Sprucken glastermometer, giftig?

#1 - 12 maj 2013 19:11
Tja.

Såg idag att en glastermometer (typ ens ån här: http://www.mitthusdjur.se/media/catalog/product/cache/20/small_image/186x162/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/7/179305.jpg) hade gått sönder och spruckit, det hade läckt in någon cm vatten i den, det var så jag upptäckte det.

Är det någon allvarligt giftigt i en sån som läcker ut när den spricker? Har bytt 50% av vattnet efteråt men frågan är om jag bör vidta någon annan speciell åtgärd, mer än det uppenbara att plocka ur och slänga termometern dvs. ;)
#2 - 12 maj 2013 19:23
Nää det ska nog inte vara nån fara, jag hade själv sönder en förut och blykulorna åkte ur, men jag sög bara upp dem med slamsug och så var det bra med det.
#3 - 12 maj 2013 19:39
Härligt. :)
#4 - 12 maj 2013 20:46
nej det bör du inte göra något mer. men hantera termometern försiktigt. för det är väl en kvicksilver termometer? man ska aldrig! ta i kvicksilver så använd
handskar för säkerhetsskull
#5 - 12 maj 2013 21:55
Sv: Sprucken glastermometer, giftig?

Har för mig att akvarie termometrar inte har kvicksilver i sig. Har också slagit sönder en sån i mitt kar. Där gick allt också bra, tog bara upp vattnet och glaset efteråt

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
#6 - 13 maj 2013 05:59
Jag vet att dom använde kvicksilver förut iallafall men om det bara är vanligt bly som finns i termometrarna så behöver man inte alls
ha handskar på sig (bly är bara farligt att den förtärs) men det kan ändå vara farligt för fiskarna. hur som helst så ska du ta bort kvicksilvret eller blyn men när vi inte vet om det är kvicksilver i dem så använd hest då handskar.
#7 - 13 maj 2013 06:45
Det har varit förbud på att sälja kvicksilvertermometrar i tjugo år och de var inte vanliga för akvarieändamål innan det heller så det är rätt osannolikt att man har en sån. Ser man ändå små silverglänsande kulor är det inte bra, de skall man försöka få tag på, lägga i något tätt, och lämna till återvinningsstation i så fall.

Mer troligt är att det är sprit eller nåt liknande i termometrar. Sprit i den mängd det är frågan om är oskadligt, däremot skulle man ju kunna tänka sig att det är några tråkiga färgämnen eller annat jox inblandat. Nåt vattenbyte och lite extra uppmärksamhet skadar alltså inte om man slagit sönder termometern.

Blykulor finns ofta i akvarietermometrar. Bly är giftigt men metalliskt bly som det handlar om här är inte så illa. Kan man få bort det är det en god sak, ser man vart kulorna landar så skrapa bort lite sand där. Skulle det bli nån kula kvar så är det troligen inte så stort problem, bly täcks snart av en skyddande hinna av sulfater mm. Skulle det bli problem är det i så fall snarast i surt och mjukt vatten, i hårt vatten med högt pH är det osannolikt att farliga blyjoner löses ut. Är man nu riktigt bekymrad för att man fått bly kvar i akvariet så kan man ha i lite gips, kalciumsulfat. Det kommer att bidra till att binda blyet i olöslig form. Lite alltså och i ren form, häver man mycket av första bästa gips man hittar så kan det bli värre än blyet.

Annons