda än vad som krävs i affären.

Så enligt ditt förslag så skall man plåga fiskarna i affären bara för att folk inte fattar skillnaden mellan ett affärsakvarium och ett hemmaakvarium - detta tycker jag vore helt fel.

Det var ju inget förslag jag gjorde!!!!???

Många i affärerna vill bara sälja och dom skulle inte kunna säga vafrör dom har fiskar i skålar, dom säger tom till köparen att det går bra att har det så hemma (jag säger absolut inte att alla säljare är sådna, men man har ju träffat en hel del).

Sen tycker JAG att det inte är bra om det är fullt i ett kar på butiken, (bara pga dom ändå blir ju såld nån gång), fiskarna kan ju även bli stressade av korta tider i ett sånt akvarie.
Eller finns det nån vetenskap över att det inte är så?

Jag går ju till en och samma zooaffär, för där har dom aldrig för många fiskar i ett akvarie (jämfört med andra butiker)
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 13 april 2010 19:29
DAHLBERG skrev:

Men ändrade sig då uppenbarligen - så so what.
Man lär så länge man lever och man lär sig av sina misstag - det är därför jag kan så mycket:p

Rent allmänt alla fiskarter har ett visst volymbehov på akvariet utifrån resp. arts storlek och beteende.
Med detta som utgångspunkt anges minimumstorlekarna i Zoopets artbeskrivningar - självklart finns det olika åsikter om lämplig min.volym och det som står angivet här är baserat på min egen 35 åriga akvaristiska erfarenhet kombinerat med andras erfarenheter (har säkert lyssnat på 1.00 föredrag och läst tusentals med artiklar). Jag kollar också om info på arten i minst 2 böcker samt ibland även på nätet. Ändå blir det ibland fel så att jag får korrigera.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 13 april 2010 19:36
Jeanne skrev:
Det var ju inget förslag jag gjorde!!!!???

OK - då missförstod jag det.

Sen tycker JAG att det inte är bra om det är fullt i ett kar på butiken, (bara pga dom ändå blir ju såld nån gång), fiskarna kan ju även bli stressade av korta tider i ett sånt akvarie.

Eller finns det nån vetenskap över att det inte är så?

rent allmänt så känner sig fiskarna tryggare i ett större stim och det blir då inte heller så mycket aggressivitet i akvariet. Snarare är då problemet för affären att det till slut kanske blir för få kvar i akvariet (när de andra sålts) och då kan det bli stressade för dom. Jag köper nästan aldrig fiskar från ett akvarium där bara få går kvar eftersom jag vet att de är sressade och därmed i dålig kondition.
Jag har en viss erfarenhet på området eftersom jag hållit på med akavariefisk i stor skala i många år och även då odlat en hel del och även under några år haft akvarieaffär (Europas då största akvarieaffär)
#52 - 13 april 2010 19:37
OK - då missförstod jag det.

rent allmänt så känner sig fiskarna tryggare i ett större stim och det blir då inte heller så mycket aggressivitet i akvariet. Snarare är då problemet för affären att det till slut kanske blir för få kvar i akvariet (när de andra sålts) och då kan det bli stressade för dom. Jag köper nästan aldrig fiskar från ett akvarium där bara få går kvar eftersom jag vet att de är sressade och därmed i dålig kondition.

Jag har en viss erfarenhet på området eftersom jag hållit på med akavariefisk i stor skala i många år och även då odlat en hel del och även under några år haft akvarieaffär (Europas då största akvarieaffär)

Ok:)
#53 - 13 april 2010 20:26
DAHLBERG skrev:

Meeeeen ! jag ifrågasatte väl inget... bara konstaterade att jag sett fiskar må bra i kar mycket mindre än de rekommenderade och undrade därför hur det hänger ihop med den här dominerande inställningen att smått ALLTID är av ondo... inget mer inget mindre... :p
#54 - 13 april 2010 20:34
regeln är alltid ; desto större desto bättre....o roligare :D
#55 - 14 april 2010 16:32
jo, det är klart:) ju större..desto mer växter och mer saker kan det finnas i akvariet och då får ju fiskarna mer ställen att upptäcka.:)
#56 - 14 april 2010 17:08
platoman skrev:
Meeeeen ! jag ifrågasatte väl inget... bara konstaterade att jag sett fiskar må bra i kar mycket mindre än de rekommenderade och undrade därför hur det hänger ihop med den här dominerande inställningen att smått ALLTID är av ondo... inget mer inget mindre... :p

Jag förstår dig helt. Vad den rekommenderade akvariestorleken baseras på. Om det baseras på annat en erfarenhet.
Bilagor:
#57 - 15 april 2010 19:50
hannesc skrev:

Anmälde henne på tradera.
#58 - 15 april 2010 20:10
anmälde? okej?
#59 - 15 april 2010 20:29
hannesc skrev:
anmälde? okej?

hahahahah, va tvungen hahahahaha :P

Annons