Sprutgurami

#1 - 27 mars 2003 21:07
Igår då det var matdags för mina fiskar, så viftade jag lite retsamt med några flingor ett par centimeter ovanför vattenytan för att se hur det stod till med deras hoppförmåga. Inte så illa visade det sig - min dvärgguramihane lyckades häva sig upp med halva kroppen ovanför ytan, dvs kanske 3 cm. Vad som dock tycktes mig ännu lustigare var att han, när han tröttnat på att hoppa efter maten, började spruta vatten på maten som jag höll 5 cm ovanför vattnet mellan fingrarna, och på så sätt fick den att ramla ner i akvariet. Mycket skickligt.
Bilagor:
#2 - 28 mars 2003 07:41
Är det denna fisken du har?: http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=407
MVH
Magnus
#3 - 28 mars 2003 08:03
gurrami fiskar har ett andningsorgan i pannloben som gör att den kann anndas inn syre kan ju vara så att fisken blev så upphätsad att den drog in vatten den vägen å hostade ut det igen män det är bara en ren gisning.

Conny.Bergstrand
#4 - 28 mars 2003 09:02
Nej, gurami har faktiskt samma sprutbeteende som sprutfisken som Tropfrog länkar till, trots att de inte är släkt. Även om de inte kan spruta lika långt, kan de i alla fall skjuta ner små insekter på detta sätt. Beteendet har behandlats i tidskriften Akvariet, men jag kommer inte ihåg i vilket nummer eller vilket år.

Olle
#5 - 31 mars 2003 17:37
hej!

Min dvärgguramihane spottar oxå vatten! särskilt i hörnan där maten brukar komma ner, så nog verkar det vara ett "matfångarbeteende"!
lite retsamt bara när han står och spluttar vatten utanför så det rinner på utsidan när man dragit undan täckglaset...men de e charmiga!!

Annons