Spricka

#1 - 29 april 2008 21:52
Hej, har precis fyllt upp mitt 720L och undrar nu hur länge jag måste vänta innan jag kan konstatera att det inte kommer spricka med dunder och brak pga att det står ojämt eller dylikt.

Fyllde på det i eftermiddags och frågan är om man ska tömma det innan man försvinner på jobb och sedan fylla upp det när man kommer hem igem och vara hemma över valborg/första maj istället (eller behövs ännu längre)?
#2 - 29 april 2008 22:09
hmm står det helt rätt allt lodat o klart så är det ingenfara!

själv sov jag på soffan första naten mitt 600 stod i vardagsrummet!
#3 - 30 april 2008 01:13
Björne_77 skrev:
hmm står det helt rätt allt lodat o klart så är det ingenfara!

själv sov jag på soffan första naten mitt 600 stod i vardagsrummet!

en fråga bara, vad skulle du har gjort om du helt plötsligt under din sömn hör ljudet "BRAAAAK" ??
#4 - 30 april 2008 05:23
Du kan inte vattenfylla det någonstans med golvbrunn?
Typ badrum(tål ju fukt) eller garage.
Blir lite flera turer och mjölksyra i armarna men det kan det vara värt.
#5 - 30 april 2008 05:37
Nu när det inte är frost ute kan du ju ställa ut det (om du har trädgård)
annars om du har stort badrum.. det svåra med badrum är att man ofta inte kan loda in akvariumet då golvet lutar mot brunnen
#6 - 30 april 2008 06:42
Nja, min tvaå på femtiosju kvadrat här ingenannan plats än just vardagsrummet tyvärr. Kommer nog låta det stå fyllt ändå idag. Kommer ju vara tvungen att gå ifrån det nån gång.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 april 2008 06:54
Finns inget exakt svar.
Dels är ju risken redan från början väldigt liten och sedan minskar den hela tiden - men den finns alltid kvar.
Är det t.ex. dåligt silikonat så kan det ta flera månader innan den börjar ge sig.
#8 - 30 april 2008 07:16
Millmir skrev:
Hej, har precis fyllt upp mitt 720L och undrar nu hur länge jag måste vänta innan jag kan konstatera att det inte kommer spricka med dunder och brak pga att det står ojämt eller dylikt.

Det korrekta svaret på den frågan måste väl endå vara: "Tills du tömmer det"... :)
#9 - 30 april 2008 08:00
Fan. Jag har inga nerver för ett så här stort akvarium :P
#10 - 30 april 2008 08:05
Millmir skrev:
Fan. Jag har inga nerver för ett så här stort akvarium :P

Du tröttnar snart på att oroa dig...
#11 - 30 april 2008 09:02
Att vattenfylla karet utomhus är väl ingen idé? Då vet han ju fortfarande inte om det står ojämnt i vardagsrummet.

Klart att det kommer att gå bra, är det rakt med vattenpasset så håller det.
#12 - 30 april 2008 09:06
Lite som med mina gamla träbåtar, den första, en bohusjulle med inombordare hade jag bara att tuffa omkring inne i vallgraven, kändes inge bra att gå ut i hamnen, tvåan, en gaffelriggad däckad snipa var jag mellan Kungälvsfästning i öster till Vargön i väster, men aldrig ut till vinga, vattnet kändes för djupt, Pettersonbåten med sjöegenskaper som inte kom i närheten av snipans tog mig ut till Vinga och förbi.. ..it's all about gut feeling..

Fyll skiten och kör så det ryker..
#13 - 30 april 2008 09:12
Om du har balkong så kanske du kan fylla det där.
Förrutsatt att det står jämnt.

Förvarna grannarna under om du har några så de inte blir alltför överraskade om det börjar rinna vatten.
Eller be dem ställa ut alla balkonglådor för automatisk vattning om akvariet skulle läcka:D
#14 - 30 april 2008 09:16
Eller titta ut över kanten för garanterad chavottering nar glaset kommer flygande..
#15 - 2 maj 2008 08:04
SEED skrev:
en fråga bara, vad skulle du har gjort om du helt plötsligt under din sömn hör ljudet "BRAAAAK" ??

hmm ja jag sover på åvan våningen så förmodligen hade jag inte vaknat!
o hade det brakat när jag sov i vardagsrummet hade jag större chans att få upp mängder mycket mer vatten
#16 - 2 maj 2008 10:19
Själv lyckades jag för 3 1/2 år sedan med konststycket att knäcka en större vattenstam nere på Gamla Sockerbruket vid Rödasten, la 5cm vatten över hela golvet i en lokal på 2'a våningen..

