Spricka i glaset....

#1 - 16 augusti 2005 17:03
Står här och roar mig med att göra rent ny sand till ett nytt malawi-kar... så lagom kul.

Såg till min förskräckelse att en liten liten glasflis ( ca 2x2 mm )har gått ur ena glaset, nere i vänstra hörnet.
Flisen har gått ur på utsidan av karet, utanför cilikonet.

Min största fasa och oro är att detta påverkar stabiliteten i hela glaskivan.... vill inte ha 160 liter vatten över golvet.

Behöver jag oroa mig... ?
Häller inte i vatten förrän jag fått ett lugnande svar.

Hälsningar Peter
#2 - 16 augusti 2005 17:31
e detta ett helglas kar?
#3 - 16 augusti 2005 18:05
[QUOTE=peterhaack]e detta ett helglas kar?[/QUOTE]

Ja det är ett helglaskar.

//Peter
#4 - 16 augusti 2005 18:40
JAG skulle inte ha vatten i det men kan tänka mig att andra som är större fantaster av dessa sortens kar säger annat..
Men jag hade dock inte fyllt det med vatten för om det har kommit en sådan spricka i glaset så kan du hoppa upp och klappa dig i baken att det finns följdsprickor... men men vad vet jag jag har bara alu kar nuförtiden..
#5 - 16 augusti 2005 19:21
160l é mkt vatten.... :/...

MEN 2.2mm é YTTERS lite... då skall du se dom flisorna som saknas på mitt 30l :), haha, halva hörnerna é ju väck på det....

jag tror inte det är någon fara faktiskt...
#6 - 16 augusti 2005 20:05
Har blivit av med värre flisor. Inga problem
#7 - 16 augusti 2005 21:43
töm det och gör en nogrann inspektion och knacka på glaset med en knoge.

om det blir mer sprickor av knogen så kasta karet om inte och det ser bra ut så kan det mycket väl funka.

eventuellt kan det kanske va bra med lite extra silikon beroende på var flisan gått ur men det bör du se rätt lätt.

(jojavet föredrar att va extra noga själv)
#8 - 17 augusti 2005 10:44
[QUOTE=Raven]töm det och gör en nogrann inspektion och knacka på glaset med en knoge.

om det blir mer sprickor av knogen så kasta karet om inte och det ser bra ut så kan det mycket väl funka.

eventuellt kan det kanske va bra med lite extra silikon beroende på var flisan gått ur men det bör du se rätt lätt.

(jojavet föredrar att va extra noga själv)[/QUOTE]
du de behöver du inte bry dig om...är det typ som bara ett skal som farit bort???jag hade samma symtom förra veckan på 4 cm å 2-3 mm djupt i mitt 375 kar.men hade hit glas mästarn å han sa att glaset i sig blev inge sämmre.det är vanligt när inte kanterna är slipade.slipar man dom med smärgel duk så blir dom mycke mycke hållbarare för kant stötningar...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 augusti 2005 10:59
Flisan i sig är knappast farlig - däremot kan det vara en "anvisning" till en spricka som kan löpa ut ifrån flisan. Använd ett sandpapper och slipa till kanterna runt området så minskar risken för en spricka markant.
#10 - 17 augusti 2005 19:31
Tackar och bugar djupt för alla svar. Har knackat, slipat och gjort allt ni har sagt. Imorgon fyller jag på med resten av sanden samt testar med 1/3 vatten. Låter det stå så nå´t dygn. Hör ni inget från mig har allt gått bra. M.V.H Peter

Annons