Spricker akvariet?

#1 - 6 september 2008 16:45
Hej

Gäller ett 720 dalazooline akvarium med ram. Jag köpte det med en bakgrund i. Jag åkte med det till en glasmästare han tog bort så mycket han vågade Det var frigolit bakgrund med något spacket över som hade hamnat lite utanför bakgrunden på bottenrutan. Han silikona om akvariet och så jag tog hem det lite senare. Sen idag så skulle ja damsuga upp massa rester och så småflisor av spacklet eller va det är.. känns som sten typ. Då till min förvåning såg jag som lite utav glaset är borta på vissa ställen. som om det är lossnat en liten tunn tunn flisa.. Det är inga sprickor men tror ni det kan spricka och börja läcka..

mvh JOnas
#2 - 6 september 2008 17:01
Jag har några flisor som gått ur här och där, en som är större och ser riktigt oroväckande ut. 3 månader har jag haft igång karet nu och inga problem ännu. Även läst att små utslagna flisor inte ska vara någon fara.
#3 - 6 september 2008 18:23
Det beror såklart helt på hur djupa flisor som lossnat. Rör det sig om en kort flisa med ett djup på säg 0,5-1.0 mm på en glastjocklek på 10 mm så ska det inte försvaga glaset så pass att det spricker.
#4 - 7 september 2008 01:32
Okej.. jag har små flisor på 0,3cm stora och är 1mm till 1,5mm djupa typ 4a st. tror ni det är en fara:/ har inte fyllt akvariet än..

kan tillägga att det är i botten glaset. Ja tror det ska vara 1,2cm tjockt bottenglas. När det är ett Dalazooline. Kan ha fel inte säker..
#5 - 7 september 2008 08:46
Om du är osäker så dra lite extra silikon där du ser att det fattas lite glas.
Dvs fyll flishålen med silikon.

Tror inte att det ska vara någon fara egentligen med att det kommer spricka men för att du ska känna dig lite säkrare så gör som jag skrev.

Då det gäller glas tjockleken på dalas 720l så kan det konstigt nog variera, mitt ena 720l dala som är minst 10år gammalt har 10mm i botten, mitt andra 720l som är nyast och också från dala har 12mm.
Så för att få reda på hur tjockt glas du har i botten så måste du antingen räkna eller helt enkelt tabort bottenglaset för att få reda på vad just du har.
Givetvis så har du större marginal mot sprickor eller andra åkommor om du har 12mm än 10mm tjockt glas.
#6 - 7 september 2008 15:08
Jag tog kort på karet med mobilen så ni kan se vilket jag menar.

Om ni vet några mått på tjockleken.

Här kommer en länk.
http://www.zoonen.com/res/user/131517/galleri/2148823/dsc00358_orig_SE.jpg

mvh Jonas
#7 - 7 september 2008 17:28
Lägg lite silikon där flisor fattas.
Det bör hålla.
Själv har jag några 540liters som också fattades flisor på, där drog jag i lite silikon.
Då det är botten så syns det ju inte sen.
Annars köper du en patron akvarie silikon och lägger ett heltäckande lager i botten.

Annons