Sprucket akvarium går det att laga?(bild)

#2 - 19 augusti 2006 16:26
????
#3 - 19 augusti 2006 16:48
Är det bottenglaset som spruckit så kan man silikona fast en glasskiva över, men skulle aldrig själv göra det. Det skulle inte vara så roligt med en läcka, och undrar vad försäkringsbolaget skulle säga.
I ditt fall så skulle det nog gå att byta ut fronglaset, men att få det snyggt är kanske inte så lätt.Ska du lämna det till en glasmästare som byter ut glaset så blir det ganska dyrt, om du inte gör det själv.
Ett helt beg. kar är inte så dyrt på tex Blocket, och då kan du även passa på att uppgradera dig till större:D .
#4 - 19 augusti 2006 19:16
ja jag har kollat men hittar inga bra.tyvärr
#5 - 19 augusti 2006 19:17
Men vad kostar en glassskiva om jag *limmar* det själv?
#6 - 19 augusti 2006 19:21
Det går inte att svara på, Ring runt och fråga olika glasmästare om priset, kan variera kraftigt!
#7 - 19 augusti 2006 19:25
okej får väl göra det. men vet du ungefär?
#8 - 19 augusti 2006 19:36
beror helt på vilken tjocklek glaset skall ha! Priserna varierar kraftigt mellan kanonbilligt ca 600:-/kvm till kanondyrt ca 1300:- kvm för 10 m/m glas! Enda sättet att få ett vettigt pris är att ringa runt till de glasmästare du har på orten!
#9 - 19 augusti 2006 19:41
Om jag skulle gissa grovt så har du 6 m/m glas och rutan är nog ca 0.32 kvm?
Så priset för ett glas som är slipade kanter i den storleken och tjockleken borde kosta mellan 150:- - 250:- om du har tur!
#10 - 20 augusti 2006 08:52
150:- - 250:- låter ganska rimligt, slipa glaset kan du iof göra själv med ett sandpapper. Har du aldrig limmat ett akvarium tdigare så bör du dock ta hjälp av någon, finns en hel del tipps på nätet, eftersom det är lite klurigt att passa in skivan och få det tätt och snyggt.
#11 - 20 augusti 2006 09:08
var kan jag få hjälp med att limma om jag inte klarar det.?
#12 - 20 augusti 2006 09:26
Lyssna med din lokala akvariehandlare! Denne vet säkert någon av akvaristerna i och omkring din ort som ev. kan hjälpa dig!
#13 - 20 augusti 2006 10:15
Det där är inget som helst problem att fixa!
Är du inte helt hopplös med det praktiska här i livet kan du göra det själv, men kan du få lite hjälp och goda råd blir det både bättre och snyggare ;)
Med lite tur kanske glasmästaren något begangnat glas som han skulle kunna skära till.
Hade det varit jag hade jag köpt ett bottenglas och fått det kantslipat (lite bekväm av mig ;) ), skurit ner karet och limmat om det från grunden.
Är det bottenglaset som spruckit eller en sidoruta, eller rent av både och ?
Är man bara noggrann med att avfetta glaset är det svårt att helt misslyckas, att få det snyggt är dock en annan femma :D
Kontrollera underlaget så att det är rakt, plant och mjukt.
#14 - 20 augusti 2006 12:10
det är bakrutan som har spruckit.
#15 - 20 augusti 2006 15:03
Annars kan man köpa bara karet på hornbach för 350 spänn. Vet inte om det är precis det karet du har men det på hornbach har måtten 80x35x40 (lr 80x40x35 kommer inte ihåg vilket som var höjd o djup) och har små glaslister fastlimmade uppe på kanterna på långsidorna som ditt också ser ut att ha.

(vet inte om detta går som ngn reklam o gör det det så ta väck det bara!)

// MVH Tulle
#16 - 20 augusti 2006 19:40
Appropå "laga". Det går ju faktiskt att täta sprickan så att det inte läcker.
Blir inte så snyggt iof men har man en invändig bakgrund eller stora växter framför gör det kanske inte så mycket.

