Sprillans nytt 180l står lite snett..

#1 - 3 oktober 2011 20:41
Tjena!

Köpte nytt akvarium igår o fyllde de lite mer än halvvägs bara för säkerhetsskull första kvällen... o tur va de, imorse hade pumpen flutit upp till vattenytan o spruta upp vattnet i luften.. :P

Men iallafall, idag fyllde vi upp med vatten till en lagom höjd, drygt 3cm från toppen...
La på ljusrampen o såg direkt hur snett allt var!

tog då fram lodet igen o mätte, nu är det snett!

om jag mätar hur mycket som skiljer mellan vattennivån o upp på vänster respektive höger sida så skiljer de c:a 2mm..
Det är inte mycket, men de är lite - o frågan är om de kan vara skadligt.. =(

Akvariumet är 100x40x45cm om jag inte minns fel...

hjälp

(bilder kommer komma inom kort, men vill bara veta först om de kan vara farligt som de är just nu eller om de inte är några större problem...)
#2 - 3 oktober 2011 20:47
Korrigera innan fisken kommer i. Jag har haft ett snett kar, tillslut retade det ihjäl mig så jag köpte en ny bänk. Det viktigaste är dock att det inte är vridet på diagonalen. höger bak får inte luta mer än vänster fram. Har själv leva till mitt 310, jag har löst det med en massa spelkort så att allt är exakt rakt. jag har 10 mm bräda i botten, leca, tjock regel och tillslut 25 mm bänkskiva. skall mycket till om det skall vrida sig..
#3 - 3 oktober 2011 20:53
är ingen expert men som jag fattat det så är det viktigt att det står rakt....vatten väger mycket och står det snett kan belastningen bli fel och akvarieglaset spricka, så jag skulle nog tömma ur och rätta till
#4 - 3 oktober 2011 20:54
jo de väger ju en hel del, därför jag är så rädd o frågar här..

Om de t.ex. kan skilja max de där 2mm som de gör utan att de är nån större risk så får de stå som de gör, annars får vi göra om o göra rätt.. =(
#5 - 3 oktober 2011 21:02
2 mm är ingenting på ett 180 liters.
#6 - 3 oktober 2011 21:15
Mätt på kortsidorna så nära kanten jag kunde..

Vänster Fram 42.7cm
Vänster Bak 42.8cm

Höger Fram 43.4cm
Höger Bak 43.6cm

(de där 2mm jag såg förut var när jag mätte från vattennivån till ljusrampen - så tydligen lutade det mer egentligen.. :( )
#7 - 3 oktober 2011 21:20
asså sålänge det inte är större skillnader på diagonalen är det ingen fara. om det lutar åt höger/vänster/framåt/bakåt är inte så farligt. mest bara estetiskt fult. men om tex högra hörnet fram o vänstra hörnet bak är lägre än de andra två så får du en vridning i glaset o det är farligt-

mitt malawi lutar ungefär 1-1,5 cm åt höger. inga problem mer än att jag kan störa mig på att det syns.

2mm är inget problem.
#8 - 3 oktober 2011 21:33
hittade nyss denna tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=96581

Där står de nått i stil med att akvariet kan stå snett - sålänge inte glaset snedbelastas eller vrids!
o jag kan garantera att glasskivorna är spikraka, det är bänken i sig som är sned, o diskbänken som används(som är sprillans ny dessutom) är ju minst 2.5cm tjock o under den ligger som sagt lecablock, 9st för o vara exakt - 3st högt format som en "I-balk", eller ett H, de ligger alltså som följande |---|, blocken är 59cm långa och 15 breda, 19höga, med c:a 1cm mellanrum på de som ligger imellan de två som går paralellt... med andra ord - lecablocken täcker upp c:a 90cm utav ytan under bänkskivan som är c:a 120cm, akvariumet är 100..
och allt är till c:a 99% centrerat..
#9 - 3 oktober 2011 21:35
precis som jag sa.... :P

ta det lugnt. det är mer eller mindre omöjligt att få ett kar att stå EXAKT på nanometern rakt.
#10 - 3 oktober 2011 21:55
Jag har nyss mätt igen :P
Blev rent till mig där ett tag...

Bänkskivan ner till golvet skiljer 1mm per sida, de var alltså typ 62.8cm på höger sida både fram o bak,
Och 62.9cm både fram o bak på vänster...
Så själva bänken lutar 1mm åt höger men annars perfekt - vårt golv är skevt som jag vet inte vad däremot.. Haha

Aja, nu kan jag sova gott inatt iallafall... :)

Annons