Spricka i litet kar?

#1 - 11 november 2007 09:34
Ett litet (50 liters ca) 8-kantigt kar har en spricka (efter islag?) i nedankant. Rutan som har sprickan är ca 10 cm bred (35 hög) och sprickan går från botten och upp, ca 5-6 cm. Efter fyllning så insåg vi att det läcker..
Akvariet är väldigt snyggt, passar fint i vårt kök och vi vill gärna fixa detta. Frågan är ju vad som är lönt?
Går det att laga en sådan spricka? Eller man måste byta ut glaset? Är det våldsamt dyrt att göra detta hos glasmästaren..?
#2 - 11 november 2007 09:43
lili76 skrev:
Ett litet (50 liters ca) 8-kantigt kar har en spricka (efter islag?) i nedankant. Rutan som har sprickan är ca 10 cm bred (35 hög) och sprickan går från botten och upp, ca 5-6 cm. Efter fyllning så insåg vi att det läcker..

Akvariet är väldigt snyggt, passar fint i vårt kök och vi vill gärna fixa detta. Frågan är ju vad som är lönt?

Går det att laga en sådan spricka? Eller man måste byta ut glaset? Är det våldsamt dyrt att göra detta hos glasmästaren..?

byta ut är bäst...
snål varianten är att skaffa små glasbitar att lägga ovanpå sprickan på insidan av avkvariet och ha mkt silicon på den biten och pressa fast den, .
#3 - 11 november 2007 09:50
Eftersom det är mot bakgrunden så skulle ju en sådan nödlösning kunna funka, rent estetiskt. Det är ju inte mycket tryck heller, men ett större akvarium hade jag aldrig vågat laga så..
Det får ju inte bli FÖR dyrt att laga, små akvarium kostar ju nära på ingenting. Men detta är så väldigt snyggt.. Hmm..
Tack för ditt svar iaf! :)
#4 - 11 november 2007 10:11
En glasbit i den storleken 35cm x 10cm skulle nog kosta 25 kr hos glasmästaren, dom brukar ha en massa spillglas stående. Om han ska göra jobbet kostar det betydligt mer.
Men att byta den själv bör inte vara för svårt, det är "bara" att skära loss den kassa glas biten med en typ mattkniv, och att skrapa bort gammal silicone. viktigt är att man tvättar riktigt noga ytorna som skall sättas ihop med T-sprit, (inga fettiga fingrar på dom ytorna sedan.) Använd riktig akvariesilicone.
#5 - 11 november 2007 10:29
Shit.. Låter verkligen som överkurs.. Tror du jag fixar det? *Gulp* Å andra sidan är det ett lagom stort kar för att vara förstagångsprojekt!
Hur håller man ihop det efter att man monterat?
#6 - 11 november 2007 10:50
Om du är osäker på att det skall bli där så sätt lite tejp på utsidan, under tiden siliconet härdar. Är du tveksam om det håller tät, så sätt det på en stor skärbräda ( i trä ) på diskbänken och fylldet där. låt stå två dagar, håller det tät då så, kan du börja planera för ditt akvarie.
Jag hade ingen erfarenhet av att laga akvarie för än mitt 540 liters börja läcka, och att ta det till en glasmästare var inte till att tänka på. Det va bara att bita ihop och tänka logiskt. Men som jag skrev innan om att tvätta rent med T-sprit är absolut viktigast.

Ett litet tips är att prata med glasmästaren, du kan kanske köpa ( få) fem små spill bitar av glasmästaren och övnings bygga ett mini mini kar, innan du gör det på ditt akvarie.
#7 - 11 november 2007 11:29
Funderar på att fixa de andra fogarna lite när jag ändå är i farten. Kan man lägga i lite ny silikon ovanpå det andra (tvätta med sprit då såklart) utan att skära bort? Det är som inbuktningar i skarvarna på utsidan, hade varit snyggare om de var ifyllda (svart silikon)..
Tejp var ju en bra idé och att låta det så på en skärbräda i trä på diskbänken med! Brukar använda tidningspapper, men läcker det bara lite så torkar det troligen snabbare än på trä!
#8 - 11 november 2007 11:43
Om siliconet inte har släppt så han du lägga ett litet lager utan på. Peta lite försiktigt på silicone fogarna, och se så att det sitter fast, om börjar att lossa för då måste du skära bort siliconet och lägga dit nytt. En budget variant till svarta fogar är att maskera glaset
på utsidan intill fogarna, och stryk ett tunt lager svart silicone.
#9 - 11 november 2007 11:50
Tack! :)
Fogarna är fräscha och silikonen sitter bra och är elastisk och fin. Det är redan svart silikon (delvis därför det är så snyggt tror jag!), det är bara att de inte är helt "ifyllda" ut till glasets ytterkant.
Men att maskera innan man silikonar dem låter som en underbar idé! Då försvinner min fasa över svarta, TYDLIGA och ojämna fogar! :D

Tusen, tusen tack för att du bollar med mig! Jag tror banne mig jag vågar mig på det här. Någongång ska ju vara den första? :D
#10 - 11 november 2007 12:01
Det är klart att du fixar, när du är klar med detta akavarie, så förvånar det mig inte om du börjar att leta efter ( trasiga akvarie ) att fixa till. :) Man har kanske uppmuntrat till en ny akvarie "Timell". :D
#11 - 11 november 2007 12:44
*Flinar* Risken finns! :D
Fast sen måste jag nog sälja dom efterhand. Det får inte plats fler kar här hemma! Alternativt flytta? ;)
#12 - 12 november 2007 10:32
Nu är glasskiva beställd. Kostade hela 20:-! :D Ska hämtas ikväll..
Glasmästaren hade även svart akvariesilikon, 300 ml, till det väldigt bra priset 70:-! Enormt billigt!! Behöver ju alls inte den mängden så jag jagar just nu Djurmagazinet för att se om de har småtuber hemma. Känns som de är lättare att hantera i ett så litet akvarium med och 80 ml torde ju räcka.

Nu återstår att skära loss den gamla skivan.. *Gulp* Den sitter väldigt tätt emot bottenskivan. Ingen tändstickas mellanrum där inte! Behöver tumhållning så jag inte spräcker fler glas.. Just nu känns det betydligt värre än att sätta fast den nya skivan!
#13 - 12 november 2007 11:24
Ha! Skiva borta!!!! :D
Har skurit bort i princip _all_ silikon, men måste det vara helt fritt eller acetonen tvättar bort de små resterna där finns kvar? (Läste att aceton utan olja skulle vara bra och det finns lätttillgägligt. Så det får det bli!)
#14 - 12 november 2007 17:08
Ju renare ytor desto bättre, så lägg gärna tid på att ta bort så mycket silicone som möjligt. Acteon funkar utmärkt att rengöra med. Tänk på att överlappa in en bit på den gamla siliconen, så det blir tät.
#15 - 12 november 2007 17:36
Det finns bara "skuggor" av silikon kvar i "urgröpningarna" i glaset, väldigt lite. Så nu anser jag mig glar för att montera skivan! :)
Tyvärr hann inte skivan hämtas idag, så fortsättning följer i morgon!

Annons