Stabiliseras räkpopulationen?

#1 - 27 juni 2007 09:08
Jag har ett 100L kar med körsbär, boraras maculatus och pygmépansarmalar. Alla trivs och frodas, räkorna trivs lite väl bra... Räkarmén blir bara större och större! Så jag undrar nu om räkpopulationen kommer att stabiliseras eller bara fortsätta öka? I så fall blir det synd om pygméerna som också vill äta på bottnen.

Vilka räksorter förökar sig mindre explosionsartat? Jag vet att amano behöver bräckvatten, men finns det några andra? Till exempel CR förökar sig väl också lätt?
#2 - 27 juni 2007 09:15
Hej.

Många sätter ut annons om att sälja körsbärsräkor här på zoopet, så köpte jag mina. Funkar jättebra. ca 15 kr st brukar dom kosta då.
Tyvärr kommer det nog inte att stabiliseras... :)
Men det e ju jättekul att dom förökar sig för då trivs dom verkligen! :D

Fortsatt lycka till!

Mvh Eva
#3 - 27 juni 2007 10:30
Ja de blir fler o fler... tror inte de lägger ner av sig själva :) Inte hört någon som gjort det än, iallafall!
#4 - 27 juni 2007 10:57
Har läst att dom slutar reproducera sig när det blir för många. Alltså när vatten kvalitén börjar bli dålig och större konkurrens om maten.
#5 - 27 juni 2007 14:10
Ja, de kan naturligtvis inte öka i all oändlighet. I slutänden begränsas de av konkurrens om mat och utrymme, det kan också hända att honorna får färre ungar om de stressas (av för många andra räkor, t.ex.).
#6 - 27 juni 2007 15:57
jag fick berättat för mig att när det är som sämst för de, när de tror att de ska förintas så massproduceras barn för att populationen ska bestå. Men om de har de bra och fint så behövs det inga fler för de ska klara sig...
#7 - 28 juni 2007 07:10
Tack för svaren! Ja, då är det bara att inse att man har fått sig en räkfabrik. Än så länge är det inte trångt i karet, men det dyker ju upp nya räklingar hela tiden. Det får väl bli annons här eller inlämning på djuraffär varefter de växer till sig.

Jag tror inte att de förökar sig för att de tror att de ska förintas, utan för att de trivs. Som sagt så delar de ett mycket tättbevuxet 100-liters med bara några småfiskar och de får räkpellets, frysfoder, levandefoder och allt möjligt att smaska på.
#8 - 28 juni 2007 10:34
Jag är helt säker på att dom mår jättebra

Mvh/ M

Annons