Sprutfisk flera varianter i handeln?

#1 - 27 november 2005 21:23
Var och tittade på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=407
det står att det är en stimfisk som blir 30cm. Finns det någon annan art av denna i släktet som blir mindre?

Annars hur många i stimmet ska de vara för att trivas?
Går de ha i ett öppet akvarium?
#2 - 28 november 2005 15:18
Largescale archerfish Toxotes chatareus (40 cm) Brackish
Banded archerfish Toxotes jaculatrix (30 cm) Brackish
Primitive archerfish Toxotes lorentzi (15 cm) Mangrove swamps into freshwater rivers and streams.
Smallscale archerfish Toxotes microlepis (15 cm) Though found in coastal seas, the most freshwater (inland) species of Toxotes.
Western archerfish Toxotes oligolepis (15 cm) (trend här ;) )
Toxotes blythi (Ca 25 cm.) Mangrove swamps into freshwater rivers and streams.

skulle vilja ha microlepsis, väldigt fin, sprutfisk, liten och lever mest i sötvatten. nån som vet var man kan få tag på några?

ett mindre stim är 5-8 st? så 5-8 i ett mindre stim åtminstone.
ett öpet akvarium går, dom hadde det på akvarielagret dock spottade fiskarna på besökarna.
#3 - 28 november 2005 15:51
Och går det få tag i någon av de andra? Någon som har sprutfisk som inte är en Toxotes jaculatrix?
#4 - 28 november 2005 16:30
det är det jag inte vet ;). du kan ju alltid typ fråga simontorp och lagret eller någon sånn.. ska fråga min lokala zoobutik eftersom dom kan ta in det mesta.
#5 - 28 november 2005 16:36
Jag har inget lämpligt akvarium för tillfället. Kanske om 3-4veckor. Vore kul att veta om det är några zoopetare kör med någon annan variant än Toxotes jaculatrix?
#6 - 28 november 2005 16:49
Finns alltid någon. Jag har för tillfället ett lämpligt akvarium, tänkte ha Jaculatrix dock blev dom lite stora. Jag söker vidare på nätet efter microlepis i sverige!
#7 - 16 januari 2007 20:54
Många säljer alla sprutfiskar som jaculator även om det är exempelvis microlepis. Jag tror att fallet är så med mna egna. Efter mycket jämförelse har jag kommit fram till att så måste vara fallet.
#8 - 16 januari 2007 21:02
Jag har sett Toxotes chatareus i handeln, men det var några år sedan. Och den blir ju ännu större...
#9 - 17 januari 2007 08:31
Den blir ju uppemot 40 cm. Jag tycker det är konstigt att inte microlepis är den vanligaste eftersom den är bäst lämpad för akvarium - den är mindre (15 cm) och trivs i lägre salthalt än jaculator och chatareus (det finns i och för sig några arter som lever i rent sötvatten med). Dessutom tycker jag att det är den snyggaste av sprutfiskarna (som inte skiljer sig nämnvärt frånvarandra utseendemässigt dock).
#10 - 17 januari 2007 08:37
Jag har Toxotes microlepis som simontorp tar in mycket trevlig fisk:)
#11 - 17 januari 2007 09:18
Jo, Simontorp tar in mycket trevlig fisk men de levererar inte till Norrland tyvärr. Vi får nöja oss med Imazoo och Akvarieteknik och de kan vara ganska dåliga på att skriva ut artnamn. En av anledningarna till att jag från första början trodde att mina sprutfiskar är microlepis är just att de hade dem på Simontorp men i affären ocjh från leverantören stod det jaculator. Och eftersom de inte är så bra på att skriva ut artnamn så tror jag att det är "fel" art jag fått. Knappast mig emot dock.

Annons