Spricka i akvariet.

#1 - 2 april 2005 19:29
Hej.
Igår "kraschade " akvariet"".
En spricka tvärs över botten:-(
Har ett 200 liter akvarium lyckades rädda fiskarna men med en del vattenskador som följd.
Undra vad jag ska köpa för millimeter på akvarieglas???
Känner mig inte trygg.Det var ett helglasakvarium 8 mm.
Kanska byta till ett aluminium.
Har två stabila bord men möjligen inte helt "plant" golv.
MVH Marta
#2 - 2 april 2005 19:51
hej

usch vad tråkigt att det sprack :/

om botten sprack så stod det förmodligen inte i lod. när du startade akvariet, mätte du in det då? med vattenpass och kollade så att allt stod i lod?

vad jag har förstått är helglas och aluram nästan samma sak. Själva aluramen är inte den som håller ihop karet utan rutorna är limmade i varandra. Ramen fäster man bara utanpå.

Vad stod ditt kar då? Jag har aluram och aluställning på mitt.

Lenis
#3 - 2 april 2005 20:06
Akvariet skall först och främst stå plant, det får absolut inte vara någon vridning i botten.
Det är inte så kritiskt om det lutar lite, bara det inte vrider sig. Om det t.ex. lutar lite framåt i högerkanten och lite bakåt i vänsterkanten är katastrofen bara en tidsfråga bort.
Förstod jag det rätt att akvariet stod på två bord, kan kanske vara en av anledningarna till att det sket sig.
Enkel operation att byta bottenglas dock.
Mät storleken på den gamla och låt skära till en likadan eller lite tjockare, 10 mm kanske. Låt kantslipa det eller gör det själv. Skär bort det gamla, skär rent, tvätta rent och limma dit det nya.
Om det stod på två bord tidigare så skaffa en bättre bänk och se till att ha ett mjukt underlag, frigolit eller liggunderlag. Har du grävande fiskar och stora stenar i karet kan du ha frigolit eller liggunderlag även under sanden/gruset.
#4 - 2 april 2005 20:23
Hej:-)
Tack för svar i all bedrövelse.
Borden är exakt likadana men tror att golvet "lutar"
Kommer att skaffa vattenpass men funderar på aluminiumakvarium eftersom man kan ställa in benen om man har en aluminiumställning???
Golvet kan jag inte göra så mycket åt!!.
MVH Marta
#5 - 2 april 2005 20:59
japp man skruvar på benen så att det blir bra.

vattenpass är ett måste!
#6 - 2 april 2005 21:44
Vet man att golvet är ojämnt och benen inte är justerbara kan man shimsa (stavningen ?), alltså lägga tunna skivor av lämpligt material, masonite, plast, plåt, trä eller vad som helst som är formstabilt under varje ben och därigenom få det rakt och i våg.
Tycker det känns riktigare att prata om "i våg" istf "i lod", man använder ju vattenpass och inte lod när man justerar in bänken. Eg. oviktigt, huvudsaken är ju att man vet vad som avses.
#7 - 6 april 2005 20:26
Har bestämt mig för vad jag vill ha.Helglasakvarium:-).
Har upptäckt att borden är i våg men golvet är inte rakt någonstans inte ens i mitten av rummet.
Nu undrar jag om man måste ha både spånskiva samt frigolit under akvariet(16 mm respektive 10 mm??)
MVH Marta
#8 - 6 april 2005 20:47
Nu kanske jag missuppfattar dig här, men har man trägolv så lär mitten knappast vara platsen där jag skulle förvänta mig att det var rakast :P
#9 - 6 april 2005 20:54
Tack för snabbt svar.
Det är parkettgolv med betong under.
Vad jag egentligen undrar är om jag behöver både spånskiva och frigolit under akvariet.
Om det skulle bli "skevt" hur mycket kompenserar underlaget???
MVH Marta
#10 - 6 april 2005 21:19
Det har jag ingen aning, här hos mina föräldrar (där jag bor för tillfället) är det ju trägolv, men det har inte behövts kompenseras något, visst, det lutar, vattnet är högre i bakkant än framkant (vilket jag tycker borde vara tvärt om, men iaf). Men jag skulle ju gissa på att har du ex.vis en spånskiva på golvet och en frigolitskiva under karet, så bör du ju vara ganska på det säkra.
#11 - 7 april 2005 04:07
Spånskivor är jättebra i många sammanhang, dock inte hop med vatten. Dels är de inte särskillt starka och dels tål de inte vatten utan att svälla.
Om du skaffar dig en alubänk behövs egentligen inget under själva bänken och skall du ha en skiva mellan bänk och akvarium är det nog bättre att satsa på en riktig bänkskiva, en sådan som är till köksbänkar. Starka och fuktåliga (fuktsäkra ändarna bara) plus att du bör ha ett liggunderlag eller frigolit mellan skiva och akvatium.
Räkna inte med att något underlag kompenserar för skevhet! Frigolit och liggunderlag skyddar mer mot ojämnheter som grukorn och dylikt.
#12 - 7 april 2005 10:37
[QUOTE=Karon]Spånskivor är jättebra i många sammanhang, dock inte hop med vatten. Dels är de inte särskillt starka och dels tål de inte vatten utan att svälla.[/QUOTE]

