Spricka i akvariet. Fråga om snäcka.

#1 - 31 mars 2013 21:08
Köpte i fredags vårt första akvarium, ett 54L Eheim akvarium.

Fyllde det med vatten i fredags och idag köpte vi ett par fiskar.
När vi var helt klara med allt och fiskar kommit i och lyset var igång.
Då upptäckte vi en spricka i ena hörnet! Tömde det genast för att
inte få någon obehaglig överraskning. Kanske ingen fara, men vågar inte
chansa. Ska lämna tillbaka det imorgon, och se vad dem säger.
Jag undrar om man kan få körersättning för detta.
Tar tid och kostar pengar. Hoppas bara fiskarna inte dör på kuppen!

[ATTACH=CONFIG]60856[/ATTACH]

Denna snäcka(?) följde med en växt hem idag. Är den god eller ond?
Vad heter den?
[ATTACH=CONFIG]60857[/ATTACH]
#2 - 31 mars 2013 21:10
Tråkigt med sprickan på ett nytt kar, hoppas det löser sig. Frågan är bara om det kan bevisas att det var så i butiken, vill de vara på det humöret kan de påstå att ni fraktat hem det oförsiktigt. Snäckan tycker jag hur som helst ser ut som en så´n här:

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40
#3 - 31 mars 2013 23:22
Anetome Helena stämmer bra de. Dom käkar andra snäcker bara så du vet :)
#4 - 1 april 2013 19:05
Fick akvariet utbytt idag. Inga problem. Men någon ersättning var det inte tal om.
Det gick inte. Fick köra 5 mil för att få det utbytt. Någon ersättning tycker jag ändå
man kunde fått. Det är ju lite jobb också.

[ATTACH=CONFIG]60873[/ATTACH]

Tack för svaret på snäckan Animaniac!

Jag tror inte jag kommer spara denna då jag inte vill ha snäckor i karet.
Rädd att den förökar sig så det blir ett problem längre fram.
#5 - 1 april 2013 19:08
Enligt konsumentköplagen har man rätt till ersättning för merkostnader orsakade av en reklamation. Exempelvis för resor. Kolla på konsumentverket.se.
#7 - 1 april 2013 19:22
Om du inte vill ha snäckor (en del snäckor är annars nyttodjur i akvariet, som den malaysiska sandsnäckan t.ex), så är det en bra idé att spara helenan, eftersom den äter snäckor, och de förökar sig också rätt långsamt vad jag förstår, och är till skillnad från många andra snäckor inte hermofrodit. Så risken att det kommer att bli en explosion av dem är nog rätt liten. Den kan snarare förhindra en snäckexplosion.

Har själv några, de stör inte det minsta, tycker istället de är vackra med sina gula och svartbruna ränder :)
#8 - 3 april 2013 05:57
Varit i kontakt med butiken och dem ersätter en med 18:50:- per mil.
Tack för länken Emil1981, riktigt bra.
#9 - 17 april 2013 09:46
Animaniac skrev:
Om du inte vill ha snäckor (en del snäckor är annars nyttodjur i akvariet, som den malaysiska sandsnäckan t.ex), så är det en bra idé att spara helenan, eftersom den äter snäckor, och de förökar sig också rätt långsamt vad jag förstår, och är till skillnad från många andra snäckor inte hermofrodit. Så risken att det kommer att bli en explosion av dem är nog rätt liten. Den kan snarare förhindra en snäckexplosion.

Har själv några, de stör inte det minsta, tycker istället de är vackra med sina gula och svartbruna ränder :)

Precis! om jag vore du skulle jag behålla den. Krävs en hane o hona för att den ska föröka sig. Äter som sagt andra snäckor så skulle du få med dig med någon växt el dyl såna små små minisnäckor eller posthornssnäckor som förökar sig explosionsartat så kommer du önska att du haft snäckan kvar :) Dom där supersmå snäckorna får man ju nästan alltid in i akvarier...Alternativt två, behåll den inte men då får du köpa praktbotior när du får in snäckor, för den äter upp dom :)
#10 - 17 april 2013 09:59
snäckor är kanon i akvarium. kan inte tänka mig ett kar utan snäckor. maken till städpatrull finns inte
#11 - 26 april 2013 15:52
Någon som vet vad denna är för snigel/snäcka?
[ATTACH=CONFIG]61434[/ATTACH]
#12 - 26 april 2013 16:13
#13 - 26 april 2013 17:36
Henrik_l skrev:
Någon som vet vad denna är för snigel/snäcka?

[ATTACH=CONFIG]61434[/ATTACH]

Den kommer städa kung i ditt kar :D
#14 - 26 april 2013 18:01
Ja och får du för många så vet du att du matar för mycket. Om inte din Anetome Helena äter upp dom :)
#15 - 28 april 2013 19:19
Tack för snabba och proffsiga svar, som alltid!
#16 - 28 april 2013 19:33
Skönt att det löst sig. Men vill flagga för att de Cladophora-"bollar" du har i akvariet är egentligen en alg och den sprider sig. Söker du på Cladophora här i Zoopet så hittar du folk som jag som slitit med att få bort den ur akvariet när den väl etablerat sig. Vill varna för den. Du kan läsa mer här
#17 - 29 april 2013 13:16
Bluewing, nu vet jag vad jag ska göra direkt när jag kommer hem ikväll!

