Steorider som i tillväxthormon?
Godt spørsmål, men nei, tror nok ikke det. Et eksempel på en slik salve er Betnovat 0,1% salve, fra GlaxoSmithKline. Jeg tror den er gruppe 2 steroid, den er iallefall betegnet som "sterk", vanligvis skrives det på hvilken gruppe det er, men ikke denne, så det er mulig den er i gruppe 1.
Grunnen til at du må til lege for å få slike kremer/salver (spesielt de som er katalogisert som gruppe 3), er at den har en ganske alvorlig bivirkning; nemlig det at den tynner ut huden hvor du anvender den. For rundt 20 år siden var ikke dette allment kjent, så legene skrev ut disse kremene/salvene, uten å informere om denne ganske viktige bivirkningen. Resultatet for min del (og for antakelig ganske mange andre) er at huden på hendene er såpass tynn, at det blir til hinder i dagliglivet. Derfor skal det nå litt til for at man får slike kremer/salver av legene, man må gjerne prøve andre ting først. Det er også viktig å aldri bruke dem over lengre perioder av gangen, bare for å komme seg over den verste "kneika". Og så som nevnt, trappe ned og forbygge, forebygge og forebygge.
Angående det å ikke ha hendene i akvariet når man bruker disse kremene/salvene, er det jo selvfølgelig helt opp til hver enkelt: en vurderingssak. Et av mine problem når huden på hendene blir helt tørr og sprekker opp (hvilket den ofte gjør, ettersom at huden min hverken tåler vann (ja, vet det da er ironisk at jeg har fire akvarier.....), kulde eller handsker, er at hverken kremer eller salver eller oljer trekker inn i huden. Den blir liggende som en hinne utenpå hendene, så for min del er det jo da bare å som du selv sa du gjør; vaske hendene grundig før jeg begynner å rote oppi akvariet.