Sprutfisk miljö?

#1 - 23 januari 2006 21:01
Lite tips och ider om hur ett lämpligt sprutfisk akvarium ska se ut.

Mycket tacksam för bilder på ert eget sprut fisk akvarium kanske?

Intressant fisk kanske någon kan slänga in någon lämplig erfarenhet.

Tack på förhand!.
#2 - 24 januari 2006 09:02
Hej, slänger in en länk åt dig! Sök även på google på archerfish och brackish fish så borde du hitta lite info...

/Johan
#3 - 24 januari 2006 09:24
Lämpligtvis har du ett akvarium med stor yta, som inte är så djupt, det hade varit snyggt med rötter och grenar som går upp ovanför vattnet med lite växter runt om och på.

MEN, innan du ger dig på ett sprutfiskakvarium skulle jag rekkomendra att

1. Skaffa ett störrre akvarium till pirayor och clariasmalar
2. dela upp afrikanska och sydamerikanska ciklider som inte alls ska ha samma vatten och miljö.
#4 - 24 januari 2006 13:30
Jag har haft sprutfisk , eller archerfish som den också kallas när
jag bodde i australien. Jävligt kul firre , gör sig bäst i ett akvaterrarium
och ett stort sådant lite bökigt att få tag på så att bygga
ett är att rekomendera , då får man det precis som man vill också.
En grupp på 6-8 funkar bra. Dom kan bli ganska stora om dom
får tillrackligt med utrymme , men dom som dom flesta fiskar anpassar
sig efter akvariets storlek. från 200L+ skulle jag säga att dom klarar sig i.
Svår att få tag på här i sverige som jag har uppfattat det hitills.
Det som speciellt är roligt med akvaterrarium är att leta växter ,
man kan få det så äckligt snyggt om man lägger ner lite tid på sin
Aqualandscaping. gahh nu blev jag enna lite sugen igen känner jag,
om man endå hade plats..

mvh

/baggen
#5 - 24 januari 2006 15:43
[QUOTE=Baggen]men dom som dom flesta fiskar anpassar
sig efter akvariets storlek. [/QUOTE]

En hopplös myt som bara leder till att för stora fiskar hålls i för små akvarier och dör en för tidig död (alltså blir de ju itne så stora, det är ju sant)
#6 - 24 januari 2006 16:06
Dom har stora munnar o trycker i sig allt som får plats o mer därtill.
Jag hade en grupp i 720 liters. Jag fyllde det till hälften med bräckvatten.
Dom var fantastiskt duktiga på att skjuta ner syrsor från grenar ovanför vattnet. Varenda "skott" var en fullträff! Jag hade gjutit en landdel i betong där det kilade omkring slamkrypare. Det var det roligaste kar jag har haft - får jag plats o pengar ska jag skaffa ett sånt igen.

/Markus
#7 - 24 januari 2006 16:22
Vill oxå bara nämna att det är en otroligt vacker fisk, både till form och färg.
#8 - 24 januari 2006 16:28
Okej tänkte ha slamkrypare eller eremit kräftor vad vet jag..skulle sköld paddor funka?..Är den lämligaste maten syrsor?.
#9 - 24 januari 2006 16:45
Om jag ska dela akvariet vill jag att det ska bli snyggt men hur får man en sand bank vara kvar och inte glida ivag att skyffla upp sanden lite då och då är jag inte pigg på...
#10 - 24 januari 2006 17:01
Mat: Jag gav mina artemia, olika sorters räkor, maskar, torrfoder (pellets o flingor), syrsor, småfisk....dom äter nog det mesta.
Att bygga landdelen i sand går nog inte, särskilt inte med tanke på att akvarier inte är särskilt djupa. Dessutom bör vattendjupet inte vara alldeles för lågt (åtminstone ett par decimeter). Snyggast blir att bygga en själv, t ex i frigolit. På min flöt det två "bäckar", vilka rann ner i "sjön".
E de mest sprutfiskarna som lockar så behövs ju ingen landdel.
Glöm inte saltet - en sprutfisk i ett akvarium mår i längden bäst av att hållas i bräckvatten.
#11 - 24 januari 2006 20:54
Men om jag nu skulle ta och bygga en land del av frigolit med en "bäck" som rinner ut i "sjön". jag tar frigolit skivan skrapar till miljön på med husfix och sen hur gör man så det inte läcker ut ska få till en riktigt snygg miljö laddar upp bilder när jag är klar men behöver veta lite mer om hur man kunde bygga..
#12 - 25 januari 2006 13:56
Nu e jag ingen expert, men jag gjorde så här o de funkade utmärkt för mig;
Jag limmade fast en tunn frigolitskiva längst bak o mot den byggde jag upp landdelen av tjockare skivor som jag limmade på varann. Jag använde mycket silikon för att det verkligen skulle hålla tätt. Därefter bearbetade jag frigoliten med en stålborste för att få liv i den. För att i största mån undvika att frigoliten smulade sig så drog jag över den med en värmepistol, så att den fick en hård skorpa. Därefter spacklade jag på finbetong, o innan det torkade pudrade jag på ordentligt med finkornig "ökensand", typ chinchillasand, för att få lite av sandbanksutseende på bakgrunden. Ytstorleken på landdelen är beroende på vilken sorts djur och hur många man har där. Jag hade afrikanska slamkrypare vilka är stora och alltid tycks vara förbannade på något så jag gjorde stor yta o lät den på sina ställen sticka ut över de undre delarna, vilket skapade fräcka zoner med "tak"under vilket sprutfiskarna kunde dra sig undan om de kände för det. Innan jag stoppade i fisk lät jag karet stå o dra i flera veckor för säkerhets skull.

/Markus
#13 - 25 januari 2006 16:49
men är inte finbetong giftigt?
#14 - 25 januari 2006 17:25
Nu blir jag osäker på vad jag använde..., men nog var det väl finbetong...
Jag var inne på nåt byggvaruhus o snackade med en anställd där. Han visade sig själv vara akvarist o hade använt en säck sådan här betong eller cement till sitt Malawi-kar. Som sagt, jag är ingen expert, det finns säkert folk på forumet som är mer insatta än jag...det man ofta får höra är att betong/cementen höjer vattnets hårdhet, så därför brukar det väl funka bra för afrikanska sjöciklider o bräckvattensfisk.
#15 - 25 januari 2006 18:29
finbetong kan gå att använda men tänk på att den löser ut kalk som gör vattnet hårt.

däremot kan man laka ur betongen efter vad jag läst genom stora täta vattenbyten.

Annons