Dom uppskattade att närmare 6m³ sprutade ut innan vi fick stopp på eländet och det riktigt slagregnade i lokalerna nedanför..

Grejen är att det här golvet var en målad och flytspacklad betongsula och förhållandevis tät men likväl hamnade ett par m³ i lokalerna nedanför, sögs upp i väggar och golv, så om ett större akvarium spricker ligger jag nog hellre kvar och sover gott på ovanvåningen och tar förödelsen när jag vaknar..
#17 - 2 maj 2008 11:51
Hujjuj :eek:

Nu blev jag skärrad. Har mitt 720 liters i ena sovrummet och visserligen ligger tvättstugan i våningen under. Har vattenfyllt och tömt karet en gång sedan jag fick hem det och då höll det i alla fall. Har även kollat med försäkringen så att det täcker vattenskador i fall att... Jag har trälister och en plastmatta i detta rum.

Jag tänkte att om jag drar powertape (ni vet sån där silverfärgad 5 cm bred) så det går längs hela rummet och täcker listerna och golvet ca 2,5 cm vardera, kan detta minska risken att vattnet orsakar skada i väggar och golv ? Tål sådan här powertape vatten?
#18 - 2 maj 2008 12:20
TinaM skrev:
Hujjuj :eek:

Nu blev jag skärrad. Har mitt 720 liters i ena sovrummet och visserligen ligger tvättstugan i våningen under. Har vattenfyllt och tömt karet en gång sedan jag fick hem det och då höll det i alla fall. Har även kollat med försäkringen så att det täcker vattenskador i fall att... Jag har trälister och en plastmatta i detta rum.

Jag tänkte att om jag drar powertape (ni vet sån där silverfärgad 5 cm bred) så det går längs hela rummet och täcker listerna och golvet ca 2,5 cm vardera, kan detta minska risken att vattnet orsakar skada i väggar och golv ? Tål sådan här powertape vatten?

- Jag har valt en annan "säkerhetslösning" i stora rummet där det står 2 akvarier med sammanlagd vattenvolym på 1100L. Tog en silikontub och kröp längs med alla lister och trösklar. Lade en tunn sträng som förseglade mellan golv/list(en bonus med detta är att det blir mer lättstädat oxo). Gick fort som det trots ett jädra stort rum.

- Därefter körde jag en "refresch" av parkettgolvet. Lade på ett nytt slitlager/polisch. Tanken är att detta skall stå emot det vatten som eventuellt forsar ut primärt.

- Därefter är planen att kuta efter en stor "gummiskrapa" och föra det utrunna vattnet mot badrummet som lyckligtvis ligger lägre än vardagsrummet! Har med tiden behandlat alla andra golv/lister på samma sätt då jag har akvarium i alla rum (förutom sovrummet typ)

- Utöver detta har jag sett till att det inte ligger några "elprylar" på golvet. Bara i fall att :)

(När jag kontaktade mitt försäkringsbolag för att få insikt i vad min hemförsäkring täckte nämnde jag mina åtgärder för att förhindra vattenskador. Svaret blev typ: Jaha! Men vi betalar för alla skador!!)
#19 - 2 maj 2008 13:24
Detta med att lägga en siliconstring längs med listerna var ju ett kanonbra tips!
Tusen tack för detta tips Olof Loklint! Vilken sorts silicon använder du till detta?
#20 - 2 maj 2008 20:32
Jag har bara haft ett akvarie som gett upp. Sprack i botten och 600 liter vatten på golvet blev resultatet. Som tur var bodde jag på bottenplan. Men det var mitt eget fel. Hade precis flyttat och glömde frigoliten under akvariet. Det var ett helglas, inga alulister. Fyllde upp det en fredagskväll, gick ut, kom hem lördagsmorgon. Och där var blött i V-rummet. Nåja jag hade inte stoppat i några fiskar iaf.
Nu har jag 720liter, 84 liter, 10liter, 45 liter, 80 liter och oroar mig inte. Visst ja ett 125 liters som väntar på ny ruta. Städolycka med tomt akvarie. Jag oroar mig mer för mina ytterfilter att något ska gå galet där ist.
#21 - 2 maj 2008 21:07
Tja, har kollar hemför. och det täcker en eventuell läcka så det lungnar ju sinnet något. Dessvärre har man ingen möjlighet att täta varken golv eller lister, men man får väl ta det som det kommer. Har ställt en 19mm MDF-skiva under så det borde ju stå stadigt i alla fall.

På tal om mdf:n, den blev blöt här omdagen men en sådan ska väl inte svälla om jag har förstått det rätt?

Annons