Spricka i Glaset HJÄLP vad gör jag?

#1 - 22 januari 2011 19:06
Jag har som en del av er vet köpt ett 480L hörnakvarium med välvd framruta. Nu har vi upptäckt en 4 cm lång spricka i närheten av ett av hörnen på framsidan. Som tur är sprickan precis över siliconet så just nu behöver inte grannen simma - men vad gör jag? Akvariet är nyinköpt från butik som ny - så jag antar att butiken kan hjälpa mig med detta men om inte VAD gör jag? Måste ny framruta beställas eller kan man laga sprickor på ett hållbart sätt?
#2 - 22 januari 2011 19:11
det är nog bäst att du kontaktar butiken, Om det fortfarande är garanti på det borde det ju inte vara några problem!
Jag hade inte vågat laga det jag hade inte kunnat sova tryggt om natten då^^
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 januari 2011 19:17
Är akvariet nytt så gäller självklart garantin. Reklamera till butiken - visst kan det lagas på ett säkert sätt, men ett lagat akvarium är ju värt mindre så det kan jag inte rekommendera
#4 - 22 januari 2011 19:26
Den frågan som butiken förmodligen kommer ställa:
Det har inte skett under frakt?

Svårt för båda att bevisa såklart men så man inte står där och säger; jo just jag sprang in i en vägg med det men... ;)
#5 - 22 januari 2011 19:40
Under garantitid är det företaget som har bevisbördan för att det inte skulle vara fabrikationsfel.
Dessutom, eftersom en förutsättning för att köpa ett akvarium är att man ska kunna flytta det till en plats där det är avsett att användas lär inte transporten vara ett problem.

Så det är tämligen enkelt juridiskt sett - men det är klart det är alltid jobbigt att diskutera med ett företag.
#6 - 22 januari 2011 21:38
hmm akvariet fraktades av fackmän - vi hade folk från butiken som är vana att frakta akvarier. Vi såg sprickan idag och har alltså inte lagt märke till att det skulle varit något problem med glaset tidigare... Nå jag får väl ringa butiken imorgon... tack för råden..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 januari 2011 21:41
fisheye skrev:
Under garantitid är det företaget som har bevisbördan för att det inte skulle vara fabrikationsfel.

Dessutom, eftersom en förutsättning för att köpa ett akvarium är att man ska kunna flytta det till en plats där det är avsett att användas lär inte transporten vara ett problem.



Så det är tämligen enkelt juridiskt sett - men det är klart det är alltid jobbigt att diskutera med ett företag.

Inte under hela garantitiden
De första 6 månaderna stämmer det, men efter 6 månader så är det konsumneten som har bevisbördan
#8 - 22 januari 2011 22:16
Inte under hela garantitiden

De första 6 månaderna stämmer det, men efter 6 månader så är det konsumneten som har bevisbördan


Det är väl egentligen konsumentköplagen som du tänker på - rätten att reklamera under 3 år, första 6 månaderna är det säljaren som har bevisbörda på att varan inte var felaktig, efter det det är det konsumenten. Konsumentköplagen gäller alltid.
Det är dock lite skillnad mot garanti:
Garanti är ett avtal mellan säljare och kund - som kan ha specifika regler.
Garanti kan man undanbe sig (även om normalen är den gäller 2 år inom EU).

Detta är åtminstone som jag fattat det.
#9 - 23 januari 2011 09:05
det stämmer, bara till och kontakta säljaren, ska inte vara några problem och få ett nytt
#10 - 23 januari 2011 09:26
Jepp, kontakta butiken och följ råden ovan. Angående lagning så går det att laga mycket, men välvd framruta hade jag baske mig dragit mig mycket för. Rutan i sig kostar nog mer än akvariet, om du ska ha en ny. Dessutom, frakt på välvd ruta... nee, butiken är enda rätta.
#11 - 23 januari 2011 10:40
Har ringt butiken och skickat dem foton på sprickan - nu återstår att vänta till kl 15 när de stänger... då skulle ägaren ge mig besked om vad det är för en spricka
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 januari 2011 10:47
fisheye skrev:
Det är väl egentligen konsumentköplagen som du tänker på - rätten att reklamera under 3 år, första 6 månaderna är det säljaren som har bevisbörda på att varan inte var felaktig, efter det det är det konsumenten. Konsumentköplagen gäller alltid.