Nej, spånskivor tål inte att bli ordentligt blöta, FUKT däremot, tål dom. En spånskiva sväller inte något gigantiskt för att den blir fuktig, absolut inte, inte ens om den blir det i ändarna.

MDF däremot är än mer fukttåligt och betydligt hållbarare. Tyvärr även lite jobbigare att kapa till osv, men det kan det vara värt. Prisskillnaden mellan mdf och spånskiva är dock lite mer än jag har koll på. Däremot tror jag att mdf är betydligt billigare än en bänkskiva.
#13 - 21 april 2005 21:31
Hej.
Nu har jag inhandlat MDF och frigolit.20mm vardera.
Nu undar jag bara om jag måste ha båda och?Fick en ide att först ha frigolit och sedan MDF(rekommenderades före spånskiva på byggvaruhuset).
Har också fixat shims?? så akvariet bör vara i våg.
MVH Marta
#14 - 22 april 2005 19:45
Hade du inte frigolit alls under när det sprack ? Jag börjar bli lite nervös för mitt akvarie som också står på trägolv, fast jag en 2 cm frigolit mellan bordet och karet som jag hoppas justerar för små spänningar.
#15 - 23 april 2005 03:45
[QUOTE=marta]Nu undar jag bara om jag måste ha båda och?[/QUOTE] Hej Martha, varför chansar? MDF tillför stabiliteten som plan yta och frigolit som justeringslager. Varför hoppar över något? Tycker du att det blir fult så bytt ut frigolit mot grå liggunderlagg eller gömt allt bakom en list/remsa av plast, trä, tape ... vad vet jag...

Lycka till! Hejhopp. ralp
#16 - 23 april 2005 04:55
Använd bägge två. Under helglasakvarier SKALL man ha ett mjukt underlag, frigolit liggunderlag el.dyl. och MDFskivan skadar inte den heller. Silvertejp eller liknande är också bra att ha på kanten av frigoliten.
#17 - 23 april 2005 15:13
[QUOTE=Karon]Om du skaffar dig en alubänk behövs egentligen inget under själva bänken [/QUOTE]

håller inte med om det.
hört historier där fötterna gått rätt genom golvplankorna.

ha iallafall en stabil träbit på 100x100x16mm under varje fot helst mer.
#18 - 23 april 2005 19:33
Dåligt golv ;)
Var det spånskivor i det golvet? Säkert underdimentionerat eller mycket dålig kvalitet på skivorna. Säkrast är väl att påla ner till hälleberget och gjuta en betongplatta på det, men någon måtta får det väl vara. Visst, vad man än säger finns det alltid något undantag från.
Den bänken jag har under det stora karet är lite som en liggande garderob i 3/4" plywood av hög kvalité, så den kombinationen kan nog snart sagt vilket golv som helst hantera.
#19 - 23 april 2005 20:50
Tack för alla svar:-)
Hade inte frigolit under akvariet(hoppas alltid på det bästa)men har kollat akvariet då och då.
Kan inte påla i hälleberget:-):-).
Vet att jag måste ha både MDF och frigolit men har en ide om att ha frigoliten först och MDF sedan.
Spelar det någon roll???
MVH Marta
#20 - 24 april 2005 06:09
Ja ,det spelar roll!
Frigoliten skall vara närmast akvariet. Detta för skydda mot ojämnheter som t.ex. ett gruskorn. Den belastning som blir på den koncentrerade punkten kan göra att glaset kan spricka.
Frigoliten skyddar dock inte mot skevhet i underlaget, inte i någon större utsträckning i alla fall.
#21 - 24 april 2005 09:41
Jag kanske läste fel, men jag tror det stod att du har två bord under akvariet? Varför? Oavsett om golvet är lite vint och skevt, har du ETT bord och en frigolit under akvariet kan jag nästan lova att det kommer i våg. (vill inte märka ord, men lodrätt är nog akvariet om du så ställer det på högkant. Inget viktigt, men va tvungen att säga det:) ).
Om du sedan vet att du har ett "svagt" golv. Dvs att parketten kanske inte håller för 1/4 av vikten(om du har 4 ben) på det minimala område som ett bordsben belastar. Det blir ju ganska mycket vikt på tex en parkettbräda.... Då kan det nog vara värt att ha antingen ett underlag under hela (vilket säkert hjälper mot lutningen lite också) eller ett underlag under varje ben som sprider ut tyngden som annars koncentreras till benets pungtyta. Något vattenpass tror jag heller inte du behöver andvända dig av, vattnet i akvariet är i lod. Antingen är vattenytan paralell med glaskanten i akvariet, och då är det i våg. Eller också lutar vattenytan och då är det inte i våg, ganska enkelt att se. Ser du inte att det lutar, så är det säkert så pass mycket i våg att du inte behöver bekymmra dig mycket.