Otroligt vad dessa "bollar" kan ställa till med, det tror man inte.
Och vi som köpt två stycken...

Hoppas det inte är för sent att hinna ta bort dem innan dem gjort någon skada.

Förstår inte varför alla butiker säljer dessa, detta borde man upplysa dem om.

EDIT:
Glömde ju skriva, tusen tack för informationen/upplysningen!
#18 - 29 april 2013 16:08
Om nu Mathias här i forumet har rätt, vilket det händer att han har, så finns det olika Cladophoratyper. Den jag fick in i mitt akvarium som du kunde läsa om i min trådlänk är från sådana mossbollar. Den går att bromsa så ingen panik nu ;) Det verkar som om den blir besvärlig när den fått fäste i akvariet. Håll ögonen på små gröna tussar i akvariet som ser ganska söta ut vid en första anblick, men som sedan sprider sig.
Mina Amanoräkor äter den inte, men när jag knäckt en tuss med EasyCarbo så äter det den när den blivit grå. Men även om du inte köpt bollarna så kan man få in en spor när man köper växter eller så. Så ta bort den direkt när du kommer hem och slamma lite i botten under den så hoppas jag du slipper slita med den.
#19 - 3 maj 2013 17:20
Menar du att mossbollarna från djurbutikerna egentligen är alger eller att det kan finnas sporer i dom? Är det alltid så? Har inte haft problem med mina två mossbollar dock. Men tänkte köpa några till nu när jag ska ha räkor. Tycker dom är lite fina ju. Men dom är ju dyra 39 kr styck har de kostat i alla butiker jag varit i. Hutlöst egentligen då om det eg är något som kan bli så vidrigt i ett kar :/
#20 - 3 maj 2013 17:46
Japp, mossbollarna är egentligen algbollar :) rena " ohyran" ;)
#21 - 3 maj 2013 17:48
Hur de sprider sig vet jag inte. Tror det är via sporer. Men mossbollar är alger och så småningom sprider de sig i akvariet. Sorry.
#22 - 3 maj 2013 17:51
Mina mossbollar spred sig inte... Till slut sjönk de ihop :p De trivdes väl inte tillräckligt.
#23 - 3 maj 2013 17:53
Jag fått "skiten" i flera kar så jag tror att de sprider sig via håvar och så... Fint om de håller sig och inte sprider sig hämningslöst
#24 - 3 maj 2013 19:00
Alla typer av alger finns ju redan i vattnet och om de får en chans att etablera sig så gör dem det. Om man tex stoppar ner en algboll så vill jag nog påstå att man inte riskerar att den sprider sig inte om man inte redan har dessa algproblem och jag är ganska övertygad om att man inte kan smitta kar med håvar eller dyligt eftersom det är samma där. Jag tror det är en obefogad rädsla.
#25 - 3 maj 2013 19:25

Men tror du verkligen just Cladophora finns i vattnet? Den finns väl inte naturligt i vårt system. Känner inte någon som fått in Cladophora annat än att något blivit "mossboll-smittat"?
Det kan väl inte gärna vara en slump att just efter att man prövat mossbollar så plötsligt dyker det upp i olika akvarier.
#26 - 3 maj 2013 19:39

Jag tror att jag en gång har fått cladophora glomerata i en räkvas efter att ha plockat växter i en bäck.

Cladophora är ett släkte, det tål att vetas. Mer info här:

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/alger/cladophoraettalgbatteri.11146.html

Enligt NE uppstår arten till 150 olika varianter.

Att sporer följer med till andra akvarier är ingen omöjlighet. Bara den hamnar rätt frodas den säkerligen.
#27 - 3 maj 2013 19:41
Bluewing skrev:
Men tror du verkligen just Cladophora finns i vattnet? Den finns väl inte naturligt i vårt system. Känner inte någon som fått in Cladophora annat än att något blivit "mossboll-smittat"?

Det kan väl inte gärna vara en slump att just efter att man prövat mossbollar så plötsligt dyker det upp i olika akvarier.
Då känner du iallafall en nu som har just Cladophora utan att en mossboll varit i närheten[:(!] Den är bedrövlig helt enkelt!! Jag har dock haft en hel drös med mossbollar för ett antal år sen och de orsakade mig inga problem iallafall.:)

[SIZE=3]Bluewing: Mossbollarna hade aldrig varit i nuvarande system, ingen komponent från det akvariet har jag idag kvar.[/SIZE]
#28 - 3 maj 2013 19:54

Men då har ju även du haft mossbollar i "systemet". Jag tror det tar ett tag innan den laddar om. Men nu är det så att du kan ha rätt. Jag är ju inte biolog direkt. Men det känns i så fall mer oroande. Men min Cladophorainfektion kom ifrån ett akvarium hos handlaren där en rot låg. I det akvariet hade det tidigare varit mossbollar. Såg små luddiga grästuvor på roten men tänkte inte mer på det. I alla akvarier där mossbollar legat tidigare har det efter ett halvår så småningom dykt upp Cladophoratussar. Inte direkt. Det finns också i akvarierna intill dessa men inte i motsatta delen av lokalen.
Sedan verkar ju vissa akvarium av något skäl få vissa alger att vantrivas. Men jag söker ingen argumentation kring detta. Men vill gärna förstå varför Cladophoran etablerar sig
#29 - 4 maj 2013 10:52
Den främsta orsaken till Cladophorans etablering är väl höga fosfathalter.

Annons