Skaffa i så fall en glaskiva 3-4 mm som täcker minst 75% av sprickans längd och ett par cm i sidled, kostar c:a 30-50:- hos en glasmästare (silikon, för akvaríum, c:a 40:- på en byggmarknad).

Lägg akvariet med den trasiga rutan neråt på ett plant underlag, lägg en silikonsträng, 0,5 cm tjock, längs med HELA sprickan, lägg på glasskivan och pressa försiktigt ner den så att silikonet "flyter ut" ordentligt mellan glasen (c:a 0,5 cm åt varje håll).
Tryck, med fingret, till strängarna som hamnar utanför glasskivan.
Lägg slutligen en silikonsträng runt glasskivan och jämna till.

Låt torka i c:a 2 dagar, fyll upp, på lämplig plats, och kolla att det inte läcker. Bör inte komma in vatten mellan glasen.
#17 - 20 augusti 2006 21:24
Avdelningen grottmekanik ;)
Byt rutan eller köp nytt, vilket som känns mest rätt avgör du, men hålla på och lappa och laga, nja, är det verkligen ett alternativ ?
#18 - 20 augusti 2006 21:29
[quote=osterlind]hej mitt 112liters akvarium har spruckit.
Går det att laga?

http://imageshack.us/slideshow/index.php?url=http://img144.imageshack.us/img144/4086/dsc00853bk5.jpg&optsize=320x240&action=transload[/quote]

Att laga (byta glaset) ett så litet kar kan bli byrare än ett nytt.
OCH då vet du att det ska vara OK, att lappa ihop glaset som någon har föreslagit skulle aldrig jag göra, för vattenskador i huset är dyra att fixa.

//Calle
#19 - 21 augusti 2006 10:04
[quote=amazonfarmen]Att laga (byta glaset) ett så litet kar kan bli byrare än ett nytt.
OCH då vet du att det ska vara OK, att lappa ihop glaset som någon har föreslagit skulle aldrig jag göra, för vattenskador i huset är dyra att fixa.

//Calle[/quote]

För någon som aldrig tidigare limmat ett akvarium är nog metoden att lappa rutan betydligt "säkrare" än att byta hela rutan.
Men givetvis, vill man vara helt säker så bör man ta hjälp av nån som kan, eller köpa en helt NY burk.
#20 - 21 augusti 2006 10:20
[quote=tulle89]Annars kan man köpa bara karet på hornbach för 350 spänn. Vet inte om det är precis det karet du har men det på hornbach har måtten 80x35x40 (lr 80x40x35 kommer inte ihåg vilket som var höjd o djup) och har små glaslister fastlimmade uppe på kanterna på långsidorna som ditt också ser ut att ha.

(vet inte om detta går som ngn reklam o gör det det så ta väck det bara!)

// MVH Tulle[/quote]

är det sant??
mitt kar har måtten 80x40x35:D
#21 - 21 augusti 2006 11:45
Jepp, ska förmodligen köpa ett själv o ha som spottkar under mitt malawi. :D
#22 - 21 augusti 2006 12:06
[quote=Johnsol]För någon som aldrig tidigare limmat ett akvarium är nog metoden att lappa rutan betydligt "säkrare" än att byta hela rutan.
Men givetvis, vill man vara helt säker så bör man ta hjälp av nån som kan, eller köpa en helt NY burk.[/quote]

Ja självklart kan det vara så, men personligen så skulle jag inte lappa ett akvarium, för man får inte samma hållfastighet på glaset genom att lappa ihop det.

//Calle
#23 - 21 augusti 2006 13:06
[quote=amazonfarmen]Ja självklart kan det vara så, men personligen så skulle jag inte lappa ett akvarium, för man får inte samma hållfastighet på glaset genom att lappa ihop det.

//Calle[/quote]

Jag bör nog förtydliga mig lite:
Att "lappa" en ruta är inte en metod jag heller rekomenderar.
Jag ville bara påvisa en möjlig nöd-lösning.

