Spricka i botten...

#1 - 25 oktober 2003 20:36
hej
jag har fått ett 600liters akvarium, till saken: det är en spricka i botten förra ägaren hade bara lagt på en glasskiva på själva sprickan (ca4dm) är inte det väldigt osäkert eller? Ska jag köpa en hel glasskiva o lägga över (och ta bort den lilla)? Vad är bäst att göra? Vad kan en glasskiva i mått 200*60 kosta? Ge gärna råd, för det ska bara fixas till=) så snart som möjligt.
MVH Maria
#2 - 25 oktober 2003 20:47
Jag hoppas att du inte betalat en förmögenhet på karet, inte med en spricka i botten.
Det bottenglaset måste bytas tycker jag. Det är ändå ett stort kar. Hål en mugg vatten på golvet och se hur mycket det är. Tänk dig då 600 liter på golvet.

Priset på en sådan glasskiva beror helt på tjockleken på det glaset som är där nu. Men jag skulle tippa att det kostar runt 2500:- och uppåt hos en glasmästare, men jag är inte säker på priset helt.
#3 - 25 oktober 2003 20:55
ska den bytas helt eller kan man lägga en skiva ovanpå?
#4 - 25 oktober 2003 20:58
Du ska byta den helt, annars är risken att karet kan börja läcka och det vill du inte antar jag[:D]
#5 - 25 oktober 2003 21:00
o jisses då har jag jobb ett tag då hmm, men men den som väntar på nå gott väntar aldrig för länge.
#6 - 25 oktober 2003 21:04
Det är absolut sant. Man får ta en sak i taget om man ska skaffa sig en ett nytt kar[:)]

Lycka till med karet[;)]
#7 - 25 oktober 2003 22:10
Ursprungligen skickat av Morpheus

Priset på en sådan glasskiva beror helt på tjockleken på det glaset som är där nu. Men jag skulle tippa att det kostar runt 2500:- och uppåt hos en glasmästare, men jag är inte säker på priset helt.

är det med jobb då eller?
#8 - 25 oktober 2003 22:19
Om du ska byta botten så kolla runt vem som kan limma om akvariet, priset på glaset beror på tjockleken.

8.8 kvadrat meter kostar ca 4700kr 10mm glas, jag gissar på att botten är gjord av 10 eller 12 mm, 12 kostar en hel del mer än 8 eller 10mm.

//Marcus
#9 - 26 oktober 2003 01:42
Du skulle kunna silikona över sprickan och lägga över en ny glasskiva som du sedan silikonar fast i alla kanter och hörn. Då slipper du byta ut hela bottenskivan (vilket förmodligen innebär att en glasmästare måste demontera hela akvariet då alla sidorutor är fastsilikonade på bottenglasets yttersidor), vilket skulle kosta en förmögenhet. Om du stryker på ett tunt lager silikon på sprickan både inuti akvariet och utanpå (vänd karet upp och ner), och sedan silikonar fast en ny ruta inuti borde det hålla tätt. Och bli avsevärt billigare.
#10 - 26 oktober 2003 09:39
Att sätta dit en glasruta som inte täcker hela botten är dåraktigt. Priset ni nämner på glas tror jag inte ett ögonblick på. Om det stämmer så måste ni komma till Växjö och köpa glas. Här köper man 6 mm glas för 300 kr/kvm, 10 mm för ca 500kr/kvm. I ditt fall så rekomenderar jag nog en 12 mm ruta för att undvika att nästa ruta spricker också. Om man tycker att det är jobbigt att byta rutan så kan man nöja sig med att ta bort all silikon och lägga en ny ruta i karet ovanpå den gamla, man måste inte ta bort den gamla. En realistisk gissning är ca 700 kr för glaset och ca 4 timmars jobb.
MVH
magnus
#11 - 26 oktober 2003 09:55
Till Trogfrog
Jag säger detsamma, lite dåraktigt att inte sätta dit en skiva över hela botten. I tidigare inlägg så läste jag att man skulle ta sandpapper o slipa lite runt sprickan för att den inte skulle sprida sig vad vet du on det?,jag tror att jag lägger en ny ruta ovanpå den andra, låter enklast så.
MVh Maria
#12 - 26 oktober 2003 09:58
Fast fanns det inte en lagning ovanpå redan? Kan bli hiskligt svårt att få bort den i så fall.

Peter
#13 - 26 oktober 2003 10:19
Med 600 liter vatten ovanpå skulle jag definitivt ta isär hela akvariet och se till att byta hela bottenglaset. Eftersom akvariet är begagnad, och det redan är trasigt som man måste göra något åt, så varför inte göra det ordentligt och sedan vara trygg och i full förvissning om att detta kommer att hålla i minst 10-15 år. Skulle olyckan ändå visa sitt griniga ansikte så kan inget försäkringsbolag i världen ifrågasätta ditt akvarium heller. (Vilket en skadereglerare definitivt gör med den nuvarande konstruktionen).

