Sprickfärdig Guppy!

#1 - 13 februari 2004 20:52
För ca 3 veckor sedan fick min guppyhona yngel men efter ynglingen var hon ändå lika tjock. nu ser det ut som om hon håller på att spricka! Jag har flyttat henne till ett 15L akvarium som jag tänkte att hon skulle få yngla i om hon är dräktig men hon ynglar aldrig! Hon är rund som en kula! kan man påskynda ynglingen på något sätt? jag tänkte med någon mat eller mycket ljus? hon är väldigt stressad av att vara själv, kan det ha något med det hela att göra? ska jag flytta en till hona dit så hon inte är ensamen?

Hjälp!
#2 - 13 februari 2004 21:53
Vet inte riktigt hur ofta en guppy föder, men det kan mycket väl vara dax för henne igen att föda. Låt henne gå själv, de brukar vänja sig och lugna ner sig efter ett tag. Starkt ljus kan vara stressande för en fisk och det bästa är väl att hon får lite lugn och ro bara. Mata henne med lite mygglarver eller artemia så kanske det trycker på lite så hon föder snabbare.
#3 - 13 februari 2004 22:02
Guppyn blir stor! och klotrund innan hon ynglar. Vad har du i 15 liters karet? bara vatten? Släng i lite växter så lugnar hon sig. Sätt inte dit någon mer guppy då de äter sina egna yngel. Jag brukar ibland när jag vill ha kvar yngel låta honan föda i en stor syltburk jag har ca 5-6 liter som jag stoppar växter i. Växterna erbjuder ynglena skydd från honan. Mata på med frysfoder typ, vita mygglarver. Ha en hög temp i karet ca 27-28 grader.

Det kan ta tid för en hona att yngla så håll ut!

[:-5] Mvh Jesper
#4 - 14 februari 2004 09:03
Om honan inte är fullvuxen så brukar hon växa mycket efter att hon har ynglat, därav kan man tro att hon fortfarande är lite tjock.
#5 - 14 februari 2004 09:07
Glömde att skriva att hon borde vara tjockare nu eftersom hon ynglar 1g/månaden vid rätta förhållanden.

Lycka till!

Annons