Det är dock lite skillnad mot garanti:

Garanti är ett avtal mellan säljare och kund - som kan ha specifika regler.

Garanti kan man undanbe sig (även om normalen är den gäller 2 år inom EU).



Detta är åtminstone som jag fattat det.

Jo står det annat angivet i garantin (vilket är mycket ovanligt) så gäller självklart denna.
Men normalt sett så byter bevisbördan plats efter 6 månader - dock så var väl detta akvariet helt nytt så här är det ju inga problem
#13 - 25 januari 2011 02:25
Uppdatering

Uppdatering Akvarielagret skickar glasmästaren till att titta på den, han kommer i morgon onsdag - de har aldrig hört talas om sådana sprickor som kommer i överkanten av akvariet och som dessutom går innifrån och ut - i höger hörn är det en likadan spricka men den är under lamineringen så det är bara det inre glaset som sprukit medan sprickan är på utsidan i vänster hörn... mkt spännande och kul nu när jag fått ordning på vattnet och nitriten och vattnet är kristallklart... suck
#14 - 25 januari 2011 02:33
Beskrivning av problemet - kanske någon har en ide om hur detta kan komma sig

022helpek skrev:
Uppdatering Akvarielagret skickar glasmästaren till att titta på den, han kommer i morgon onsdag - de har aldrig hört talas om sådana sprickor som kommer i överkanten av akvariet och som dessutom går innifrån och ut - i höger hörn är det en likadan spricka men den är under lamineringen så det är bara det inre glaset som sprukit medan sprickan är på utsidan i vänster hörn... mkt spännande och kul nu när jag fått ordning på vattnet och nitriten och vattnet är kristallklart... suck


Sprickan som syns på bilden ovan är en hårfin spricka i Y-form i vänster hörn av akvariet. Som ni ser är den skyddad - ingen springer på den så enkelt och vi är bara ett par tanter som bor i lägenheten... - Vänsterhörn - sprickan är ca fem centimeter lång. Den börjar 2 mm från kanten och går neråt på utsidan av glaset. Sedan jag skrev mitt hjälp så har en spricka uppstått i höger hörn fast denna gång på det inre glaset också denna gång rakt över siliconsträngen. Den här sprickan är väl 7 cm och hårfin. Med ögat kan man se sprickan men den finns inte på utsidan. Det är som det inre glaset (lamineringsfilm i mellan antar jag eftersom rutan är välvd) som spruckit med andra ord...
#15 - 25 januari 2011 03:04
Jag skulle säga att det där är stöt/transportskador! Hörnen är väldigt utsatta på ett hörnkar så det är viktigt att de skyddas ordentligt vid transport! Jisses va trist för dig att behöva tömma och riva ur allt och sen börja om från noll efter att de lagat eller bytt ut karet[B)]
#16 - 25 januari 2011 03:13
hmm kanske det - men det var proffs som tog hem karet till oss. Vi beställde transport med butikens egen personal en av dem jobbar i butikens glasmästeri... och med stor erfarenhet av transporter av akvarium av alla storlekar..
:(
#17 - 25 januari 2011 06:06
Spänningar i glaset kanske? Men du får säkert bättre besked när de kommer från affären och tittar på karet. I vilket fall som helst är det riktigt tråkigt och jag lider med dig.
#18 - 25 januari 2011 07:22
Om det är en transportskada så borde det väl synas nåt litet hack där sprickan börjar? Kan det bli så annars av belastning på glaset utan att det blivit något hack vid transporten? Om karet inte står helt plant?
#19 - 26 januari 2011 21:17
Ok nu har glasmästaren varit och kollat - det var ingen fara - sprickan var fellimmad sillicon som ta in gasbubblor. Vi skall hålla det under bevakning - fantastiskt med folk som kommer hem till oss och kollar. Tack alla ni här som hjälpt oss med råd och dåd. Vi lärde oss att kolla sillicon fogarna extra noga... nu får vi hålla tummarna att inget mer uppstår











Annons