Hujjuj :eek:
Nu blev jag skärrad. Har mitt 720 liters i ena sovrummet och visserligen ligger tvättstugan i våningen under. Har vattenfyllt och tömt karet en gång sedan jag fick hem det och då höll det i alla fall. Har även kollat med försäkringen så att det täcker vattenskador i fall att... Jag har trälister och en plastmatta i detta rum.
Jag tänkte att om jag drar powertape (ni vet sån där silverfärgad 5 cm bred) så det går längs hela rummet och täcker listerna och golvet ca 2,5 cm vardera, kan detta minska risken att vattnet orsakar skada i väggar och golv ? Tål sådan här powertape vatten?
- Jag har valt en annan "säkerhetslösning" i stora rummet där det står 2 akvarier med sammanlagd vattenvolym på 1100L. Tog en silikontub och kröp längs med alla lister och trösklar. Lade en tunn sträng som förseglade mellan golv/list(en bonus med detta är att det blir mer lättstädat oxo). Gick fort som det trots ett jädra stort rum.
- Därefter körde jag en "refresch" av parkettgolvet. Lade på ett nytt slitlager/polisch. Tanken är att detta skall stå emot det vatten som eventuellt forsar ut primärt.
- Därefter är planen att kuta efter en stor "gummiskrapa" och föra det utrunna vattnet mot badrummet som lyckligtvis ligger lägre än vardagsrummet! Har med tiden behandlat alla andra golv/lister på samma sätt då jag har akvarium i alla rum (förutom sovrummet typ)
- Utöver detta har jag sett till att det inte ligger några "elprylar" på golvet. Bara i fall att :)
(När jag kontaktade mitt försäkringsbolag för att få insikt i vad min hemförsäkring täckte nämnde jag mina åtgärder för att förhindra vattenskador. Svaret blev typ:
Jaha! Men vi betalar för alla skador!!)