fisheye skrev:Under garantitid är det företaget som har bevisbördan för att det inte skulle vara fabrikationsfel.
Dessutom, eftersom en förutsättning för att köpa ett akvarium är att man ska kunna flytta det till en plats där det är avsett att användas lär inte transporten vara ett problem.
Så det är tämligen enkelt juridiskt sett - men det är klart det är alltid jobbigt att diskutera med ett företag.
Kjell Fohrman skrev:Inte under hela garantitiden
De första 6 månaderna stämmer det, men efter 6 månader så är det konsumneten som har bevisbördan
fisheye skrev:Det är väl egentligen konsumentköplagen som du tänker på - rätten att reklamera under 3 år, första 6 månaderna är det säljaren som har bevisbörda på att varan inte var felaktig, efter det det är det konsumenten. Konsumentköplagen gäller alltid.
Det är dock lite skillnad mot garanti:
Garanti är ett avtal mellan säljare och kund - som kan ha specifika regler.
Garanti kan man undanbe sig (även om normalen är den gäller 2 år inom EU).
Detta är åtminstone som jag fattat det.
022helpek skrev:Uppdatering Akvarielagret skickar glasmästaren till att titta på den, han kommer i morgon onsdag - de har aldrig hört talas om sådana sprickor som kommer i överkanten av akvariet och som dessutom går innifrån och ut - i höger hörn är det en likadan spricka men den är under lamineringen så det är bara det inre glaset som sprukit medan sprickan är på utsidan i vänster hörn... mkt spännande och kul nu när jag fått ordning på vattnet och nitriten och vattnet är kristallklart... suck