Spricka i silikon?

#1 - 27 mars 2008 14:51
Hej!

Jag har ett 54L akvarium, där ena hörnet längst upp på akvariet läcker lite. Alltså, jag kan fylla ca 28cm, fyller jag mer så börjar det läcka ut en droppe var tredje sekund eller så.
Nu till min fråga, kan jag sänka vatten ytan lite mer och bara stryka på nytt silikon där det läcker lite, eller finns det risk för att silikonet kommer att släppa mer vilket leder till att jag måste silikona om allt?
#2 - 27 mars 2008 15:10
Är det så lite det läcker skulle jag chansa på att få det tätt utan att silikona om hela karet. Funkar det inte måste du ändå göra om det, så varför inte prova:)?
#3 - 27 mars 2008 15:14
Om det finns alger under limmet, eller om du kan lyfta kanten på limmet med nageln, har limmet börjat släppa från glaset.

Normalt sett räcker det att skära bort allt löst lim, rengöra ordentligt, och lägga på nytt lim ovanpå. Man behöver sällan skära lös glasskivorna från varandra.
#4 - 27 mars 2008 15:18
Ok. Jag kan inte se att det släppt, alltså jag kan inte lyfta något på silikonet, det verkar sitta stenhårt. men det droppar bara från ett hörn, så jag antar att det är silikonet som läcker?

Annons