mvh "snickarAnna"
#22 - 24 april 2005 21:52
hur kan man försäkra sig mot att akvariets underlag, golvet inte förändras så att karet riskeras stå skevt?
#23 - 24 april 2005 22:40
Vet inte, har ingen aning, funderar lite på det själv, då jag tror att jag får riva ner min balja, ser ut som om betongolvet sätter sig, eller vad det kallas, lutar mer och mer framåt, men än ser det ut att gå lika mycket framåt "runt om" så att säga...

Flytgolv tror jag det kallas det där är här för övrigt, betong"låda" fyld med sand, och ny betong skiva över det... Förra kåken jag bodde i var bättre, förspänd betong rakt igenom.. jobbigt att borra i dock...

B!
#24 - 26 april 2005 21:20
Hej.
Har bestämt mig för att bara använda frigolit.
MDFskivan väger "multum".
Ger gärna bort den 100x50 cm.
Har dessutom studerat "skadan".Den finns på insidan av botten.
Stenskott??
Tänker "smasha akvariet!!Får en viss ångest.Terrarium???
MVH Marta
#25 - 26 april 2005 22:57
Eftersom ingen svarar kan jag berätta att en ny glasskiva plus "jobb" attt silikona om kostar mer än att skaffa ett nytt akvarium:-)
MVH Marta
:-)
PS
Dessutom förstår jag inte meningen med att inte ha "svensk tid????
GMT????
MVH Marta
#26 - 26 april 2005 23:03
Jag rekomenderar att du skall tänka över om du ändock inte skall ha mdf-skivan under akvariet trots allt, även om den väger mycket.
Hade jag haft "lyckan" att haft ett kar som spruckit hade jag gjort allt för att få till ett så säkert underlag som möjligt, men har man ett akvarium stående på två bord är man kanske lite av en gambler ;)
Att ha en 10 mm frigolitskiva eller liggunderlag invändigt mellan sanden/gruset och bottenglaset är också en säkerhetsgrej, speciellt om man har grävande fiskar.
#27 - 26 april 2005 23:20
Ja , fast den här gången tänker jag börja om med säkerhet.Har två bord i stabil ek.Har skaffat "shims" i olika storlek.
Tänker börja om med akvarium,underlag,växter,filter:-)
Hade dessutom ett Eheim 2048 med ett pumphus som sprack.
:-( :)
MVH Marta
:-)
#28 - 29 april 2005 13:52
Om man är riktigt seriös lägger man väl en 20-30mm granitskiva + liggunderlag/frigolit under akvariet. Träskivor, bord och alu-ställningar lär väl alla svikta mer eller mindre under den höga belastning som ett akvarium ger, om tex golvet ger med sig så att bänken/bordet skevar. (det är som sagt vridning som knäcker akvariet - inte att det lutar)
Sten är däremot styvt. (och dyrt, tyvärr)
#29 - 30 april 2005 17:23
Skulle gärna vilja lägga en 20 cm granitskiva:-) under akvariet.Men tror att det skulle "säcka" ihop.
Fortsätter leva på "hoppet".Har inte fått borden i våg däremot med MDF skiva.
Håller andan och får leva med en viss "spänning" i livet!!
MVH Marta
#30 - 1 maj 2005 06:24
Problemet är antagligen varken golv, MDF eller frigolit.

Det är med största sannorlikhet att du har två bord, oberoende av varandra, under karet som är problemet.
Om inte skarven mellan borden ligger "kant i kant" så blir det en brytning över den kanten( även med en MDF skiva). Att sprickan verkar vara från insidan stärker den teorin.
Det du skulle kunna göra är ju att skruva fast MDF:en i borden så att det blir "ett" bord.
#31 - 6 maj 2005 22:32
Nu har jag installerat akvariet.
Har använt vattenpass i 3 dagar.
Suttit på akvariet.Fixat shims-:)
Från början lutade det betänkligt,men nu efter 2-3 timmar
ser det rakt ut!!
Vattenpasset håller sig inom sträcken.
Och det verkar som frigoliten jämnar ut underlaget.
MVH Marta

Annons