Att det däremot är så "Lätt att fixa" som karon antyder vill jag dock inte hålla med om, det är ganska pilligt att passa in och fixera rutan med en 2-3 mm silikonspalt runt om och utan att det rör sig medans det härdar. Tog väl en 10-20 akvarium innan man fick kläm på det.

Men är man lite händig "och inte rädd för lite vatten" så är det nog inga problem att få till det.

Tips: vi använde små "vinkel skruvtvingar" för att fixera glasen.
#24 - 21 augusti 2006 13:10
[quote=tulle89]Jepp, ska förmodligen köpa ett själv o ha som spottkar under mitt malawi. :D[/quote]
lite nybörjare men vad är det?
tror du att det finns i gbg också?
#25 - 21 augusti 2006 13:14
[quote=Johnsol]Jag bör nog förtydliga mig lite:

Att det däremot är så "Lätt att fixa" som karon antyder vill jag dock inte hålla med om, det är ganska pilligt att passa in och fixera rutan med en 2-3 mm silikonspalt runt om och utan att det rör sig medans det härdar. Tog väl en 10-20 akvarium innan man fick kläm på det.

Men är man lite händig "och inte rädd för lite vatten" så är det nog inga problem att få till det.

Tips: vi använde små "vinkel skruvtvingar" för att fixera glasen.[/quote]

Bra att du förtydligar dig lite, kan så lätt bli missförstånd annars :p

Självklart så krävs det kunskap OCH framförallt nogrannhet när man limmar akvarium, risken är annars stor att det skiter sig med stora följder (vattenskador och död fisk).

Man får även ta med i beräkningen vad ett nytt akvarium kostar och i vissa fall så blir skillnaden inte så stor.

Har fått uppfattningen att endel använder silicon som är olämplig för just sitt akvarium, kan var silicon som har sämre hållfastighet eller giftig.
Så det är mycket att tänka på.

//Calle
#26 - 21 augusti 2006 14:03
[quote=osterlind]lite nybörjare men vad är det?
tror du att det finns i gbg också?[/quote]

Menar du spottkar? Det är ett akvarium som man stoppar ner honan/honorna som tuggar(har yngel i munnen) så hon kan "spotta" i ett eget kar utan att ynglen bli uppätna.

Ja det finns ett hornbach i göteborg men om de har precis den storleken på det akvariet vet jag inte, jag bori malmö och på hornbach här finns det rätt många så det bör väll finnas där med. :)

// MVH Tulle
#27 - 21 augusti 2006 15:24
[QUOTE=Johnsol]Jag bör nog förtydliga mig lite:

Tips: vi använde små "vinkel skruvtvingar" för att fixera glasen.[/QUOTE]

Förvisso är det väl en deffinitionsfråga vad som är "lätt", men att få ihop ett fungerande kar tycker jag inte är svårt, har iofs bara byggt ngt tiotal, att få till det snyggt är däremot en annan femma ;)
Med tejp, tändstickor, rakblad, aceton och silikon kommer man långt, ett extra par armar underlättar mycket.
#28 - 21 augusti 2006 15:45
[quote=tulle89]Menar du spottkar? Det är ett akvarium som man stoppar ner honan/honorna som tuggar(har yngel i munnen) så hon kan "spotta" i ett eget kar utan att ynglen bli uppätna.

Ja det finns ett hornbach i göteborg men om de har precis den storleken på det akvariet vet jag inte, jag bori malmö och på hornbach här finns det rätt många så det bör väll finnas där med. :)

// MVH Tulle[/quote]

okey.då frågar jag om det är någon i gbg som har varit på hornbach.
vet ni om det finns sån kar där??
jag har en timme til hornbach så jag kan inte kolla.
#29 - 21 augusti 2006 16:31
[quote=osterlind]okey.då frågar jag om det är någon i gbg som har varit på hornbach.
vet ni om det finns sån kar där??
jag har en timme til hornbach så jag kan inte kolla.[/quote]

Varför inte testa med att ringa dom?
#30 - 21 augusti 2006 16:52
ja det kan jag göra

Annons