Swetrot
#14 - 26 oktober 2003 10:27
Till swerot
och vad har det för betydelse om man lägger en skiva ovanpå den andra????? kan ju inte spela sån stor roll om man gör det bra. Vad gäller min försäkring så har jag pratat med försäkringsbolaget, jag har sk drulleförsäkring och de sa att jag får ut oavsett skada.
MVh Maria
#15 - 26 oktober 2003 10:44
Mia22: Hur gammalt är karet? Min tanke var väl snarast att om man lägger ut en massa pengar på att sätta en skiva i botten, utan att ta bort den gamla, så varför inte passa på att helrenovera karet?

Även om akvariet med en skiva ovanpå håller tätt så håller inte befintliga siliconfogar all evighet. De hundralappar du sparar på att inte ta isär allt nu lär du förmodligen få betala om några år, med råge, plus allt arbete med att tömma karet när fogarna måste limmas om.

Dessutom är jag alltid misstänksam mot spruckna akvarier. Det kan finnas spänningar i det som gör att nästa skiva spricker när du väl åtgärdat den första. Därför tycker jag att det är bra att ta isär och renovera så det blir som nytt.

Swetrot
#16 - 26 oktober 2003 10:49
hej
nu ska jag inte bara laga botten, jag ska silikona om hela akvariet...och plocka isär hela låter som ett j-a jobb måste jag säga, när jag lagar det på "vanligt" vis så håller det ju ihop iallafall och lite lättare att hålla på med.
MVH Maria
#17 - 26 oktober 2003 11:59

Du behöver defenitivt inte plocka bort den gamla rutan däremot skall du fixa en ny ruta som täcker hela botten.

Skär bort den gamla silikonen i botten limma på den nya rutan och lägg samtidigt silikon på sprickan.

Sen sillikonar du fast den nya rutan runt hela akvariet å den får fästs ordentligt i sidorutorna så blir det som om du bara hade en ruta.

Den rutan med sprickan i kommer aldrig komma i kontakt med vattnet i karet.

VAr noga med att rengöra med aceton utan olja innan du sillikonar.
#18 - 26 oktober 2003 12:15
tack Mcoist, nu gjorde du min dag lite lättare [:-59]
MVh Maria
#19 - 28 oktober 2003 18:25
Nån som har någon ide hur jag får bort den lilla skivan som de förra ägarna lagade med??
MVH Maria
#20 - 28 oktober 2003 18:59

Prova att skära bort all silikon som fins runt glasbiten med ett rakblad prova sen med fiskelina.
#21 - 28 oktober 2003 18:59
Mia: jag har fördelen att känna en person som tillverkar akvarium dagligen, jag skulle inte lägga en skiva på den gamla.

Jag har gjort så med ett 375l kar och visst det höll, men om du har ram på karet kommer botten höjas så att den kommer synas mycket lättare.

Sen kan det vara bra att limma om hela karet, det blir snyggt och det håller i många år, enlaste sättet att ta isär ditt kar om du vill göra så är att slå sönder den trasiga botten och ta lös den i bitar, sen bryter du lös dom andra skivorna och lämnar allt till glasmästare elle någon som brukar laga akvarium.

//Marcus
#22 - 28 oktober 2003 20:20
det här kanske kommer att låta dumt, men satt och funderade när de lagade med en liten skiva, vad är den första orsaken till att man INTE ska göra så, är det för att spricka kan löpa vidare eller?
för isånafall kan jag delvis förstå att de inte tänkte så noga för sprickan går som ett U från samma kant om ni förstår hur jag menar, så löpa vidare kan den ju inte göra....ja det kanske låter dumt men man får ju sina funderingar när man håller på o tänkte om det finns nån klokare än mig [:-100]
#23 - 31 oktober 2003 18:24
hej igen
har nu fått bort den lilla lagningsskivan och ska på med den nya stora. Min fråga: ska jag bara lägga silikon i kanterna eller ska jag oxå lägga silikon under skivan?? vad är bäst?
MVH Maria
#24 - 31 oktober 2003 18:43

Alttså där vet jag inte hundra vilket som är bäst men när vi har lagat akvarium har vi limmat ganska ordentligt även under glasskivan låtit det härda typ 1 vecka sen har vi limmat runt rutan så det blir tätt mellan sidorutorna och den nya bottenrutan vilket gör att vattnet aldrig kommer kunna få kontakt med den gamla rutan om du limmar fast den nya rutan i den gamla så fins det aldrig någon risk att den understa rutan kan spricka isönder så den ramlar bort utan den kommer alltid sitta ihop med den nya.

Annons