sprickor ?

#1 - 24 april 2005 14:29
Jag har upptäckt en massa sprickor som ser ur som repor i mitt akvarie. Jag tror det är sprickor och inte repor men vad ska jag göra? Jag har börjat tömma på vatten och fiskar och tänker att jag ska kontrollera underlaget väldigt noga och sen köra igen.

Vad har ni för erfarenheter?
#2 - 24 april 2005 15:27
Nu är akvariet tomt och det är sprickor i glaset, väldigt ytliga sprickor och en del ca 1 dm långa, troligen så har underlaget sviktat lite på mitten.

Om jag lyckas ordna ett helt plant och ickesviktande underlag kan jag chansa på att sprickorna slutar växa? Hur fixar man ett sådant underlag, när man har trägolv?

Ska jag byta de rutor som har sprickor i sig? Botten och minst ena långsidan, troligen båda långsidorna (125*45)

Eller är det billigare att köpa ett annat akvarium..
#3 - 24 april 2005 16:57
har kommit fram till att jag kan lappa över sprickorna med glas. Har ni någon erfarenhet av sådant ?
#4 - 24 april 2005 17:26
ta en glasskiva som är tillräckligt stort att täcka din spricka, plus mer. Helst en kvadratisk skiva, då det är bäst stadga i dessa.
Se noga till att den passar i botten, bästa är att ta en som täcker hela eller en stor del av botten. Täck denna med silikon, gjort för akvarebruk, lägg ned denna, och pressa den försiktigt mot akvariebotten. Låt denna ligga där och dra sej i en vecka ungefär, sedan ska det vara tätt, om du har gjort som du ska.
Lägg en rand med silikon runt skivan.. låt stelna.

Om du har akvariet på en bänk, lägg en frigolitskiva under akvariet, du kan även lägga en i akvariet, under sanden. Det ska tydligen lätta underlaget lite.

botten på mitt akvarium sprack under frakt av denna. På diagonalen. Kände en "privatperson" med ett mindre företag, som kunde sätta en ny skiva åt mej.

lycka till!

Annons