Spricka i rampen

#1 - 10 november 2005 19:15
Jag upptäckte att det svarta "locket" (kallas vad?) har spruckit vid själva matningsluckan. Sprickan är ca 3 cm. Konstigt eftersom det inte är någon påfrestning där.

Jag är orolig att den kommer att fortsätta uppåt.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
#2 - 10 november 2005 19:37
Testa med att sätta igen med lite svart akvarie silikon! Det borde stoppa sprickan att gå längre!
#3 - 10 november 2005 20:23
Jag har en spricka vid matningsluckan på en heltäckt ramp, men den har varit så i flera månader utan att något mer har hänt... Känns som att den svarta plasten som den är gjord av är så pass tunn att det lätt kan hända.. Verkar även lite svagt vid infästningarna för lysrören (lyser igenom det svarta).
Jag tror att min spricka kommer ifrån att rampen belastats uppifrån då det ser ut som om man få spänningar i det området då. Lagt på matningslocket för häftigt eller så kanske.. :)

Om det är allvarligt eller ej med sprickan beror nog på hur den sitter och om den "växer". Man kan ju alltid försöka förstärka med lite silikon för säkerhets skull som föreslås ovan. :)
#4 - 10 november 2005 21:30
Jag har silikon hemma, dock inte svart, det kanske funkar ändå.
Hur bör jag gå till väga, måste locket vara av, eller kan jag bra fylla igen sprickan när det ligger på plats? Jag tänker på ev dropprisk, lukten osv.
Hur lång tid tar det innan det torkar?
Detta är ett MP-akvarium. Det finns ju ingen belastning uppifrån på locket, hur menar du då?

Tacksam för hjälp.
Svea
#5 - 10 november 2005 22:29
Jag tycker att du ska ta av den från akvariet å låt det torka innan den sätts ditt igen!
Varför jag tyckte att du skulla använda svart silikon var bara för utssendets skull!
Men om du tro att den ska kommer att spricka mer så fyl bara igen sprickan!
#6 - 11 november 2005 07:52
Kan stolt meddela att mitt också är ett MP-akvarium.. :) För min del ligger sprickan så att den endast kunnat uppstå genom belastning uppifrån, det kan tänkas ha skett genom att någon ställt något ovanpå akvariet eller lagt på plastlocken med för stor kraft... Om så är fallet för dig vet jag inte, men grundproblemet är nog att det är lite mesig plast i rampen, jag lät dock min lilla spricka (2 cm) vara och ingenting har hänt... Än så länge iaf... :rolleyes:
#7 - 12 november 2005 18:56
Jag har nu försökt täta med silicon, men det går ju inte att få sprickan tät. Man måste i så fall klämma ihop kanterna och det är ju omöjligt på en stor ramp.
Finns ngt bättre sätt, Plastic Padding?? Eller ngt annat som täcker och är ofarligt för fiskarna.
Svea
#8 - 12 november 2005 22:47
Om du kan få bort silikonet kan du prova med cyanoakrylatlim.
Om du lägger en droppe eller två i sprickan och lägger ihop sprickan exakt så är det limmat och klart på sekunden.
Var bara försiktig så att du inte får det på fingrarna, det fäster som sagt ögonblickligen!
#9 - 12 november 2005 23:11
[QUOTE=Karon]Var bara försiktig så att du inte får det på fingrarna, det fäster som sagt ögonblickligen![/QUOTE]

ASGARV påminner mej om en idiot i mellanstadiet.
limmade fast 2 fingrar i varann fick skära upp fingarna.
sen går idioten å gör samma sak 2ggr TILL.

kanske kan va läge att ha nån form av skyddshandske.

såna här är bra 50kr 100pack.
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/344686_X_2004-06-29_165737.jpg

Annons